Ervaringen hypnobirthing

<p>Hoi Allemaal,</p><p>Mijn verloskundige raadde mij aan om een cursus hypnobirthing te gaan doen. Omdat ik nogal een drukke baan heb en ik het belangrijk vind om tijdens de bevalling mijn ademhaling goed in te zetten. Ik kan namelijk snel gaan hyperventileren wanneer ik hoog in mijn adem zit. Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Als ik het lees vind ik het hele 'relaxed bevallen' en 'mindfullnes' Nou niet meteen iets voor mij..  maar ik heb geen idee hoe zo'n cursus gaat en wil het best een kans geven.  Mijn partner vindt het echt niks. En van mij hoeft hij niet perse mee. </p><p>Ik hoor graag jullie verhalen/ervaringen</p><p>Liefs</p>

Ik heb op YouTube wat filmpjes gezien. Dus niet echt ervaring. Wil het zelf ook proberen. Lijkt me wel handig dat je partner ook weet wat jij moet doen (dus als hij (een keer) mee kan, zou ik dat zeker van hem vragen; ook gelet op jouw hyperventilatie. Het gaat erom wat jij nodig hebt en hoe hij jou daarbij kan helpen). Op het moment zelf ben je blijkbaar vaak vergeten wat je moet doen en moet je partner je erbij helpen. Mijn vriend krijgt van mij in ieder geval een instructie van mij hoe hij me zou kunnen helpen. Geen idee of dat in de praktijk overdreven is. Maar ik houd van een goede voorbereiding (voor zover dit voor te bereiden is;; want vaak lopen dingen toch anders).

Hoi,

Ik heb zelf de hypnobirthing cursus gevolgd (met online video's) van verloskundige Doete. Je zou haar eens kunnen opzoeken op Instagram of haar website: Dubbelzen.

Ik vond het heel praktische handvaten geven (niet zweverig) en het zorgde er echt voor dat ik een aantal momenten in de week (zelf in te delen) stilstond bij wat komen zou, dat was fijn.

Mede door deze cursus ging ik vol vertrouwen de bevalling in. Succes!

Hoi ik heb online een cursus gevolgd van Mom&Co. Dit is een cursus met een vleugje hypnobirthing. Ik was zelf op zoek naar een cursus die ook vooral op ontspanning en ademhaling gericht was ivm hyperventilatie en angsten. Zelf vind ik de golfademhaling prettig, dit is een diepe buikademhaling, dus geen gepuf waardoor je hoog in je adem gaat zitten en daardoor meer kans hebt op hyperventileren. Deze ademhaling kun je zelf al heel goed vooraf oefenen en je partner kan mee ademen en tellen. Tijdens mijn bevalling heb ik hier echt heel veel aan gehad, maar heb het ook zoveel mogelijk over me heen laten komen. Het visualiseren ed was niet echt mijn ding, maar tijdens de cursus kun je daar zelf voor kiezen welke onderwerpen je aanspreken. Er zitten podcasts bij die je middels een app op je telefoon kunt luisteren (met dus ook de oefeningen).

Het hangt heel erg af van degene die de cursus geeft. Het kan inderdaad allemaal nogal zweverig klinken en dat kan het ook zijn, haha. Maar het kan ook heel nuchter en praktisch zijn, afhankelijk van de docent. Wie weet kan je verloskundige je daar in helpen? Zij kent degene de de cursus geeft vast en als je in een grote(re) stad woont, zijn er vast meerdere opties. Over het algemeen in een cursus heel leuk om te doen, dus zou het zeker aanraden, zeker bij een 1e kindje. 

Ik had de laatste maanden van de zwangerschap last van paniekaanvallen, heel snel benauwd ook (ook buiten de paniekaanvallen om) dus ik was hier ook erg bang voor tijdens de bevalling. Is uiteindelijk niet het geval geweest gelukkig.

Ik vond het tijdens de cursus en heb ook op YouTube vaak filmpjes meegekeken en oefenen met ademhalen, vond ik echt heel moeilijk. Juist zo bewust ademen en nadenken etc maakte mij benauwd en mijn ademhaling werd dan juist hoger. Dus ben maar gestopt met oefenen, heb me zo goed mogelijk voorbereid en liet het maar over me heen komen.

Heb uiteindelijk hele goede hulp gehad van een verpleegster die mij en mijn parnter liet zien hoe om te gaan met de weeën op dat moment. Want alles wat ik had geleerd enzo was ik kwijt of lukte me niet om toe te passen, de pijn overviel mij gewoon en wist niet wat ik ermee moest.

Weet niet of je hier wat aan hebt eigenlijk haha dit is mijn ervaring, maar in ieder geval veel succes!

Wat fijn al die reacties! Dankjewel. K ga het nog ns bespreken met m'n partner en ga m'n verloskundige vragen.   Denk dat ik het wel ga doen. Ik ga me ook eens verdiepen in die accounts, super handig. 

Terug
Bovenaan