Ervaringen Hypnobirthing cursus

Ha dames, ik twijfel om een Hypnobirthing cursus te volgen. Ik lees hier en daar dat vrouwen de geleerde stof "in the Heat of the moment" toch niet konden toepassen. Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke cursus? Had je er veel aan? Zou je het als je opnieuw kon kiezen, nog eens doen? Voordelen?

Ik begrijp dat de term 'Hypnorods' verwijst naar diepe ontspanningstechnieken... Maar elke keer als ik dat woord tegenkom, wordt het een beetje griezelig. Het klinkt een beetje  :)

Ik heb een online cursus gedaan van DubbelZen. Dit is een “gewone” cursus met een vleugje hypnobirthing. De ontspanningstechnieken uit de hypnobirthing heb ik zeker wat aan gehad! Maar het moet bij je passen :)

Hi! Ik heb samen met m’n vriend een hypnobirthingcursus van vier ochtenden gedaan. Wij merkten dat er dingen tussen zaten die ons niet echt raakten (ik vind het prima als weeën zo genoemd worden, daar hoef ik geen alternatief woord voor) maar het hielp mijn vriend wel weer heel goed om op een fijne manier mij te ondersteunen.

Tijdens de bevalling heb ik er verder inderdaad maar weinig van in de praktijk gebracht (toen het echt zwaar werd heb ik gewoon de ademhalingstechniek van de verloskundige overgenomen) maar ik vond de positieve mindset wel heel fijn. Ondanks dat de bevalling heel erg lang duurde, is het daardoor wel gelukt zonder pijnbestrijding te bevallen.

Als ik ook naar de ervaring van de andere stellen in de cursus kijk, is hypnobirthing het meest passend als je een tweede of derde kindje krijgt, maar het is absoluut niet nutteloos voor je eerste kindje. Dan is het gewoon uitdagender om het precies zo te doen als het bedacht is!

Hypnobirthing gedaan voor mijn eerste kindje en vond het super fijn! Onze cursus leidster gaf aan dat je de hypnobirthing het beste kon zien als een soort winkeltje met allemaal verschillende technieken die je kunnen helpen ontspannen. En dat je zelf moest kijken, voelen en eventueel oefenen om te kijken welke technieken bij jou passen. De rest kon je dan los laten.

Mijn ervaring was dat de informatie grofweg in 3 cathergorieen zat:
- les over het lichaam en hormonen, wat gebeurt er bij een bevalling en waarom werk het lichaam zo, daarom is dit dus nuttig etc. Dan weet je wat je t ewachten staat en schrik je niet en dan kan je positiever zijn over wat er gebeurt want je snapt waarom je lichaam het doet.
- positieve bevallingen laten zien en positief (leren) denken over bevallingen. Een soort van tegenhanger aan de dramtische film bevalling en de sensationele hier ging alles mis bevallingen die eindeloos terug verteld worden. Geeft je een mooie baseline van hoe een "normale" bevalling kan gaan.
-ontstappingsoefeningen. In alle soorten en maten, van ademen tot affirmaties, van geleide meditaties tot massage technieken. Kies wat je leuk vind!

Mij heeft het ontzettend geholpen bij het opstellen van een beval plan en uiteindelijk ben ik het grootste deel van de bevalling heel rustig en ontspannen geweest. Mijn zoontje is thuis in bad geboren. Volgende kindje doe ik een herhaling cursus hypnobirthing!

Ik heb een online (14 videolessen van +/- 30 min) hypnobirthingcursus gedaan, en nog een gewone erbij. Tijdens mijn bevalling heb ik aan allebei wat gehad (op het heetst van de strijd misschien meer aan de gewone cursus/puffen), maar gedurende mn zwangerschap heb ik megaveel aan de hypnobirthing gehad. Ik was superrelaxed door de positieve mindset en de vele ontspanningsoefeningen. Echt geen moment angst gehad voor de bevalling daardoor. Dat is ook wat waard :) online zijn de cursussen veel goedkoper, dus je kunt ook allebei doen zonder heel veel extra geld kwijt te zijn :)

Ik volg momenteel een hypnobirthing cursus, ben bijna 32 weken zwanger.
De vraag is of het bij je past (natuurlijke weg zoeken, mindfullness, ed.), wat je eruit zou willen halen en wat je bereid bent er voor te doen.

Ontspanningsoefeningen kunnen denk ik heel fijn zijn. Wil je ze in the heat of the moment kunnen toepassen zul je er wel in moeten geloven en veel moeten oefenen, zodat het als vanzelf gaat...

Terug
Bovenaan