Naar he?
Mijn dochter had een kma en ik heb de eerste 3 maanden bv gegeven. Het is niet superingewikkeld om koemelkvrij te eten. Tenminste ik eet al veel plantaardig, dus voor mij was het enige lastige dat bepaalde koekjes en kaas dan ook niet mocht.
Het heet kma, maar het eiwit zit in alle dierlijke melk. Dus overstappen op schapenkaas of geitenmelk is niet de oplossing. Ook het eiwit in soja lijkt er erg op en er is dus vaak ook een allergie voor soja. Dus als je plantaardige melkvervangers gebruikt, neem dan bijvoorveeld erwtenmelk of haveryoghurt ofzo.
Ook opletten dat je kant en klare sausjes, dressings, kruidenmixjes, koekjes, brood, maaltijden enzo koemelk vrij zijn.
Dan zou je na enkele dagen tot een week of 2 duidelijk verbetering moeten merken.
Mijn dochter had wel meer symptomen. Veel spugen en zure geur en veel huilen ja (6-9 uur per dag). Maar ook eczeem en diarree. De eczeem en diarree werd als eerst beter, en daarna verminderde het huilen langzaam. Ze bleef wel veel spugen tot ze veel meer vaste voeding ging eten. Dus dat lag misschien toch aan het maagklepje. Maar ze werd erg vrolijk en makkelijker. Dus ik denk niet dat ze daar veel last van had nog.
Later had ze aangepaste flesvoeding. Dat is erg vies stinkend spul. Maar de enige optie bij een kma. Nog wat later ging geitenmelk (kv) ook goed. En die voelde voor mij beter. Rond 1 jaar kon ze nog geen koeienmelk of soja hebben. Dus wat langer op kv gehouden. Met 1,5 kon ze wel koeienmelk en soja hebben, maar nog steeds met mate. Zoals een beetje kaas of een klein bakje yoghurt gaat wel. 350 ml melk dagelijks nog niet. Dus ze drinkt nu alpro groeimelk haver variant. Daar zitten veel meer eiwitten in dan gewone havermelk.