Ervaringen gezocht: wel/niet naar peuterspeelzaal bij 1x per week KDV

Hallo mede-mama's en papa's,

De vraag zegt het eigenlijk al...
Mijn zoontje is nu 18,5 maanden en ik ga nu een beetje nadenken of we wel of niet voor een peuterspeelzaal gaan kiezen. Hij gaat 1 hele dag naar een kinderdagverblijf waar hij het enorm goed naar zijn zin heeft. Ik ga me nu afvragen of 1 dagdeel (of 2?)peuterspeelzaal voldoende toegevoegde waarde heeft. Bijvoorbeeld als voorbereiding op de basisschool, zal hij meer didactisch gestimuleerd worden? Een KDV werkt ook met een dagindeling, ritme, liedjes zingen, voorlezen, knutselen  etc. Mocht mijn zoontje nu niet naar een KDV gaan, dan had ik denk ik wél gekozen voor een psz.

Ik ben op zoek naar ervaringen van jullie. Waar heb je voor gekozen en wat merk je er in de praktijk van?

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04
 
Hallo Marieke,

Ik heb het zelfde idee als jou. Mijn zoontje is 21 maanden en gaat 1 dagdeel (half 8 tot 1 uur) per week naar het kdv. Hij doet dit al vanaf dat hij 3 maanden is. Hij kent de kinderen en de leidsters en heeft het daar erg naar zijn zin. Ik ben niet van plan hem naar de psz te doen omdat het volgens mij geen meerwaarde heeft voor hem. Als hij 's middags niet meer slaapt wil ik hem ipv 1 ochtenddeel (7.30-13.00), 1 ochtenddeel+   (7.30-15.00) naar het kdv doen. Ik haal hem dan pas om 3 uur op ipv om 1 uur. Het nadeel van een psz vind ik dat hij  weer moet wennen aan nieuwe leidsters en kinderen. Het voordeel van het kdv vind ik dat hij al gewend is en dat zij ook de voorschoolse opvang verzorgen als hij naar school gaat. Ik kan hem dan om half 8 naar zijn vetrouwde plekje op het kdv brengen en zij zorgen dat hij op tijd op school is. Ik vind dat met het oog op de toekomst een vertrouwd idee.
Ik ben benieuwd naar de reakties van andere mam's en papa's.

Groetjes, Moontje
 
Hoi Marieke,

Ik denk dat zolang je kind het naar z'n zin heeft op het kdv je hem het beste daar kan laten en niet voor een psz moet kiezen.
Je zoontje kent de leidsters en de kinderen daar, verandering is niet altijd fijn voor je kind.
Je geeft het zelf al een beetje aan; wat voor toegevoegde waarde geeft een psz nog ten opzichte van een kdv.

Maar de beslissing blijft natuurlijk geheel aan jullie.....

Groet,
Pascalle mams van Indra
 
Hoi hoi

Ik zou wel kiezen voor een peuterspeelzaal. Het is meer een voorbereiding op de basisschool dan een kdv. Ookal kent je kind de leidsters nog niet, hij leert ze vanzelf wel kennen. Naar mijn idee wordt het anders veel moeilijker om ze naar school te brengen. Zo groot, zoveel nieuwe mensen. Op een ppz doen ze ook meer aan schoolvoorbereiding dan een kdv. Een kdv is meer een nabootsing van thuis, met daarbij de creatieve dingen.

Mvg Petra
 
Terug
Bovenaan