ervaringen met borstvoeding met tepelhoedjes?

Hoi meiden,

ben net mama geworden van Esma (30-04-2006)  en ben nieuw op dit forum. Heb een vraagje: borstvoeding is goed op gang gekomen, maar na enkele dagen tobben met aanleggen (door stuwing e.d.) moest Esma echt meer melk gaan binnenkrijgen. Kolven en cupje waren niet meer te doen, kraamverz. wist het ook even niet meer en van de verloskundige moest ik dus tepelhoedjes proberen.
Stond me een beetje tegen, maar alles wat haar kan helpen, moet vond ik.
Nou, dat was een geschenk, ze klokte direct de melk naar binnen, zo mooi.
Ze is nu echt voldaan na een voeding.

Nou hoorde ik dat de melk  kan teruglopen door de hoedjes:
- klopt dit?
- aanleggen zonder  lukt nog niet echt, zijn daar tips voor?  

Hopelijk kan iemand me geruststellen.  

groetjes, Marnie
   
 
 
Hoi Marnie,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Het klopt inderdaad dat er aan het gebruik van tepelhoedjes veel nadelen kleven. In geval van tepelkloven kunnen ze voor pijnverlichting zorgen, maar het is geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem; het aanleggen wordt niet verbeterd door het gebruik van tepelhoedjes. Via deze link kun je meer lezen over tepelhoedjes en (het belang van) goed aanleggen: bv.com-tepelhoedjes/aanleggen  . Ook op de internetsite van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk, www.borstvoedingnatuurlijk.nl , vind je betrouwbare informatie over borstvoeding. Wanneer je meer behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je altijd bellen met de VBN; de telefonische informatiedienst is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hoi Marnie,
Natuurlijk allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kleine meisje!!

Wat de tepelhoedjes betreft: natuurlijk gaat de voorkeur uit naar voeden zónder tepelhoedje, maar ik heb mijn zoontje Basten drie maanden met tepelhoedje gevoed. Ook omdat hij gewoon niet goed pakte, zonder. Ik ben wel af en toe blijven proberen of hij niet tóch de borst wilde, maar dat ging gewoon maar niet.  Ben blij dat ik de tepelhoedjes had, anders had ik hem waarschijnlijk helemaal niet de borst kunnen geven! Mijn melkproductie is  hierdoor niet teruggelopen (wees niet ongerust tijdens de regeldagen!), en hij dronk de borst ook prima leeg, dus  van een  borstontsteking heb ik gelukkig ook geen last gehad. Vond het wel een beetje een gedoe; even dat gepruts voor het voeden,  de tepelhoedjes steeds uitkoken, moest ze ook vooral niet vergeten bij 't weggaan, maar nu ik Basten de fles geef (ivm koemelkallergie).. da's nog meer gedoe!!

Heel veel succes, en doe vooral waar je je prettig bij voelt!! Om met succes (en plezier..) borstvoeding te kunnen geven lijkt me rust een eerste vereiste..!
Groetjes van mij
 
Hoi,

Gefeliciteerd met je dochter. Borstvoeden met een tepelhoedje heb ik ook gedaan.
Mijn zoontje was te vroeg geboren en had niet genoeg kracht om de tepel goed te pakken. In het ziekenhuis ( couveuse ) zijn ze ook niet ze blij met een tepelhoedje, maar ik wilde graag zelf voeding geven. Het is inderdaad een gedoe en er wordt minder uit de borst gedronken, maar resultaat mag er dan ook zijn, toch?? Zelf heb ik ruim  3 maanden met tepelhoedje gevoed en af en toe, bij de wisseling van borst, het tepelhoedje eraf gehaald zodat mijn zoontje wist dat dit de bedoeling is. En hoewel ik vele malen alles vervloekt heb, was ik er toch wel trots op dat hij op een gegeven moment het tepelhoedje niet meer wilde en dronk hij zo bij mij. Dus meid, blijf volhouden, dan komt het wel goed. Succes.
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties, maak me al minder zorgen.
Ga inderdaad rustig proberen om te kijken of het zonder kan, maar wil er idd niet te veel stress van maken.
Merkte gisteren dat ze wel even probeert (ze kijkt wel heel verbaasd) en het lijkt dan even goed te gaan, vervolgens laat ze los  en wordt heel boos en driftig waardoor het helemaal moeilijk wordt ;-). Omdat ik me op dat moment toch een beetje machteloos ging voelen (en da's niet de bedoeling), ga ik het rustig op proberen te bouwen.
ga ook even bellen met het telefoonnummer van BN.


groetjes, Marnie
 
Hoi Marnie,

ik heb in het begin ook tepelhoedjes gebruikt. Wat een uitvinding! Mijn zoontje snapte het borstvoeden niet helemaal, dus hij liet telkens los.  met behulp van die tepelhoedjes ging het een stuk beter. Gewoon omdat hij meer vast kon pakken zeg maar.

Ik had niet het idee dat hij er minder door dronk ofzo.
Las overal dat  het gebruik van tepelhoedjes niet wordt aangeraden, maar was blij dat ik zo toch borstvoeding kon geven. Ben na een aantal weken wel rustig gaan proberen  het af te bouwen en dat ging gelukkig goed.

Groetjes,
Judith                                                                              
 
Ook ik heb 3 maanden met tepelhoedjes gevoed. Wel 7 weken lang elke dag een paar gewoon proberen aan te leggen, maar helaas... ik heb heel vlakke tepels, dit hoeft niet een belemmering te zijn, maar wel voor hem dus.
Mijn borst kon hij wel goed (genoeg) leegdrinken hoor. Het liep totaal niet terug de voeding. Het kan dus ook heel goed gaan met hoedjes. Ik las het ook overal dat het wordt afgeraden, maar ik geloof dat je het gewoon moet proberen als het de enige oplossing is en dat het wel wat meevalt allemaal.
 
Terug
Bovenaan