Ervaringen gevraagd bij borstvoeding na borstverkleining.

Hallo,

Ik heb 4 weken geleden een dochter gekregen en sindsdien geef ik borstvoeding.
Dit heb ik ook bij mijn zoontjes gedaan (6 en 7 jaar geleden), maar 5 jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad. En nu vind ik de borstvoeding heel anders lopen dan bij mijn zoontjes.

Allereerst was en ben ik blij dat ik natuurlijk nog bv kan geven.
Maar wat een pijn in mijn tepels heb ik soms. In het begin had ik ook last van tepelkloven, maar dat is nu over. Heel soms heb ik nog een klein kloofje, dat komt dan toch omdat ze niet goed hapt.

Tijdens het drinken is het soms erg pijnlijk, mijn tepel kan ook echt brandend aanvoelen na de bv. Ze heeft volgens mij geen candida, want ik zie geen witte plekjes in haar mond. Tongetje en gehemelte ziet er goed uit. Dus het lijkt mij niet dat het door een candida infectie ofzo komt dat mijn tepel zo brand. Mijn tepels zijn ook extreemgevoelig. Ip heb ik tussen de voedingen geen last van mijn tepels, de branderigheid trekt weg na een paar minuten, alleen als ik er aan denk: dan voel ik het ook weer meteen. (Snappen jullie het nog?)

Zijn er meer mensen met ervaring met bv na een borstverkleining?

Liefs Renata.

Hoi Renata,
Even kort hoor, want ik zit een beetje krap in de tijd op dit moment . Ik denk dat je er baat bij zou kunnen hebben om telefonisch contact op te nemen met één van de borstvoedingsorganisaties, Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-413189). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Je kunt dan je persoonlijke situatie doornemen met een contactpersoon of leidster en zij kan je aan de hand daarvan specifieke informatie aanreiken.

Als je graag meer ervaringsverhalen wilt lezen, dan is borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties een echte aanrader. Naast veel voedende moeders zijn daar ook regelmatig contactpersonen van de VBN en LLL-leidsters actief. Ook zou je kunnen overwegen om lid te worden van de besloten Yahoo-mailinglist voor vrouwen die borstvoeding geven na een borstverkleining. Hierover kun je meer informatie vinden op het borstvoedingsforum (even bovenaan dat forum "artikelen & links" aanklikken en dan kijken bij E-mail lijsten).

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan