Ervaringen met Jenaplan-onderwijs??

Binnenkort moet ik een school gaan kiezen voor mijn oudste dochter. Nou wil ik het liefst een school die dicht in de buurt is en dan gaat het in ons geval over 2 scholen. De ene is een katholieke basisschool en de andere is een openbare jenaplan.
Nu heb ik op de site van de school info gelezen over jenaplan maar......zitten heel veel goede aspecten in vind ik maar heb wat moeite met het werken in stamgroepen waar ze verschillen in leeftijden hebben (max. 3 jaar) en waardoor ze dan 3 jaar dezelfde leerkracht hebben waar ik uit opmaak dat ze dus de hele week in die stamgroepen werken en niet maar een middag in de week of zo. En na 3 jaar wisselen die groepen weer???

Wie heeft ervaringen met dit onderwijs? Wat zijn de voor en nadelen? Hoe bepaal je of jouw kind bij dit onderwijs past als ze nog zo jong zijn?

Groetjes Claudia
 
Hi,

hier het soortgelijke probleem, behalve dat het voor ons nog drie jaar duurt.
Wij hebben hier ervaringsgericht onderwijs en ik voel daar heel veel voor, omdat er ook veel praktijkgerichte opdrachten zijn en ik ken 1 van de leraressen heel goed.

Ik ben ook heel benieuwd of er reactie komt.

Gr. Tamara.
 
Heb uiteindelijk wel mijn keuze gemaakt en het wordt geen jena-plan onderwijs. Ben zelfs niet gaan kijken omdat deze school geen homogene klassen heeft. Dus...klassen met meerdere leeftijden door elkaar heen wat ik absoluut niet zag zitten. Anders was ik zeker even naar het verhaal gaan luisteren maar....hierdoor viel de school wat mij betreft wel af. Verder is het in zijn geheel wat vrijer begrijp ik en weet ook niet of dat wel het beste is voor onze dochter. Heb haar nu aangemeld voor een school wat het meest lijkt op het ouderwetse onderwijssysteem waar veel klassikaal word gedaan. (maar ook in groepjes)

Groetjes Claudia
 
Terug
Bovenaan