Ervaringen 3e kindje

<p>Hoi dames, </p><p>Ons tweede kindje is nu ruim 7 maanden en mijn eierstokken zijn alweer behoorlijk aan het rammelen. Ik heb altijd gezegd dat ik geen derde kindje zou willen, maar toch voelt het nu nog niet compleet. Mijn gevoel is er dus over uit dat ik voor een derde kindje wil gaan proberen, maar mijn verstand houd me af en toe nog wat tegen (denk aan de praktische zaken zoals plaats in de auto, 1 kamer tekort etc). Onze oudste wordt bijna 2, dus ze zitten erg dicht op elkaar. Hier hebben we bewust voor gekozen en heb er geen moment spijt van gehad. Mijn man wilt het qua gevoel ook graag, maar ook hij twijfelt ook een beetje over de praktische zaken. </p><p>Is er iemand met ervaring? 3 kindjes onder de 3 a 4 jaar, 2 kindjes op 1 slaapkamer etc? Hoe bevalt het? Hebben jullie handige oplossingen gevonden? En zijn jullie achteraf blij dat jullie het toch gedaan hebben? </p>

Ik heb 3 kinderen in 3 jaar en 9 maanden tijd. Het was natuurlijk een pittige tijd toen ze peuters en baby waren, maar ze zijn nu 9, 11 en 12 en echt een fantastisch trio! Ze doen ontzettend veel samen en zijn echt een eenheid, ze kunnen heel leuk samen spelen omdat de verschillen niet enorm groot zijn. 
Ze hebben altijd met z'n drieën op onze achterbank gepast (in een volvo), dus dat was geen probleem. Als je een wat smallere auto hebt kun je ook eens kijken naar zo'n Multimac waar 3 of 4 kinderen in kunnen zitten naast elkaar. 
Verder heb ik nooit praktische bezwaren gemerkt bij 3 jonge kinderen, de oudste 2 hebben een poos met elkaar een kamer gedeeld en dat vonden ze heel gezellig. Inmiddels wonen we groter en hebben ze ieder een eigen kamer. Het lijkt me helemaal geen probleem als 2 kids bij elkaar moeten slapen, ze zijn dat dan gewoon gewend. 
Ik zeg, als jullie het allebei zien zitten en er zijn geen echte bezwaren (bijvoorbeeld eigenlijk geen geld hebben voor een derde kind... dat is wel echt verstandig om mee te nemen in je overweging, want ze worden niet goedkoper naarmate ze ouder worden ;) ), dan zou ik er voor gaan!

Dankje voor jullie leuke reacties. Als ik het zo lees, neemt het mijn twijfels zeker een beetje weg! Ook leuk om te lezen dat het samen ook een kamer slapen juist heel erg goed beviel, ElsieJoy! 
Gelukkig hebben we qua geld niks te klagen en zou een derde kindje financieel geen probleem zijn. We zijn ook wel van plan om over een aantal jaren een groter huis te kopen, zodat we dan boven iets meer plaats hebben. 

Hier net moeder van 3 kinderen. Oudste 3jr 10 mnd en jongste 6 weken. Is wel topsport even maar alles valt of staat ook wel met hoeveel je man doet moet ik zeggen. Ik heb echt geen tijd nu om hele huishouden te doen naast borstvoeding en de andere kindjes. Gelukkig doet mijn man bijna heel het huishouden dus dat scheelt enorm. Verder vind ik vooral de interactie tussen de kindjes geweldig om te zien. Ze zijn nu al helemaal dol op hun zusje. Dus volg gewoon je gevoel. Ik heb ook lang getwijfeld maar ben blij dat ik er voor gegaan ben. 

