Ervaringen geplande keizersnee vs. spoed

Ben benieuwd naar ervaringen en verschillen dus vooral als je eerst een spoed keizersnee en daarna een geplande keizersnee hebt gehad (of andersom).

Ik heb deze keer de 'keus' omdat mijn eerste met spoed geboren is. Het spoed gedeelte vond ik mentaal enorm zwaar tijden maar vooral na de bevalling. Ik ben zo bang voor weer een spoed situatie en dat wil ik nooit meer. Ik neig enorm naar een geplande situatie waarin ik kan vertrouwen op mezelf en een mooie ervaring kan hebben ipv een emotionele rollercoaster.

Dus ik ben benieuwd hoe was de ervaring en het verschil voor jou? Tussen spoed en gepland

Ik heb een geplande keizersnede gehad. Ik vond het een geweldige ervaring en het was heel relaxed. Ging zelf heel vrolijk en enthousiast de ok in omdat eindelijk mijn zoontje geboren werd. Personeel in de ok ging mee in mijn vrolijkheid wat ook geruststellend was. Ik heb het ook eigenlijk niet als een operatie ervaren.
Geef gewoon duidelijk aan hoe je je voelt: vind je het spannend? Ben je blij? Enthousiast? Bang? Zij weten wel waar ze rekening mee moeten houden naar mijn ervaring

Ik heb een spoedkeizersnede gehad, maar kijk daar ook heel positief op terug. Maar mijn spoedkeizersnede voelde denk ik ook meer als een erg kort vantevoren geplande keizersnede, mijn zoontje lag namelijk in stuit en ik wilde toch natuurlijk proberen te bevallen. Maar na 26 uur met gebroken vliezen en koorts, 24 uur pijnlijke maar niet erg effectieve weeen, heel wat uren weeenopwekkers en al uren op 9 cm ontsluiting blijven steken werd er besloten dat natuurlijk bevallen er toch niet in zat en dat voelde voor mij toen ook als de juiste keuze. De drie kwartier die het vanaf dat moment nog geduurd heeft voordat ik naar de OK gereden werd (ik was al vanaf het begin in het ziekenhuis ivm de stuitligging, voor de eerste weeen begonnen zelfs) waren voor mij ook gewoon een relax-momentje omdat de weeenopwekkers eraf gingen en mijn weeen daardoor weer minder werden, terwijl mijn zoontje het gewoon nog prima maakte in mijn buik. Verder ging het herstel ook erg soepel daarna, al was het vast nog beter geweest als ik niet door de bevalling een nacht overgeslagen had en er dus niet zo uitgeput aan begon.

Ik gok zo dat jouw spoedkeizersnede een heel andere ervaring was, wellicht met heel wat acutere spoed dan in mijn situatie, maar we kregen toch hetzelfde labeltje. Ik denk dat ik in jouw schoenen waarschijnlijk ook eerder zou gaan voor een geplande keizersnede.

Zelf wil ik (als de situatie het toelaat) graag weer proberen natuurlijk te bevallen (nog een ver van mijn bed show, nu 6 weken zwanger en al een paar miskramen gehad), in de wetenschap dat welke bevalling dan ook sowieso in het ziekenhuis is en je dus sowieso in de buurt van de OK bent als het weer nodig blijkt te zijn. Ik kijk nu ook veel minder op tegen een eventuele geplande keizersnede omdat het me de eerste keer dus alles is meegevallen, al denk ik dat het herstel met straks twee kindjes wel pittiger zal zijn. Met een geplande keizersnede is het denk ik ook makkelijker om oppas te regelen voor het kindje dat je al hebt. 

Mooi dankje dames!!

Ik had idd een spoed geval waarin in 1 minuut besloten werd het gaat mis we gaan. Helemaal goed ik wist wat kon gebeuren en ging er volledig voor alleen binnen 10 min een ruggenprik erin nog vol in de weeën en 5 min later een kind wat geboren werd was niet bij te benen. De communicatie was top de empathie en alles klopte daarom weet ik ergens dat als het gepland zou zijn of net zoals jij ook omschrijft een iets rustigere spoed dat je het vooral zelf gewoon allemaal goed kan plaatsen en mee kan maken.

