ervaringen met borstvoeding op verzoek

Dag mama's,

Even een vraag: ik lees hier allemaal berichtjes over schema's en laatste voedingen om 23:00. Maar ik geef borstvoeding op verzoek aan mijn zoontje van 4 ½ week.

Hoe doen alle andere mama's dat? Geven jullie echt toe aan elke vraag om voeding? En hoe ziet jullie ritme er uit of zit er geen ritme in? Hoe vaak voeden jullie ongeveer?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bij ons zit er nog niet echt een ritme in, verschilt nog per aantal dagen...

Groet
Pino
 
Beste Pino,
Ten eerste gefeliciteerd met de geboortje van je zoontje.
Zowel bij mijn zoon (nu 3 jaar) en mijn dochter (net 1 jaar) heb ik borstvoeding gegeven en geef ik borstvoeding op verzoek. Bij mijn zoon heb ik maar 2 maanden bv gegeven. Want door allerlei oorzaken wilde hij niet meer aan de borst. Maar mijn dochter geef ik nog steeds bv.
En je zoontje is pas 4,5 week en dan hebben ze bijna altijd nog voedingen (sommige kindjes maar 1 andere meer) nodig 's-nachts. In het begin had ik niet echt een duidelijk schema met de voeding. Wanneer ze huilde had ze meestal honger of wilde ze uit haar wiegje. In de eerste paar weken voedde ik haar meestal om de 3 uur. Maar soms wilde ze al 2 uur later en dan weer 4 uur later.En op een gegeven moment wilde ze om de 4 uur een voeding. Moedermelk heeft steeds een andere samenstelling, en heeft hij bij de vorige voeding veel of weinig van de achtermelk (dat is het vettige deel) binnengekregen.
Zeker in de eerste paar maanden gaf ik echt op verzoek. En dat werkte prima voor mij.
Je kunt ook info vinden op www.borstvoeding.nl
Veel succes
groetjes Chantal

 
Ik gaf gewoon bv op verzoek. Dat is het beste voor het zorgen voor een balans tussen vraag en aanbod naar voeding. Bovendien is dat beter voor de ontwikkeling van je kindje.

Pas na 6 maanden, nadat we met de bijvoeding waren begonnen, kwam er iets meer een ritme in. Maar nog steeds ziet iedere dag er anders uit.

En dat is ook niet zo raar, want ik eet en drink zelf ook niet iedere dag op precies hetzelfde tijdstip!

Als je meer wil weten waarom het zo belangrijk is om op verzoek te voeden, is dit een heel goed artikel om te lezen: artikel-bv-op-verzoek.

Groetjes,
Helena
 
Ik heb een dochtertje van 7 maanden en ik heb in het begin haar ook bv op verzoek gegeven. De eerste paar weken voelde ik me net een melkmachine. Haar laatste voeding was omstreeks 22.30 uur sávonds en als ik geluk had hoefde ik pas om 04.00/04.30 uur voor de eerste keer eruit.
Na ong 2 maanden kwam er een ritme in.Om de 3/3,5 uur kreeg ze eten. Nu geef ik haar eten wanneer ze begint te huilen dat ze honger heeft. Wel houd ik de tijd in de gaten dat er niet te lang tussen 2 voedingen zit.Ik heb het bv op verzoek als zeer prettig ervaren. Wij eten ook als we honger krijgen, waarom een kleintje dan niet?
 
Hallo,
Bij ons zat er eerst ook echt geen ritme in, de ene keer wilde mijn zoontje (nu bijna 10 mnd) na 1 uur al weer drinken en de andere keer moest ik hem wakker maken voor de volgende voeding. Je merkt op een gegeven moment wel of je kindje huilt van de honger of iets anders. Dat ritme kwam pas met een maand of 3 ongeveer. Dan kon ik ook weer eens even gaan winkelen en weer op tijd zijn voor de volgende voeding. Ik moest eerst erg wennen aan "geen ritme", dacht dat ik de enige was die geen ritme had met de voedingen. Toen ik na een paar weken daar doorheen was, was het echt genieten. Een half jaar heb ik bv gegeven en toen was het kolven niet veel meer en ben ik langzaam overgegaan naar kv. Ging erg goed.
Oeps, ik vertel bijna mijn hele verhaal, ben je vraag al bijna vergeten, hoop dat je er toch wat aan hebt! Hoofdzaak is: als het kan, geniet van die heerlijke momenet met je kindje dicht tegen je aan. Ik mis het nu soms nog wel eens.
Groetjes.
 
Terug
Bovenaan