Ervaringen cholestase

<p>Hallo,</p><p>Vorige week is er bij mij zwangerschaps cholestase geconstateerd. Gelukkig pas bij 36 weken en hoef ik maar 1 week aan de medicijnen en angst.. aankomende week word ik met 37 weken ingeleid. </p><p>Ik kijk er enerzijds enorm tegenop maar eigenlijk wil ik die kleine nu ook uit mijn lichaam aangezien het mijn lichaam is die haar ziek/dood kan maken. </p><p>Het ziekenhuis was alleen niet echt heel duidelijk of wat er daarna evt kan zijn met de kleine. Ze hebben enkel gezegd dat we 12 tot 24 uur ter observatie moeten blijven voor de gebruikte medicatie. </p><p>Online is er niet heel veel te lezen (gelukkig!!) .. zijn er vrouwen met ervaringen die mij kunnen vertellen of die kleine na de geboorte nog effecten kan hebben van dit hele gebeuren? </p><p>Liefs! </p>

Bij mij werd ook in week 36 zwangerschapscholestase ontdekt. Ik ben afgelopen week met 39 weken ingeleid. Mijn waardes waren niet extreem hoog, waardoor ze het aandurfde om langer te wachten. Ik had medicatie en 2x in de week ctg controle. Na de bevalling hoefde de kleine niet extra geobserveerd te worden en ik mocht meteen stoppen met de medicatie. Bij mij was de jeuk meteen weg. 

Ook ik had cholestase vanaf week 38. De medicijnen werkten erg goed en mijn galzouten daalden. Uiteindelijk met 39.5 weken bevallen, met 40 weken zouden ze me gaan inleiden.
Ik moest een nachtje in het ziekenhuis blijven omdat ook mijn lever waarden verhoogd waren. Er was niets met de baby, daar controleerden ze ook niets bij. 

Dank jullie wel! Vind het wel 'vreemd' dat jullie nog zo lang mochten doodlopen.. tegen mij gezegd dat de kleine vanwege het medicijn gebruik er sowieso met 37 weken uit moet. En dat is natuurlijk ook met een risico op randprematuurheid. Ik heb daar ergens wel wat moeite mee ondanks dat ik natuurlijk niet wil dat er met die kleine ook maar iets gebeurt. 

Ja ik snap wat je bedoelt! Weet je wat je galzout waarden zijn?  Moeilijk hè, ik vond het ook best eng. Maar probeerde te bedenken dat als er iets niet goed zou zijn ze me echt niet lieten lopen! En ik ben een keer extra naar het ziekenhuis gegaan voor een ctg toen ik het te spannend vond. Heel moeilijke keus dan, vroeg inleiden of even afwachten.

Ja mijn waarde was 68.. dus wel flink boven die 40 grens. Maar ze zeiden dat ze inleiden vanwege de medicatie ook en dat daarom de kinderarts erbij betrokken word omdat ze niet weten wat het effect van de medicatie kan zijn. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat er bij jullie zo'n verschil in zit. 
Hoe dan ook worden we deze week papa en mama want ik ga geen risico nemen en tegen het advies in maar het is een erg dubbel gevoel. Hoefde afgelopen week ook niet voor extra controles terug of wat dan ook. 

Ik heb dit ook gehad maar veel eerder. In week 25 was er zo van geschrokken duurde lang voor de tabletten hun werk deden moest ook laatste 4 weken 2 keer per week controle. Veel succes met de bevalling 

Terug
Bovenaan