Mijn dochter lag ook in stuit, side note dat mijn ontsluiting als een trein ging in 10 uurtjes zat ik op VO en mocht ik persen en toen ging het mis met haar.
Ik had dus zelf de keus vooraf, wilde het proberen, dat lukte helaas niet. Ik zat in een mega goede energie en in 1 min was dat weg dat vond ik heel naar. Nu vind het dus moeilijk dat ik weer een keus mag maken omdat die keus vorige keer ook niet helemaal goed liep.. haha

Thanks nogmaals voor het delen dames!

Oef, als ik dat zo lees dan ben ik heel blij dat er bij mij iets eerder in dat proces besloten is dat het toch een keizersnede moest worden. Ik snap wel dat je het daar zwaar mee hebt gehad, ik had natuurlijk al uren door dat het niet zo soepel ging als gehoopt en dat de kans er dik in zat dat het alsnog een keizersnede werd, terwijl jij op de 'finishline' ineens toch nog een andere route moest volgen...

Wat ik wel geruststellend vind is dat ze in ons ziekenhuis (en ook in andere ziekenhuizen in de buurt) aangaven dat je een natuurlijke bevalling bij stuitligging alleen mag proberen als je vorige bevalling(en) soepel gingen (en nog wat meer voorwaarden). Dat is dan voor ons beide toch niet meer het geval, in welk geval we ook geen keuze zullen hebben en dan een geplande keizersnede krijgen (tenzij de baby voor de geplande datum komt, maar dan is de kans natuurlijk groot dat het alsnog een soort van 'kort vantevoren geplande keizersnede' wordt als er niet meteen een acute noodsituatie ontstaat). Geen garantie natuurlijk dat een andere bevalling wel soepel gaat, maar in precies dezelfde situatie belanden we waarschijnlijk nooit weer.

Ik heb beide gehad. En mijn ervaring is dat spoed toch wel echt heel anders was dan de geplande.

Spoed:
*man was niet bij me met ruggenprik.
* Dochter werd niet gelijk na de geboorte bij me gelegd. Zij en mijn man moesten gelijk weg, dus bleef ik alleen achter voor zeker 45min. Dochter amper gezien.

Gepland:
* man de hele tijd present
* Navelstreng doorgeknipt
* Ontspannen en relaxte sfeer. Alles stap voor stap doorgenomen, nu doen we dit en dan dat. Grapjes hier en daar.
* Zoon heeft bijna de gehele tijd op mijn borst gelegen nadat hij geboren werd en ik gehecht werd.

Je weet in grote lijnen waar je aan toe bent dat vond ik heel erg fijn en het idee dat het niet meer zo gaat als de eerste bevalling vond ik ook erg fijn. Dus ik heb het eigenlijk als heel mooi ervaren. Heel veel succes met je keuze!

Ik heb een spoedkeizersnede gehad in april 2020. Nu zwanger van de tweede en dit wordt een geplande keizersnede.
Mijn ervaringen met de spoedkeizersnede;
Je bent er totaal niet op voorbereid (ik had er echt totaal geen rekening mee gehouden)
Mijn kindje was in nood, dus grote zorgen.
Ineens staat de kamer vol en wordt er aan alle kanten aan je getrokken.
Heel lief team die alles toch zo goed mogelijk uitgelegd hebben.
Ruggenprik is gezet in een wee, dan voel je er echt niks van.
De baby moest gelijk mee voor controle bij de kinderarts. Dit duurde denk ik hooguit 10 minuten, daarna mocht hij lang bij mij liggen.

Mijn ervaringen tot nu toe met een geplande keizersnede;
Al met 20 weken een eerste gesprek met de gynaecoloog.
Je wordt op alles voorbereid dus je weet wat er gaat komen.
Ook voor een keizersnede mag je een geboorteplan maken met je eigen wensen. Zo wil ik straks zien dat de baby geboren wordt, wil ik de baby meteen op de buik en vader die de navelstreng doorknipt.

Bedankt wederom voor jullie verhalen ik kan hier veel mee!

@mirtjemirtje heb jij nu zelf bewust voor een keizersnee gekozen bij de 2e? En ben je dan hierin volledig op je gevoel afgegaan?

Ik krijg ook bij de 15 weken een gesprek en dan bij 20 weken weer om dit te bespreken.

Terug
Bovenaan