Ervaringen draaipoging stuit?

Hallo,

Ik ben momenteel bijna 35 weken zwanger en mijn kindje (2e) ligt nog steeds in stuit (tot nu toe iedere controle). Ik krijg over anderhalve week weer een echo en als het dan nog steeds in stuit ligt moet ik dus naar gyn.

VK heeft me alvast foldertje meegegeven over uitwendige versie cq draaien, ik moest daar maar vast over na denken of ik dat zou willen.

Dus ik was nieuwsgierig naar ervaringen op dit gebied? Wie heeft het wel/niet laten doen en wat waren je redenen? En hoe is het afgelopen?

Groetjes, Karin

(ik wil namelijk het liefst echt geen keizersnede! Brrr....)

Onze eerste lag ook steeds in stuit, zo ook met week 36, we hebben eerst Moxa-therapie geprobeerd, geen aanrader, maar ik wilde alles doen om een keizersnede te voorkomen. Vervolgens hebben we een versiepoging ondergaan. Ze heeft twee keer geprobeerd te draaien, maar de baby kwam maar tot halverwege en draaide toen weer heel snel terug. Later bleek het waarschijnlijk maar goed te zijn, want de navelstreng zat bij de geboorte twee keer om haar nek gedraaid (losjes weliswaar, maar toch). Uiteindelijk is mijn dochter vier uur na het breken van de vliezen in stuit geboren.

Het was een heftige bevalling, omdat het allemaal zo snel ging, maar alles verliep voorspoedig. Ik wilde toch al bevallen in het ziekenhuis en was achteraf blij dat het onder medische indicatie was. Hoefde niet te wachten tot ik om de zoveel minuten weeen had of zoveel cm ontsluiting, wat allemaal maar goed was, want het was zondagochtend even na vijf uur toen mijn vliezen braken, en om 5.45 had ik de eerste wee. Om zes uur had ik er al drie gehad en toen we in het ziekenhuis aankwamen om 6.20 had ik al 7 cm ontsluiting en om de drie minuten weeen.

Ik was ook erg blij dat het geen keizersnede is hoeven worden, maar hoop toch nu bij de tweede dat deze gewoon lekker goed gaat liggen. Maar zoals je hoort, kan het allemaal helemaal goed komen. Ik raad je zeker aan, ook als de versiepoging, die overigens best pijnlijk was, maar ik had mijn lieve man aan mijn zijde (ga zeker niet alleen !!) en een goede voorbereiding op de bevalling, niet lukt, om voor een gewone bevalling te kiezen. Tenzij dit wordt afgeraden door de gyn omdat het kind te groot is of zo. Als je in het ziekenhuis bent en het gaat toch niet voorspoedig genoeg lig je zo in de O.K..

Ik wens je veel sterkte en succes. Laat je horen hoe of wat?

Hoi Karin,
Onze dochter van nu 7,5 maand lag ook in stuit.
Bij mij is met 37,5 week zwangerschap een draaipoging gedaan.
Ik vond het niet erg pijnlijk als je zelf maar rustig blijft en goed door je buik blijft ademen.
alleen de weeenremmers die je krijgt daar wordt je een beetje raar van in je hoofd en dat hadden ze mij niet verteld dus ik snapte niet wat er gebeurde met me.
De draaipoging op vrijdag is toen  mislukt, ze schatten haar gewicht toen op 2800 gram via de echo. Ik vroeg de arts toen nog of ze gingen wachten tot 40 weken omdat ik graag ook natuurlijk wilde bevallen. Hij zei toen ik zie je volgende week wel terug. Ik dacht nog voor de afspraak ja, maar voordat ik een  afspraak kon maken  braken op pinkstermaandag mijn vliezen. Ik  ben de volgende middag om 15.09 uur bevallen van een  dochter  van 3215 gram. Ik heb even een beetje pijnstilling gehad omdat de weeen ivm de weeenopwekkers heel heftig waren. Ik kreeg die opwekkers omdat ik zelf bijna  geen weeen had en omdat ze graag wilden dat als ze een spoedkeizersnede moesten doen, dat dat dan op kantoortijden kon als iedereen in het ziekenhuis aanwzig was.
Ik heb dus een mooie stuitbevalling gehad en zou het ook aanraden.  
Je moet alleen wel een beetje nuchter zijn en rustig blijven denk ik, want je moet het helemaal zelf doen.  Ze kunnen niet aan de beeb gaan  trekken want dan kan hij of zij gaan ademen of zijn of haar armpjes omhoog doen.  
Maar volgens mij is de kans dat de draaipoging slaagt ook nog wel redelijk omdat het je tweede is. Veel succes ermee!!
Groetjes,
Antsje  

hoi Karin,

Heb  je ook al aan acupunctuur gedacht. Rond de 34/35 weken kan je ook met acupunctuur proberen je kindje te laten draaien. Je hebt dan geen last van getrek en gerommel aan je buik en het slagingspercentage is ook vrij hoog iets van 80% geloof ik.

Acupunctuur wordt gewoon vergoed door je ziektekostenverzekeraar.

Heel veel succes met je keuze en hopelijk gaat je kindje meewerken.
Verder alvast heel veel succes met de bevalling

groetjes Pukkie

Wij hebben meteen vanaf het begin af aan gezegd dat er niet gedraaid wordt.   We ons verdiept in het draaien van een kindje en uiteindelijk blijkt dat het merendeel van de kindjes weer in de oorspronkelijke houding terugdraait.   Bovendien kon de vk vanaf +- 24 weken niet meer aan mijn buik voelen hoe mijn dochtertje lag omdat ik gelijk een harde buik kreeg. Een eventuele draaipoging zou dus hoogstwaarschijnlijk niet zijn gelukt. Mijn man en ik hebben toen in overleg met de gynaecoloog gekozen voor een keizersnee. Achteraf bleek   dat het hoofdje van mijn dochtertje ook nog eens vastzat achter mijn ribben, ze hebben flink aan haar moeten trekken tijdens de keizersnee om haar eruit te krijgen. Ik had liever een normale bevalling gehad maar helaas is het anders gelopen.

Nu ben ik zwanger van de tweede en vorige week tijdens een echo zagen we dat hij/zij wederom in een stuit ligt. Als dit zo blijft wordt het een tweede keizersnee voor ons.

Heel veel succes met jullie beslissing, ik hoop dat jullie kleintje zich alsnog bedenkt en uit zichzelf gaat draaien!

Groetjes, Linda

Terug
Bovenaan