Als de wens er is, gewoon ervoor gaan!!  
Onze dochter is inmiddels 11 weken. Ik vond mijn derde zwangerschap lichamelijk het zwaarst. In m’n 3e trimester kon ik niet veel meer zoals m’n zoontje optillen en in bad doen. Ik was ook best veel moe en heb ‘s middags vaak geslapen, mijn slaapritme was flink verstoord, echt verschrikkelijk vond ik het. Vooral dat ik mijn gezin weinig aandacht kon geven. Ik kreeg ook last van m’n bekken, nu nog. Mijn man en ouders hebben me veel geholpen met het huishouden en andere dingen, ouders hebben vaak opgepast maar ook veel bij ons gelogeerd. 
Ik heb wel een hele fijne en vlotte bevalling gehad en ook mijn kraamperiode ontzettend genoten en ik voelde me snel heel goed, de volgende dag al na de bevalling, het roze wolkje heeft heel lang geduurd bij me.
Ik geniet nog steeds wel heel erg hoor, maar ik heb ervoor gekozen om volledig bv te geven en dit keer duurde het zo’n 6 weken totdat ik geen pijn had aan m’n borsten. In deze periode waren de krampjes van m’n dochtertje op z’n ergst, had onze zoontje extra aandacht nodig vanwege z’n sprongetjes en doorkomende hoektanden en kiezen. Kortom, het is echt niet makkelijk en veel slapeloze nachten! Je moet je oude gewoontes en de ritme van je gezin ff loslaten om het weer helemaal opnieuw te resetten :) 
Uiteindelijk komt alles wel goed, maar je doet een derde kind er niet zomaar eventjes bij omdat de andere ook jong zijn, ze hebben allemaal aandacht nodig en ik vind het soms nog lastig om de aandacht te verdelen.. bijv m’n ene kind niet naar bed te kunnen doen of te troosten omdat ik dan net met de ander bezig ben. Ik denk dat ik daarin nog moet groeien ofzo, ff kijken hoe ik een superwoman kan worden waarbij ik iedereen evenveel aandacht kan geven.. Daarnaast mag ik eigenlijk niet klagen, onze relatie zit goed, we hebben de financien op orde en onze jongste slaapt ‘s nachts vanaf het begin best goed door, ze komt natuurlijk wel voor een voeding nog. 

Wat leuk om hier te lezen! Ik ben sinds een paar dagen gestopt met de pil om voor de derde te gaan!  Onze oudste is net 3 en jongste bijna 1. Ben heel benieuwd hoe snel het deze keer gaat. Ben ondertussen gelukkig weer goed fit.  Heb de vorige keren wel last van mijn bekken gehad. Mijn man is huisvader, dus dat is luxe! 
Als ik zie hoe dol onze kinderen op elkaar zijn, kijk ik er echt naar uit hoe het zal zijn met drie! 
Maar eerst weer zwanger raken (ben 37jaar)

Hi,
ik ben ook gezegend met 3 kindertjes, alhoewel de oudste en jongste ruim 4 jaar schelen. Hier hebben ze wel allemaal een eigen kamer. Nr 2 was een huilbaby, ik zou niet weten hoe ik dat had,opeten doen als hij geen eigen kamer had gehad. Nr 3 vond ik een heerlijkheid, ging overal makkelijk in mee. Maar ik was wel blij dat de oudste tch iets zelfredzame was. Dat je er druk mee bent de komende jaren is een zekerheid ? ze zijn nu 11, 10 en 7 jaar oud en dikke matties. Voordelen; er is altijd iemand om te spelen en ze leren op vroege leeftijd samenspelen, zorgen en delen. De oudste gaat nu richting pubertijd en vind haar kleine broer en zus wel eens irritant en zoekt dan rust. Ander nadeel: alle clubjes en activiteiten er om heen soms tegelijk. Voetbal, zwemles, balletles, speelafspraakjes enz. 
Ik heb er 100% van genoten 3 baby’s. Vond het heerlijk. 

Hier hebben we ook besloten om voor een 3de kindje te gaan.. Twijfels gaan er altijd wel zijn, maar men gevoel zegt GO! Dit is de eerste maand dat we proberen... spannend dus!

Terug
Bovenaan