Ervaringen heupdysplasie en consultatiebureau

Onze dochter heeft heupdysplasie en zit sinds 2 weken in een pavlik bandage. Donderdag moeten we weer naar het consultatiebureau en ik zie er nu al behoorlijk tegen op. Ze moet de pavlik 24 uur per dag aanhouden en wij willen onze dochter niet laten meten (strekken van beentjes is slecht voor dr heup) en wegen alleen met pavlik, romper en luier aan (wij blijven graag consequent en doen em thuis ook zelden af). Wij hebben toch al niet zo'n hoge dunk van de assistentes daar die het meten/wegen doen, want de nauwkeurigheid is ver te zoeken. Zelfs onze wvp noemde het prutsers toen ze naar de groeicurve van onze dochter keek! :p

Wij zijn in ieder geval alvast voorbereid op een hoop gezeur, omdat wij onze dochter niet willen laten meten en bij het wegen de pavlik niet af willen doen. Zijn er meer mensen met kinderen in spreidmiddelen die hun kind niet wilden laten meten/wegen?

Hallo, onze dochter heeft ook een spreidbroek en pavlik gehad. Goed dat jullie er consequent mee zijn hoor! Ik weet zeker dat dat kan bijdragen aan het oplossen van de dysplasie.
Ons consultatiebureau had totaal geen ervaring met kindjes met pavlik. Ze vonden het niet leuk dat ik weigerde om de pavlik uit te doen, zo konden ze haar niet testen. Maar ik heb voet bij stuk gehouden. Het is jouw kind, niet dat van hen en jij maakt daar de beslissing voor!
Wees ook maar voorbereidt op het feit dat ze dus voorlopig niet in het standaard plaatje van het bureau past. Allerlei vragen zoals rolt ze om, kruipen, zelf gaan zitten, dat deed onze dochter niet vanwege de pavlik en later de spreidbroek. Als je hun rapport zou lezen kon onze dochter net niks. Maar ze is heel pienter en haar fijne motoriek ging echt met sprongen vooruit. Ze is nu bijna 2,5 en ze praat echt heel goed. Haar grove motoriek komt nu pas, maar dat vinden wij heel logisch. Vertrouw vooral op je eigen gevoel, die groei curves zeggen niet zoveel. Zolang jij ziet dat je kindje vrolijk is, normaal eet en drink en lekker speelt komt het best goed!

Hoi, hier ook een dochter met een pavlik gehad. Hier deden ze gelukkig niet zo moeilijk. In overleg met de orthopeed mocht de pavlik wel af met cb bezoeken. Afgesproken dat ze haar beentje niet trekten bij het meten.

Terug
Bovenaan