Ervaringen met katoenen luiers?

Hallo allemaal,
Vandaag ben ik precies 12 weken zwanger en alles lijkt nog steeds goed te gaan. Dinsdag naar de VK, wat ik wel heel spannend vind...
Nu ik naar de toekomst mag kijken ben ik ook aan het nadenken geslagen over het gebruik van luiers.
Ik hoor de laatste tijd steeds meer over de nieuwe katoenen luiers die op de markt zijn. Het schijnt beter te zijn voor het milieu en hoewel het in aanschaf duurder is, kost het uiteindelijk minder dan al die pampers.
Om zowel de financiele kant, als het milieu, dat me ook wat waard is, denk ik ernstig na over het gebruik van katoen.
Ik heb helaas nog geen enkele ervaring gehoord van andere vrouwen en ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben die jullie willen delen?

Groetjes, Karin

Hoi Karin,

zelf heb ik geen ervaring tussen de verschillende luiers, maar kan je wel vertellen wat mijn buurvrouw heeft gedaan met deze keuze.

bij de geboorte van haar eerste dochter besloot ze om de katoenen luiers te gaan gebruiken en bij te houden wat ze aan kosten kwijt was. een watermeter aan haar wasmachine gekoppeld, lijstje bijhouden van de stroomverbruik, aanschaf luiers en tijd die ze er mee bezig was. heel gedoe zou je denken, maar ze werkte thuis (admin van haar man's bedrijf) en wilde hier de tijd voor nemen. bij haar 2e dochtertje heeft ze het gebruik van wegwerpluiers (pampers) bijgehouden, qua kosten en vuilniszakken. (hier werken wij nog met vuilniszakken, welke €1,- p.s kost) aan het einde van het eerste jaar van het bijhouden kwam ze op een verschil uit van om en nabij de €10,- dat de katoenen luiers minder kosten op jaarbasis.

Nu je de luiers bij veel gemeentes apart kan inleveren en ze zelfs bij gft-afval mag gooien, is voor mij de keuze snel gemaakt.

Hoop dat je hier iets aan hebt, ik heb er zeker wat aan. haar oudste dochter is nu 5 en haar jongste is 3, tis even geleden, maar denk dat er qua kosten niet veel is verandert ten opzichte van elkaar.

Liefs Sylvia
12wk5dgn

Hoi Karin!
Je kent me van een ander stukje van het forum. Ik zag hier je vraag staan en kan het niet na laten te reageren. Ik gebruik bij mijn kinderen wasbare luiers en het bevalt me uitstekend. De luiers die ik gebruik, zijn overigens niet van katoen, maar voor 90% van bamboe gemaakt. Dat is heel milieuvriendelijk ( je hebt geen bestrijdingsmiddelen nodig omdat bamboe zelf net onkruid is) en het absorbeert nog 60% meer dan katoen. Luieruitslag hebben de kinderen eigenlijk nooit (tandjespoep en ziekte daargelaten) en lekkage? Ook bijna nooit. De luiers verslijten niet, dus ik ga ze nu ook voor mijn derde gebruiken. Dan is het helemaal goedkoop. Mocht je ze voor maar een kind gebruiken: de markt voor goede tweedehands wasbare luiers is groot en het is mogelijk om nog 50% van de nieuwprijs voor tweedehands luiers te krijgen, zonder gekheid!
Ik heb een energie- en waterzuinige wasmachine en draai per week een was extra voor de luiers. In principe worden ze op 40 graden goed schoon. Ze drogen buiten in de zon of op zolder aan een rekje. Werkt prima. Het is nauwelijks extra werk.
Bij de oudste heb ik eerst wel wegwerpers gebruikt, maar het stond me tegen om zoveel weg te gooien. Wasbare luiers leveren veel minder afval op.
Als je Hyves hebt: er is een katoenen luier hyve, erg handig om informatie te krijgen.
Het moge duidelijk zijn: ik ben een fan!

Terug
Bovenaan