ervaringen met hormoonzalf bij exceem

Hallo meiden.

Mijn dochter van ruim3,5 maand heeft last van exceem. het zit in haar gezichtje, op haar kniettjes en ellebogen .
Ik smeer nu 5 keer per dag met vette creme en het is wel minder maar de huisarts heeft nu hydrocortisol-creme voorgeschreven.
Wilde doorverwezen worden naar de kinderarts, maar moest eerst dit proberen.
Nu sta ik niet zo te springen om hiermee te beginnen, vind haar nog zo klein voor die troep......
Heeft iemand ervaringen hiermee?
Groetjes CArlijn
 
Hallo Carlijn,
Mijn zoon van 9 mnd heeft ook al vanaf 10 weken af eczeem. Eerst werd gedacht aan koemelkallergie, maar dieetvoeding hielp niet, dus werd de diagnose constitutioneel eczeem, maw, hopen dat hij er overheen groeit... Ook wij kregen hormoonzalf voorgeschreven, de lichtste variant, 1% is dat.... Natuurlijk willen wij liever niet deze zalf smeren, maar soms is het kiezen uit twee kwaden... Als mijn zoon zijn gezicht en knieholtes  kapot krabt van de jeuk en niet lekker in zijn vel zit, heb ik dáár meer moeite mee dan, volgens voorschrift, af en toe hormoonzalf smeren zodat hij zich lekkerder voelt en niet de hele tijd jeuk heeft...
Ik moet trouwens wel zeggen dat hij al af en toe periodes heeft waar hij helemaal geen eczeem meer heeft, wat is dat genieten dan, die écht zachte baby wangetjes!

Maar goed, mijn insteek is, zolang als ik volgens voorschrift, en niet vaker dan dat, hormoonzalf smeer en mijn zoon zich daardoor zichtbaar beter voelt, kies ik daarvoor...
De bijwerkingen, dunne huid, bijnierschorsproblemen, groeiproblemen, krijg je echt pas bij jarenlang dag in, dag uit smeren en dat doen wij in ieder geval zeker niet!!

Wij hebben trouwens ook bij wijze van experiment het alternatieve circuit bezocht, maar daar werd ik niet gelukkig van, maar ook dat is ieder zijn eigen keuze...

Hormoonzalf is en zal ook wel omstreden blijven, met name bij mensen die het níet hoeven te gebruiken, maar zoals ik al zei, soms is het kiezen tussen twee kwaden...

Succes ermee,
groetjes franka
 
Hallo Carlijn
Ons mannetje heeft ook exceem. Vooral op beentjes en rug. Ook wij  zijn andere voeding gaan gebruiken maar het exceem is gebleven maar gelukkig waren de andere klachten zo voorbij. Via het cb en de huisarts zijn wij begonnen met smeren van vaseline Lanette. Dit is minder stroef dan de normale vaseline en sluit de huid  minder af.
(verkrijgbaar bij apotheek) Het exceem is contoleerbaar en ons mannetje heeft er geen last van. Zolang dat is hoeven we van de huisarts niet terug te komen en met hormoonzalf te gaan smeren. Dit is echt pas nodig als hij er last van krijgt.
Ik merk dat het weer ook een grote factor is. Nu het weer kouder wordt en hij in een wat warmer bad gaat speelt het wat meer op dan toen het nog lekker warm was en hij luchtige kleding droeg.
Ik wens je veel succes.
Groetjes Jeanette
 
hoi carlijn,

kylian heeft ook exzeem en ookhydrocortisoncreme gekregen van de kinderarts. wat heeft de huisarts gezegd over hoe te smeren? Want deze zalf mag je alleen maar smeren als ze exzeem uitbraken hebben en dan heel dun en als de exzeem weg is dan nog 2 dagen en dan stoppen, dit omdat langdurig gebruik schadelijk kan zijn voor de bijnieren en de groeihormonen ondedrukt kunnen worden.
wij hebben het bij kylian gesmeerd(heeft exzeem in het gezicht) en vind het wel superspul want na een paar dagen was hij 'schoon'. En om zijn huidje te onderhouden heb ik een vaseline creme gekregen, dit is anders dan gewone vaseline omdat dit de huid laat ademen.
 Maar waarom word je niet doorgestuurd. Weet die arts zeker dat het niet samenhangt met koemelkallergie (kan, maar hoeft niet) Ik zou toch proberen om verwijzing te krijgen naar kinderarts en snap eigenlijk niet dat hij dat niet wil.

groetjes en veel succes sam
 
Hoi Carlijn,

Ik zou vragen om een doorverwijzing. het is jou  dochter en als je niet meteen hormoonzalf wilt gebruiken dan is dat je goed recht. Artsen zijn vaak zo makkelijk in symptomen onderdrukken ipv oorzaken op te zoeken en weg te nemen. Als jij naar de oorzaak op zoek wilt is dat je goed recht. Het kan een allergie zijn, en is dit het geval dan is het beter voor je kindje om die oorzaak weg te nemen dan kan zij er nog over heen groeien. En blijkt dan dat het niks met en allergie te maken heeft dan kun je altijd nog evt een hormoonzalf proberen.

Op het CB raden ze mij ook die ene vaseline aan die hier al boven beschreven is. Gewone vasaline heb ik slechte ervaringen mee, sluit de huid af. Je kunt ook de huid vet houden door er olie op te smeren, bv Weleda, geeft bij ons verbeteringen. Wij zijn nog hard op zoek naar de oorzaak van het exceem van ons dochtertje, is niet altijd even makkelijk. Maar vind het wel belangrijk.

Sterkte en hoop voor je dat het snel overgaat.

Groetjes Renée
 
Hoi,
Ook mijn zoontje heeft exceem. Hij heeft al een hele tijd hormoonzalf en ook de
vaseline linette creme. Dat houdt zijn huidje lekker soepel.
Wij smeren alleen de hormoonzalf op de plekjes zelf als het exceem actief is.
Anders niet. En hooguit 2x per dag heel dun. Dan kan het geen kwaad.
Wij doen trouwens bijna nooit zeep in zijn badje omdat dit de huid uitdroogt. Volgens
de dermatoloog waar wij zijn geweest hebben baby's ook nog niet echt zeep nodig.
Ook zeepvrije wasgel droogt uit... Ook doen wij af en toe een paar druppels babyolie
in het badje. Wordt zijn huidje ook heerlijk zacht van.
En als je het echt niet vertrouwd moet je toch aandringen op doorverwijzen...
Probeer die zalf eerst maar eens, heeft je kleintje misschien minder last ervan.
Groetjes Melanie mmv Quinten
 
hoi,

het is volgens mij geen hormoonzalf en je kunt het beter niet in het gezichtsmeren staat ook als het goed is in de bijsluiter.
het werkt wel bij jeuk en bepaalde exzeem klachten.
hou het huidje van je kindje goed vet iedeaal om te gebruiken is uierzalf (oranje potje)
het is super vet en is het ontsmet ook.
jeuk is nog erger als pijn vind het ook erg sneu voor je kindje.
sterkte
groetjes
 
Terug
Bovenaan