Ervaringen HSG-test???

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Zijn er meiden die al eens een HSG test hebben ondergaan en daarover willen vertellen.. Ik moet in mijn nieuwe cyclus bellen voor een afspraak om deze test te ondergaan.. Tips en ervaringen die mij kunnen helpen me hierop voor te bereiden??

Grz Phoebe

Hoi Phoebe,

Ik heb 2 mnd geleden mijn HSG gehad, omdat wij al 20 maanden inmiddels bezig zijn met zwanger worden en het nog steeds niet wil lukken.

ik zag er erg tegen op en heb ook zeker wat traantjes gelaten.
dat ik nu zeg tjee wat ontzettend veel pijn, nee dat viel gelukkig mee, het is wel een heel erg rotgevoel dat ze "in" je zitten te vrotten.

ik heb tijdens de ingreep zware krampen gehad (zeg maar ongikrampen) maar deze zakte vrijwel meteen na de ingreep weer weg. had wel na die tijd een rotgevoel, idee dat je met je benen wijd moet lopen zeg maar.

kruikje op de buik na die tijd doet wonderen.

Zou je kunnen vertellen waarom je de HSG moet ondergaan?
Ben je ook al langere tijd bezig met zwanger worden??
als dat zo is en voor alle vragen over de medische molen, kun je ook bij het forum "als zwanger worden langer duurt" kijken hier zit iedereen met de ervaring van alle ingrepen.

Laat me ff weten hoe het gegaan is.

Liefs en succes Sylvia

Hoi syllie,

Mijn vriend en ik zijn nu een jaar en 4 maanden bezig.. De reden voor dit onderzoek is dat op de inwendige echo alles goed is en dat ik gewoon een eisprong heb, dus dan maar kijken of mijn eileiders verstopt zijn.. Zijn sperma is natuurlijk al getest en hij heeft allemaal hoogebandjes dus daar ligt het ook niet aan..

Ik had goede hoop deze maand dat het toch gelukt was en dat deze test helemaal niet nodig was omdat bij mijn laatste inwendige echo een eitje goed te zien was en mijn baarmoederslijmvlies goed dik was.. Ik stond op springen zei degene die het onderzoek deed.. Maar goed vandaag toch ongi geworden en dus morgen bellen voor een afspraak voor de hsg test.. Zie er tegenop met name omdat ik niet weet wat het inhoudt..

Nog twee vraagjes aan jou.. Hoe brengen ze de contrastvloeistof in en ik heb al vaker over als het wat langer duurt forum gelezen maar ik kan het nergens vinden.. Thanks voor je reactie.. Waar sta je zelf nu in de MM??

Grz Phoebe

Hoi Phoebe,

tja het is allemaal erg spannend en zeker het idee dat ze daar gaan rommelen.

Allereerst gaan ze een "eendenbek" inbrengen en dan gaan ze met een soort lange wattenstaaf je baarmoedermond desinfecteren met jodium.

daarna wordt er een soort dopje met slangetje op je baarmoedermond gezet en hiermee zuigen ze het vacuum. dit om de baarmoeder plat te maken, zodat deze goed op de foto te zien is. vond ik even een rotgevoel.

dan gaat door datzelfde slangetje de contrastvloeistof en zie je meteen op het rontgenscherm hoe het ervoor staat.

enne gewoon vragen hoor als je wat wilt weten.

Zelf ben ik feb. voor het eerst bij de gyn geweest en na 2 cyclussen bleek ik geen eisprong te hebben. in april 1e ronde clomid en mei HSG gehad. (ff pluspuntje na HSG zijn je eileiders zo'n 6 mnd verder open dus beter toegankelijk)

afgelopen maand had ik 3 dgn voor mijn NOD een positieve test! helemaal gelukkig, maar dit was helaas van korte duur. wk 5 begon ik te bloeden en na onderzoek VK bleek dat ik waarschijnlijk en de test dus ook door mijn lichaam gefopt ben.

Deze maand dus geen clomid en wacht nu op mijn volgende ongi, zodat ik daar weer mee kan beginnen. zodra daar weer mee begonnen ben moet ik nog voor samenlevingstest.

sorry voor lange antwoord, maar hoop dat je er wat aan hebt.

Kom anders naar het andere forum hier is het zo druk dat je moeilijk terug te vinden bent.

Liefs Sylvia

Ik en mijn man zijn nu 4 jaar bezig met kinderen krijgen en nu begonnen met kunstmatige inseminatie met hormoon behandeling.

Voordat ik geïnsemineerd word wilden ze graag de HSG doen zodat de behandelingen zo het beste kunnen aanslaan omdat je schoon gespoeld wordt en complicaties vt kunt uitsluiten. Vandaag de HSG gehad, ik wil niemand demotiveren maar wat een heftige en pijnlijke ingreep zoals ik het ervaren heb. Ik lag al kreunend en krom op de stoel, gelukkig pakte ze wel door zodat ik niet nog een keer hoef terug te komen. Vooral de katheter inbrengen omdat het moeilijk ging en het ballonnetje plaatsen. Ik heb de pijn moeten wegpuffen en mijn man zei dat ik erg kreunde en kronkelde, hij was er zelfs echt van geschrokken. De gynaecoloog gaf aan dat het wee pijnen zijn omdat ze de baarmoedermond oprekken zoals een wee, alleen dan versneld. Gelukkig als ze de spullen weghalen van binnen zakt de pijn gelijk weg. Nu nog weeïge krampen zoals ongesteldheid en bloedverlies.

Pijn maakt dat je een stofje aanmaakt dat je het gelukkig een beetje vergeet. Ik ben blij dat ik het gedaan heb omdat ik nu zeker weet dat mijn eileiders goed doorgankelijk zijn en er verder geen complicaties zijn. Maar zoals ik het lees ervaart iedereen het gelukkig anders. Ik wens ieder die dit onderzoek nog moet krijgen sterkte en een goede uitslag 😘

Terug
Bovenaan