Ervaringen gezocht, fors verdikte nekplooi

Hoi Allemaal,
Na een miskraam bij Bijna 14 weken zwangerschap in oktober, hier kwam trisomie 18 uit helaas, ben ik nu weer opnieuw zwanger. Momenteel 19 weken.

Helaas kregen wij ook bij deze zwangerschap te horen dat het niet goed zit, een fors verdikte nekplooi van ruim 8mm.

De medische molen in, echo’s, vlokkentest etc. Na elk onderzoek wachten op uitslagen, man man, wat is dit slopend. Elke dag wachten voelde als een jaar wachten en mijn lichaam zit vol stress en spanning de afgelopen 9 weken. Wat is dit een gigantisch pittig traject met emoties die alle kanten op gaan, je machteloos voelen en maar afwachten.
2x achter elkaar dikke pech, want het is beide keren niet genetisch of iets erfelijks.

Tot nu toe zijn alle onderzoeken goed, en is er niks geks gevonden. Geen chromosoomafwijkingen en op echo’s ook nog geen afwijkingen zichtbaar.

Vrijdag heb ik de guo 20 weken echo, en als hier ook niks gevonden wordt is de kans groot dat wij een gezond kindje krijgen.

Bij de vlokkentest was de nekplooi nog wat dikker zelfs 10mm! En dit is echt wel heel veel! Daarna is het wel gehalveerd.
Ik ben zo zenuwachtig voor vrijdag, als er niks gevonden wordt zo blij. Maar ook zo dubbel, want het lijkt mij moeilijk te geloven dat er niks kan zijn met zoveel vocht.
Online lees ik vooral nare ervaringen met fors verdikte nekplooi, positieve bijna niet.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Vooral positieve aflopen ben ik erg benieuwd naar.

Liefs, joyce.

Misschien een geruststelling: alle babies met down hebben een verdikte nekplooi maar niet alle babies met een verdikte nekplooi hebben down of een andere afwijking. De meeste babies met een verdikte nekplooi zijn gezond :)

Vrienden van ons hadden ook zo'n verdikte nekplooi bij de combinatietest die ze hebben laten uitvoeren. Zij hebben inmiddels een gezonde dochter van ruim 2,5. ;) Ze hebben wel wekenlang enorm in de stress gezeten daardoor, want het is natuurlijk niet voor niets dat die extra onderzoeken nu uitgevoerd worden. Maar gelukkig is het dus ook mogelijk om een verdikte nekplooi te hebben zonder afwijkingen.

Overigens is wat hierboven geschreven is niet waar, zo'n 80% van de kinderen met het syndroom van down hebben een verdikte nekplooi, zo'n 20% dus niet. Een normale nekplooimeting is helaas geen garantie op het niet hebben van een afwijking, maar de kans is natuurlijk wel een stukje kleiner. 

Down is het sowieso niet, dit is al uitgesloten na de vruchtwater punctie. Helaas kunnen er echt nog zoveeel andere dingen zijn naast down dat het echt nog afwachten is.  Hopelijk na vrijdag wat meer geruststelling 

Hier ook nieuws gekregen van de verdikte nekplooi begin juli.
Kan helemaal meespreken over de slopende wachtende dagen en de rollercoaster van emoties.
Na vruchtwaterpunctie en genetica onderzoek blijkt alles oke te zijn en is er een gezonde baby op komst. De opluchting was groot ook al blijft de vraag idd spelen vanwaar komt dat dan? Maar kan dus echt vals alarm zijn.
De nekplooi was bij mij 5cm.
Ik duim mee dat de 20 weken echo goed nieuws brengt

In november hetzelfde meegemaakt. Een verdikte nekplooi en daarna vlokkentest gehad. Bij ons is uiteindelijk geen chromosoon afwijking gevonden. Met 20 weken echo gaatjes in het hart en cystes in de hersenen. Weer vervolgonderzoek maar dan echt op DNA niveau. Ook geen afwijking gevonden. Toen zagen ze weer een afwijking in de buik iets met de galblaas en zat er een soort spatader op de navelstreng. Ging zelfs even over bevallen in een academisch ziekenhuis. Uiteindelijk waren er geen afwijkingen meer zichtbaar met 33 weken en ben ik in ond eigen ziekenhuis bevallen van een gezonde jongen. Wel echt 20 weken in de stress gezeten en niet kunnen genieten. Ik duim voor jou voor een goede 20 weken echo want ik snap je gevoelens. Sterkte ?

Terug
Bovenaan