Hypnobirthing gedaan voor mijn eerste kindje en vond het super fijn! Onze cursus leidster gaf aan dat je de hypnobirthing het beste kon zien als een soort winkeltje met allemaal verschillende technieken die je kunnen helpen ontspannen. En dat je zelf moest kijken, voelen en eventueel oefenen om te kijken welke technieken bij jou passen. De rest kon je dan los laten.
Mijn ervaring was dat de informatie grofweg in 3 cathergorieen zat:
- les over het lichaam en hormonen, wat gebeurt er bij een bevalling en waarom werk het lichaam zo, daarom is dit dus nuttig etc. Dan weet je wat je t ewachten staat en schrik je niet en dan kan je positiever zijn over wat er gebeurt want je snapt waarom je lichaam het doet.
- positieve bevallingen laten zien en positief (leren) denken over bevallingen. Een soort van tegenhanger aan de dramtische film bevalling en de sensationele hier ging alles mis bevallingen die eindeloos terug verteld worden. Geeft je een mooie baseline van hoe een "normale" bevalling kan gaan.
-ontstappingsoefeningen. In alle soorten en maten, van ademen tot affirmaties, van geleide meditaties tot massage technieken. Kies wat je leuk vind!
Mij heeft het ontzettend geholpen bij het opstellen van een beval plan en uiteindelijk ben ik het grootste deel van de bevalling heel rustig en ontspannen geweest. Mijn zoontje is thuis in bad geboren. Volgende kindje doe ik een herhaling cursus hypnobirthing!