ervaringen met borstvoeding na een borstverkleining!!!

hallo,

ik heb 6 jaar geleden borstverkleining gehad en zo graag ervaringen willen horen van mensen die na een borstverkleining borstvoeding hebben gegeven.

bij mijn eerste heb ik geen borstvoeding gegeven, maar tijdens de stuwing liep het eruit!!ben nu bij de tweede aan het twijfelen of ik het wil gaan geven. graag positieve als negatieve ervaring.

groetjes Natalie

hoi Natalie,
Ik heb 13 jaar geleden een borstverkleining gehad. Bij mijn eerste twee kleintjes wilde ik heel graag borstvoeding geven. Tijdens de zwangerschap kwam er af en toe melk uit mijn tepels waardoor ik hoopte dat het zou lukken.   Helaas ging het bij allebei niet goed. Mijn oudste viel af en kwam maar niet aan, werd onrustig, waardoor ik de indruk kreeg dat ze gewoon niet genoeg melk binnen kreeg. Na vijf dagen ben ik begonnen met flesvoeding. Met de tweede hetzelfde verhaal. Ik heb toen nog wel geprobeerd te kolven, maar er kwam zo weinig melk uit, dat het de moeite bijna niet waard was.
Nu ben ik voor de derde keer zwanger. Dit maal veel meer vocht dat al uit mijn tepels komt. Ik ben dan ook van plan het toch weer te proberen. Er is een  amerikaanse internet site waar je eens op zou kunnen kijken: www.bfar.org
Als je eens googled op het onderwerp kun je ook heel wat info vinden. Het wordt gezegd dat de laatste jaren veel meer gelet wordt op de manier waarop de tepels verplaatst worden tijdens de operatie, waardoor je meer succes zou kunnen hebben met borstvoeding. Misschien loont het de moeite eens navraag te doen bij de chirurg die je heeft geopereerd?
Volg gewoon je gevoel. Niets hoeft, maar als je het wilt, kun je het allicht proberen. Als het niet lukt, kun je altijd nog overstappen op flesvoeding.
succes!
gr,
yvette

een vriendin van mij heeft een gesprek met aan latatiekundige gehad n.a.v haar borstverkleining en de mogelijkheid van BV. Het maakt nogal uit op wekle manier operatie is uitgevoerd zei deze. Dus misschien ook een consult lactatiekundige voor advies?
(bij haar zou de kans van slagen erg klein zijn, na week of 4 zou ze dan al moeten gaan bijvoeden. ze heeft ervoor gekozen om fles te gaan geven)
succes ermee, groetjes mira sinds 02-01 mama van jaap

bedankt voor beide reacties, heb de site opgezocht en kan als ik wil wel uren lezen. ga dat ook zeker doen en een lactatiedeskundige raad plegen is misschien ook een optie.

ben er dus nog niet uit. gelukkig heb ik nog tien weken te gaan.

groetjes natalie

Hoi Natalie,

Het is inderdaad afhankelijk van de operatie of je je kindje geheel of gedeeltelijk zelf kunt voeden. Ook al is het wellicht niet mogelijk om je kindje volledig zelf te voeden, dan nog blijft het mogelijk om een borstvoedingsrelatie met je kindje aan te gaan. Je zou dan gebruik kunnen maken van een borstvoeding hulpset. Dit is een soort containertje die je om je nek hangt en waar je (bij)voeding in kunt doen. Vanaf dit containertje loopt een sondeslangetje naar je tepel, zodat je kindje tijdens het drinken aan de borst ook de (bij)voeding binnenkrijgt.  Meer informatie over het gebruik van deze hulpset kun je vinden op Borstvoeding.com-Borstvoeding hulpset. Hier is de bhs te zien: Medela-bhs.
Als er bijgevoed moet worden, kan er gekozen worden voor kunstmatige zuigelingenvoeding. Een andere mogelijkheid is donormoedermelk. Hierover kun je meer informatie vinden op www.moedermelknetwerk.nl .

Als je graag ervaringsverhalen wilt lezen, zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Bovenaan dat forum is een zoekfunctie te vinden, waarmee je op trefwoord kunt zoeken. Tevens is er een speciale Yahoo-mailinglist voor vrouwen die borstvoeding geven na het ondergaan van een borstverkleining. Op deze list worden ervaringen, tips en informatie uitgewisseld. De mailinglist is besloten, dus als je graag mee wilt doen, zul je je eerst moeten aanmelden. Dit kan via BVNV.

Verder zou je nog kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding te volgen, die in heel Nederland door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl . Van te voren een lactatiekundige raadplegen is uiteraard ook een waardevolle tip.

Nog een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo,

Ik heb ongeveer 7 jaar geleden een borstverkleining gehad. Mijn dochter is nu bijna 2 jaar en zij heeft gewoon borstvoeding gehad. Dat was geen enkel probleem.
Natuurlijk de normale opstartproblemen met aanleggen e.d. Ik heb heel veel aan mijn kraamhulp gehad. Zij maakte er tijd voor en mede daardoor heb ik het 4 maanden lang volgehouden!

Groetjes!

Nu net zwanger van de 2e!!

Terug
Bovenaan