Ervaringen HSG

Ivm een ontsteking in mijn buik in het begin van het jaar en 1 eileider is verwijderd, ben ik aan het twijfelen om een HSG te laten doen.
Ik weet nu namelijk echt niet of de andere eileider toegankelijk is, ik ben nu 4 maanden bezig voor de 2e waarvan al 2 keer positief getest maar mis gegaan. Ik ben dus bang dat het dadelijk echt een keer mis gaat (bbz) en dat we voor niks bezig zijn omdat de overgebleven eileider dicht zit.

Hoe hebben jullie het onderzoek ervaren? Hoe gaat het in zijn werk? Was het pijnlijk? Wat was de uitkomst en vervolgstappen?
 
Ik vond het niet pijnlijk, meer een zeurderig gevoel. Vond het inzetten van het balletje het vervelendst.

Zou het wel doen hoor! Duurt maar 10 minuten, daarna ben je wel een beetje duizelig. Ik kon wel zelf rijden naar huis maar misschien een ander niet.
En verder helpt het wel je baarmoeder en eileider doorgankelijk te maken. Soort olie dat alles versoepeld!
 
Ik heb helaas een heel andere ervaring. Het klemmetje zetten en het ballonnetje viel wel mee, licht krampend gevoel, maar toen die vloeistof kwam werd ik zo misselijk van de pijn dat ik over mijn partner heen gekotst heb, ondanks dat ik al pijnstillers had geslikt vantevoren en ik dat verder zelfs bij botbreuken hooguit licht misselijk was van de pijn. (De arme schat had gelukkig wel zo'n loden schort van het ziekenhuis aan terwijl hij mijn hand vast hield). Nu moet ik wel zeggen: de eileider aan de kant waar ik een spontaan afgebroken bbz heb gehad zat dus ook echt potdicht. Als er meteen vloeistof doorstroomt, zien ze dat vrij snel in de buikholte en gaan ze niet zoveel vloeistof naar binnen pompen, maar een lichte blokkade kan soms met een beetje extra druk weer opgelost worden. Dat ging bij mij niet en die eileider is op de fotos dan ook opgezwollen tot ongeveer 4x het formaat van mijn baarmoeder voordat ze besloten dat het toch echt niet doorgankelijk was en ook niet ging worden door de HSG. Daarna heb ik nog een week of 2 bloedverlies en pijn gehad bij het lopen en het heel rustig aan moeten doen omdat het allemaal zo beurs bleef voelen, ondanks pijnstillers, en het idee van seks meteen na je HSG omdat je dan een hogere kans zou hebben op zwangerschap, nou, ik moest er niet aan denken van de pijn (en met de uitslag in het achterhoofd en dus een verhoogde kans op nog een bbz ook niet natuurlijk). 
Hoe dan ook: het was natuurlijk wel heel prettig om een diagnose te krijgen die behandelbaar was en vanaf die HSG toe te kunnen werken naar de operatie om mijn eileider te verwijderen, en meteen daarna ben ik zwanger geraakt van mijn zoontje. 

Ik zou zeker je partner meenemen, ik had echt niet zelfstandig naar huis kunnen komen daarna. Slik ook vantevoren pijnstillers, hopelijk valt het mee en is er niks aan de hand en verhoogd het misschien zelfs je kansen op een zwangerschap daarna, maar als er wel een blokkade zit is het echt geen overbodige luxe. 
 
Ik heb de HSG gehad als onderdeel van een verwijzing vanwege pijnklachten. Daarbij kreeg ik een echo, waarop ze al dachten te zien dat er een vochtophoping zat in mijn eileider, en dat wilden ze toen verder onderzoeken. Ik heb zelf nooit achter een verwijzing aan hoeven gaan, anders dan een keer met pijnklachten naar de huisarts gaan, die me doorverwees naar de gynaecoloog, en die wou vervolgens dus de HSG laten doen of evt een kijkoperatie waarbij ze een soortgelijk onderzoek kunnen uitvoeren.

Even een gekke vraag trouwens, maar is het geen optie om te vragen om heel vroege echo's als je weer positief test? Zodat ze meteen kijken of er wel iets op de juiste plek zit? Want als dat zo is, dan zou je ook meteen weten dat je eileider nog functioneel is toch? Of waren je miskramen daarvoor te vroeg?
 
@ Elsiejoy; jeetje wat een heftige ervaring. Zo kan het dus ook. Ik denk dat ik nog een paar maanden blijf proberen of ik zo zwanger word en dan volgend jaar misschien zo'n onderzoek laat doen. Het is toch niet niks en misschien is het niet eens nodig. Ik ben pas 4 maanden bezig.
 
Bij mij was het zo gebeurd. De meeste tijd is dat je uitleg krijgt en voorbereid wordt enzo. Er liepen bij mij wel een stuk of 5 mensen op de kamer, allemaal een eigen functie. Maar daar moest ik me maar even overheen zetten. Als het daadwerkelijke doorspuiten start is het echt binnen 10 sec gedaan. Net toen ik dacht: auw stop! Was het al klaar. Maargoed, bij mij waren er geen bijzonderheden gevonden. Als er verklevingen zijn schijnt het wel pijnlijker te zijn. 
Bij mij waren de vervolgstappen dus dat ik nog een half jaar naar huis gestuurd werd. Uiteindelijk na 3 jaar zoeken bleek het probleem bij mijn man te liggen. 
 
Ik heb overigens ook 1 kind en ben nu 17 weken zwanger. Maar ook 3 heel vroege miskramen. In week 5 gingen die mis. En dat lag niet aan mn eileiders dus. 
 
Terug
Bovenaan