Ervaringen met een 'slim' en erg snel kind jan.'07

A

Anoniem

Guest
Hoi moeders.

Onze zoon, half jan. 2007, is altijd al erg snel geweest.

6md;   kruipen en zelfstandig zitten
10md;lopen
etc
etc

Nu is hij 18 maanden en kan hij hetvolgende;

-zegt zijn naam
-drinkt uit glas zonder morsen; dit kan hij vanaf de 15e maand
-telt tot 5
-komt los van de grond als hij springt
-weet vormen zonder te passen in vormendoos te stoppen; blindelings dus
-eet vanaf febr zelf, zonder hulp; inmiddels zelfs met vork
-schenkt zelfstandig  bijv. een sapje  in zijn beker; niet altijd vlekkeloos....
-etc etc

Op het CB vinden ze hem erg snel.
Hij krijgt nu allerlei testjes enzo.
En blijkt ook hierbij erg vlug te zijn.

De uitslag; hij loopt 1 tot 1 1/2 jaar voor op zijn ontwikkeling.
Volgend jaar moeten we ons gaan orrienteren op een basisschool,
zodat hij met 3 1/2 jaar naar school kan.
Ik heb dit echter nooit eerder gehoord,
en vraag me dan ook af....

HERKENBAAR???

jee dat is idd erg vlot. zie ik mijn dochter van 18 maanden niet doen. wel kan ze uit een glas drinken hihihi.

maar is dat niet wat vroeg 3.5 jaar naar de basischool? moet hij niet gewoon lekker kind zijn?? tenmisnte dat vroeg ik mij af toen ik dit verhaaltje las

groetjes Wilma

Goh, en ik vond mijn zoontje al snel. Die rolde om met 3 maanden, kroop met 6 maanden en liep met 11 maanden. Maar zijn naam zeggen en tot 5 tellen, nee.

Lijkt me wel vroeg hoor, om hem met 3,5 naar de basisschool te doen. Nog nooit van gehoord ook eigenlijk......

Hoi moeders.

Ik ben er inderdaad zelf ook niet gelukkig mee; 3 1/2 en naar school.
Mijn gevoel zegt ook heel sterk dat onze kleine tot zijn 4e lekker bij mama thuis blijft..
We zijn nog niet zover natuurlijk. Maar het baadt me wel wat zorgen.
Hij speelt ook liever met grotere kinderen dan met zijn leeftijdsgenootjes;
meestal kunnen zijn leeftijdsgenootjes ook nog niet wat hij kan..
Ik hoop dat dat een beetje overgaat en dat hij op den duur, gewoon als ieder ander kind van zijn leeftijd funcioneert. We zullen zien...

Groetjes

Hallo,

Fijn dat het zo goed gaat met je kindje. Ik zou proberen om hem zoveel mogelijk "dingen" aan te bieden, zodat hij verder kan in zijn ontwikkeling. Dus ook speelgoed dat al voor oudere kinderen is enz. Zodat hij voldoende uitdagingen krijgt. Aan de andere kant zou ik er als ik jullie was voor zorgen dat het niet meteen een "bijzonder" kind wordt. Gewoon lekker zijn gang laten gaan. Niet teveel onderzoeken laten doen. Dat is echt iets wat tegenwoordig helemaal "in" is. Kinderen krijgen soms voor een verdere leven een "stempel" opgeplakt. Ik ben zelf juf op een basisschool en heb er nog nooit van gehoord een kind dat met 3,5 al naar school ging. Waarom zou je het doen? Hij kan toch ook bijvoorbeeld een dag extra naar de peuterspeelzaal? Het lijkt me sterk dat hij daar al "uitgespeeld" is. Kan me ook niet voorstellen dat een consultatiebureau het aanraadt om eerder naar de basisschool te gaan. Het lijkt  me eerder een goede tip om dan eerder naar de peuterspeelzaal te gaan. Dat mag eigenlijk vanaf 2 jaar geloof ik. Tegenwoordig is het zelfs zo dat sommige peuterspeelzalen informatie doorgeven over de ontwikkeling van het kind als ze naar de basisschool gaan. Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat je met de info van het consultatiebureau moet doen. Het lijkt mij ook moeilijk.
Succes ermee.

Hoihoi,
Heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n vlotte zoon. Die wilde met 4 maanden al niet meer liggen in de kinderwagen, Snel met zitten, rollen, heeft kruipen zo goed als overgeslagen en liep met 11 maanden rond. En idd heb je dan een verschil met leeftijdsgenootjes. Ik was vorige week op het CB voor de 18 mnd controle en daar kreeg hij 2 blokjes en die zette hij op elkaar en pakte gelijk het doosje voor nog meer blokjes. Ze keek haar ogen uit. Ik weet niet beter dan dat hij torens kan bouwen en omgooien, heel normaal. De meeste dingen die jij schrijft doet de mijne ook hoor, behalve praten. Wel wat woordjes maar nog net veel. Wel tot 3 tellen (tenminste het klinkt als...). Ook met zn vingers naar bed naar bed zei duimelot doen, met de bal gooien en schoppen (vindt papa leuk). Ook als we hophop paardje doen dan stuitert hij bijna tegen het plafond, hij zet zichzelf zo hard af, en hoe harder en gekker hoe beter.
Hij snapt alles wat je zegt. Als de brievenbus kleppert en ik zeg post dan gaat hij de post halen, zet zn eigen beker op de aanrecht, en sja zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat het ene kind gewoon vlotter is dan de ander. Een collega heeft een dochtertje en die kletst en kletst, en dan zit ik juist weer verbaast te kijken...

Ik zou je maar niet te druk maken hoor. En eerder naar cshool doen zou ik zelf niet zo'n voorstander van zijn.

Het duurt nog 2 jaar voordat je kind 3,5 jaar is. Ik zou me dara nu nog niet druk om maken. Soms gaan kinderen heel snel, om vervolgens lekker af te zakken tot iets meer dan gemiddeld. Je kind zal altijd wel voor blijven lopen, maar de kans zit er nog in dat het verschil straks kleiner wordt.

Gewoon lekker van het nu genieten

Terug
Bovenaan