Ervaringen met leeftijdsverschil tussen 2 kinderen

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een zoon van 6 en als hij 7 is wordt zijn broertje geboren; een flink leeftijdsverschil dus.
Hij is er helemaal blij mee, maar beseft misschien niet helemaal dat hij er, zeker in het begin, nog niet mee kan spelen.
Hebben jullie ervaringen met hoe dat gaat, zo'n leeftijdsverschil? Ergens lijkt het mij wel makkelijk omdat mijn zoon bij wijze van spreken al alleen naar school kan lopen enzo.

Groetjes

Noortje

Hoi,

Ik heb 3 kinderen nu 8-3 en 7mnd.
Tussen de oudste 2 zit 4jr en 10mnd, niet zo groot als bij jou maar toch behoorlijk, bij ons is alles goed gegaan, de oudste was en is heel blij met zijn broertjes, het maakt ook niet uit dat hij er nog niet meteen mee kan voetballen, als hij er maar bij betrokken word, wij noemde de oudste altijd grote broer, het grappige was dat de middelste heel lang niet zijn naam heeft uitgesproken maar altijd zei of riep: grote broer. dat was zijn naam hij heette geen sem maar grote broer!
Ik denk dat je zoon zich heel goed realiseerd dat hij er nog niet mee kan spelen zoals hij met andere kinderen speelt maar als ik nu kijk naar hoe de oudste met mijn jongste omgaat (7jr verschil) dat is geweldig, hij kietelt hem geeft hem zijn speen verteld hem de gekste verhalen en die kleine vind dat geweldig en ze zien dat allebei als spelen..

Ik denk dat als hij blij is met je zwangerschap en je hem een beetje ruimte geeft (ze zijn wat wild maar die kleintjes kunnen best wat hebben) dat alles goed komt.

Fijne zwangerschap Gr MJ

Hoi Noortje,

Wij zijn hier met een 2e leg bezig. Onze oudste is 11, dan hebben we een van 9, een van 18 maanden en de 4e verwachten we in oktober.
Dat van dat niet kunnen spelen valt best goed uit te leggen en zal je oudste snel genoeg
snappen als je baby er is. Bij ons thuis is dat nooit een probleem geweest, al scheelt het natuurlijk wel dat de oudste 2 elkaar ook hebben.
Waar vooral onze 2e erg over in zat was de aandacht die naar de baby ging. Zijn vriendje had namelijk ook een broertje gekregen en daar ging toch wel heel veel aandacht naar uit.
Wij hebben toen afgesproken met de oudsten dat zij, als zij vonden dat ze te weinig aandacht kregen, dit direct zouden zeggen en dat we daar wat aan zouden doen.
Nou, wij iedere avond vragen of ze wel genoeg aandacht kregen en dit was geen enkel probleem.
Er zijn in de bieb wel boekjes te krijgen over het krijgen van een broertje of zusje.
Misschien dat je daar nog wat aan hebt.
Ik zou me er niet al te druk over maken.

Groetjes

Suus

Mijn dochtertje is 5 en half, en die wil héél erg graag een broertje of een zusje, en heb vanmorgen een test gedaan en ben zwanger!!! :))) ik zeg het nog niet tegen der, wacht ik nog even mee, want ze wil het zo graag en heeft et er bijna elke dag wel over!

Hoi,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel ooit een artiker gelezen over broertjes en zusjes. Hierin stond dat een leeftijdverschil van ongeveer 6 jaar optimaal is voor het kind. Als ze jonger zijn dan zijn er vaker problemen met jaloezie, en vragen om aandacht van de oudste. Ook begrijpt het oudste kind veel beter wat er gebeurd en kan er zelf een veel actievere rol in spelen.

hoi hoi

mijn moeder raakte zwanger op haar 18e toen ze 19 was kreeg ze mij, ze is nu 37 jaar en heeft nog een zoontje gekregen toen ik 12 was. ik ben zelf nu ook 18 en zwanger van mijn eerste kindje. voor mijn broertje zal het wel raar zijn..

maar qua leeftijdsverschil tussen ons hebben wij nooit problemen gehad.. ontzettend handig vond me moeder het wel! extra oppas zeg maar haha

groetjes
Charida

Terug
Bovenaan