Ervaringen gezocht: wel/niet naar peuterspeelzaal?

Hallo mede-mama's en papa's,

De vraag zegt het eigenlijk al...
Mijn zoontje is nu 18,5 maanden en ik ga nu een beetje nadenken of we wel of niet voor een peuterspeelzaal gaan kiezen. Hij gaat 1 hele dag naar een kinderdagverblijf waar hij het enorm goed naar zijn zin heeft. Ik ga me nu afvragen of 1 dagdeel (of 2?)peuterspeelzaal voldoende toegevoegde waarde heeft. Bijvoorbeeld als voorbereiding op de basisschool, zal hij meer didactisch gestimuleerd worden? Een KDV werkt ook met een dagindeling, ritme, liedjes zingen, voorlezen, knutselen  etc. Mocht mijn zoontje nu niet naar een KDV gaan, dan had ik denk ik wél gekozen voor een psz.

Ik ben op zoek naar ervaringen van jullie. Waar heb je voor gekozen en wat merk je er in de praktijk van?

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04
 
Hoi Marieke,

Echt advies heb ik niet. Mijn zoon van 3 gaat niet naar kdv. Wel 1 dag naar opa en oma. En hij gaat nu 3 ochtenden naar peuterspeelzaal.
Of een psz nu een teogevoegde waarde heeft weet ik niet. Misschien kun je gaan informeren op peuterspeelzaal zelf.

Misschien heb ik toch iets om over na te denken. Straks als hij 4 is gaat hij 5 dagen   (waarvan 2 halve dagen). En nu gaat hij maar 1 dag naar kdv. Misschien is de overgang van 1 dag naar 5 erg groot? Dus als hij naar psz gaat voor nog 2 dagdelen is de overgang niet zo groot. Dit is maar een gedachtenkronkel van mij.
groetjes Chantal
 
Hoi hoi Chantal,

Leuk dat je reageert!
Welliswaar een gedachtenkronkel, maar wel een hele goeie. Ik had daar nog niet aangedacht. Maar ja, dan komt het organisatorische: ik werk op maandag en woensdag. Op maandag gaat Stan naar het kdv, op woensdag komt mijn schoonmoeder. En om dan ook nog op dinsdag/donderdag naar de psz? Hm, hij is nu "nog maar" 19 mnd en kan me nu nog niet voorstellen dat hij daar dan behoefte aan heeft/zou kunnen hebben. En daarbij dat hij dan 3 verschillende onderwijs&opvangmanieren heeft (kdv, psz en oma). Ik zal eens informeren bij de psz en vragen naar hun ervaringen.

Groetjes Marieke
 
Hallo,

Wij zitten met precies hetzelfde. Onze zoon (as woensdag 2jr) gaat 2 dgn naar het kdv dus eerst had ik zoiets van nou dan hoeft hij niet naar de psz. Maar nu twijffel ik. Het voordeel van "onze" psz is dat ze daar ook 1 dagdeel heen kunnen. Bovendien zit het in hetzelfde gebouw als wat later hoogstwaarschijnlijk zijn school gaat worden, kan hij al beetje wennen. Wat ik ook als voordeel zie is dat hij dan wat kindertjes uit de buurt leert kennen van dezelfde leeftijd (hij gaat elders naar een kdv) en natuurlijk niet te vergeten heb ik weer een ochtend helemaal voor mezelf (ook niet gek :) ). Ik denk wel dat wij onze zoon gaan opgeven voor na de zomer voor die  3 maanden nu nog vind ik beetje onzin + wij hebben 3 weken vakantie in juni.    

Succes met het dubben!

Groetjes
Angelique
 
Hoi, mijn kinderen (nu 4 1/2 en 2 3/4 jaar)  gingen twee dagen naar een kinderdagverblijf. Sinds augustus gaat de oudste naar school. Hij kon niet wennen aan 5 dagen school en 2 dagen na-schoolseopvang. Daarom ben ik (1-1)gestopt met werken. 5 dagen school is al heel wat, maar dat gaat nu fantastisch. Voor de jongste vond ik het heel vervelend, zij genoot zo van het kdv. Maar nu gaat ze 3 ochtenden naar een peuterspaalzaal (eerst 2, maar al snel boden ze haar een plaats aan tussen de 3-jarigen, bij onze psz de enigen die 3 dagdelen gaan). Tegen mijn verwachting in ben ik blij met de overstap. De psz is veel schoolser dan ons kdv, er moet veel meer in veel kortere tijd. Op het kdv is structuur, maar op psz nog meer. En ja, ik vind de stap van 1 dag naar 5 dagen ook te groot. Van 2 naar 5 was voor mijn zoontje al teveel. Wel heel goedover nadenken en overleggen met alle partijen,  hoe het uitpakt met zoveel verschillende soorten opvang: psz, kdv, oma en thuis in een week.
Op de meeste psz kunnen ook pas vanaf 2 jaar terecht, en jouw kindje was pas 19 maanden (of was dat van een reactie?). Zo jong zou ik me nog niet veel zorgen maken over de overstap. Maar in de toekomst wellicht wel. Succes.  
 
Hoi!

Nou ik zit dus met precies hetzelfde dilemma. Mijn zoontje nu ruim 20 maanden gaat 1 dag in de week naar het KDV. Zijn broertje of zusje is op komst! Ik ben begin oktober   uitgerekend. Wat is inderdaad de toegevoegde waarde van een peuterspeelzaal? Of is het alleen lekker dat je, in mijn geval,  2 ochtendjes voor jezelf ( en de kleine) hebt?
Dit omdat het natuurlijk ook niet gratis is en het weer een hoop gebreng en gehaal met zich meebrengt. Natuurlijk wil ik mijn zoontje in niks te kort laten komen, dus als hij er echt baat  bij heeft...    
Hier dus even mijn gedachtenkronkels. Ook ik hoop op nog wat meer ervaringen!

Groetjes,
mama2004
 
Hoi,

Ik denk laat ik ook maar even reageren. Ik ben mama van twee jongens ( 3 jaar en 1 jaar  ) Mijn oudste gaat naar de PSZ. daarnaast ben ik zelf ook leerkracht op een basisschool en vanuit die positie zou ik volmondig ja willen zeggen. Wij merken echt verschil tussen de kinderen die wel en de kinderen die niet naar een PSZ zijn geweest. Didactisch gezien, maar ook het wennen aan een ritme, contcten opdoen met leeftijdsgenootjes. het stil zitten in een kring enz.
 


Hoi Jeja2,

Hm, fijn dat er iemand uit het onderwijs reageert!!! Ik zou anders misschien ook even bellen met een basisschool.
Ik kan me voorstellen dat je vanuit didactisch oogpunt graag ziet dat kinderen naar een psz gaan. Maar wat is je ervaring met kinderen die bijvoorbeeld 1 dag naar een kdv zijn geweest en niet naar een psz?? Bij ons op het kdv werken ze met een soort ontwikkelings-volg-plan. Hier komen ook kleine didactische zaken aanbod. Onze zoon heeft op het kdv ook contacten met leeftijdsgenootjes en zitten ze bij enkele activiteiten ook in een kring. Deze dingen maken mij dus aan het twijfelen of ik hem wel/niet naar de psz wil doen.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan