Ervaringen gezocht: gastouderbureau vs. kdv

<p>Dag moeders,</p><p>Mijn zoontje is bijna 1,5 jaar oud en erg vaak ziek. En dan bedoel ik niet in de categorie verkouden, maar er gaan eigenlijk geen week voorbij zonder een fikse griep met hoge koorts, oorontsteking of luchtweginfectie. Zelfs al 2 keer een longonsteking gehad en verschillende oorontstekingen. We zijn bij de kinderarts. Hij heeft astma maar geen onderliggende afweerstoornis oid. Nou is als een paal boven water komen te staan dat het KDV echt meespeelt. Toen we hem thuis hadden ivm corona ging het echt opvallend beter en sinds hij weer naar het KDV gaat is het misse boel. Het is nu al een dik jaar gaande en willen er echt iets aan veranderen. De situatie is echt onhoudbaar en niet meer te combineren met werk e.d.</p><p>Nou zit ik er over te denken om over te stappen naar een gastouder aan huis of een gastouder bureau. In de hoop dat hij dan minder virusjes op loopt. Maar... zou dat echt zo zijn? </p><p>Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hier in!  Alle tips zijn welkom:) </p><p> </p>
 
Volgens mij is het vrij normaal, en alleen maar goed voor zn weerstand;)
Als hij regelmatig (koorts door) oorontsteking heeft kan je misschien aan buisjes gaan denken. Misschien dat dat ook het een en ander oplost. 
 
Wat vervelend zeg dat hij zo vaak ziek is. Op een dagverblijf lopen nou eenmaal veel mensen rond. Waarschijnlijk zijn er meerdere groepen, dus veel kindjes, ouders en leidsters die er over de vloer komen. Dat nieuwe kindjes wat vaker ziek zijn is dus heel normaal en krijgen ze later een goede weerstand van. Maar wat jij benoemd is wel extreem hoor! 
Bij een gastouder zijn minder kindjes en zij is alleen. Dat wil niet zeggen dat ze daar nooit wat oplopen natuurlijk.
Iedere vorm van opvang heeft z'n voor en nadelen, maar als ik jou verhaal lees zou ik denk ik de overstap maken.
Lees je wel even in over de opties. Opvang aan huis is super fijn, maar hou er wel rekening mee dat dat een duur geintje kan worden ivm minimumloon. Dat is meer aantrekkelijk vanaf 2 kinderen. 
(ik heb zelf op het dagverblijf gewerkt en ben nu gastouder) 
 
 
hoi! 
mijn dochter was tussen de 1 en 2 jaar oud ook super vaak ziek! na haar 2e jaar bijna niet meer! Ze zit op kdv. 
ze moeten het toch doormaken, al snap ik echt dat het heel vervelend is. Alles wat ze nu hebben gehad komt niet meer terug.
uit onderzoeken blijkt ook dat basisschoolkinderen die naar de opvang/gastouder gaan minder vaak ziek zijn dan kids die de eerste 4 jaar thuis zijn gebleven. daarnaast worden ze op oudere leeftijd zieker van hetzelfde virus als in hun jonge jaren.
ik zou zeggen nog even doorbijten en hopelijk gaat het binnen een half jaar beter!
succes!
 
Kans op minder virusje is aanwezig. Bij kdv zijn er veel meer kinderen waar,je wat van kan oppikken. Bij een gastouder maximaal 5. Dus het zou kunnen schelen. Maar dat is dan wel,uitproberen en geen zekerheid. Een gastouder aan huis reduceert de kans op virusjes nog meer. Maar in t begin pakken ze wel veel mee. 
 
Terug
Bovenaan