ervaringen met onderzoeken na herhaalde miskramen?

Ik heb vanmorgen van de gynaecoloog gehoord dat mijn huidige zwangerschap weer niet goed gaat. Dit gaat dan inmiddels de derde miskraam worden (1e mk in juli dit jaar met 6wk, 2 mk begin okt met precies 5 weken)
Ik had nu 6 weken zwanger moeten zijn. Op de echo is echter wel verdikt slijmvlies maar geen zwangerschap te zien. Op 3 dec had ik met een gewone zw test een positief resultaat, op 12 dec is er bloed geprikt voor HCG, die was toen 98, en op 18 december is er weer bloed geprikt, HCG was toen 192. Dat is dus te weinig en de gynaecoloog gaat er dat ik de miskraam af moet wachten. Op mijn vraag hoe nu verder had hij eigenlijk geen antwoord. Ik voel me eigenlijk niet heel serieus genomen en vraag me af wie dezelfde ervaring heeft en wie weet waar je wel geholpen wordt en wat voor onderzoeken mogelijk zijn?

Er komt vaak niks uit een onderzoek. En omdat het bij jou al heel vroeg in de zwangerschap misgaat is dat nog moeilijker. Dat had hij je wel even netjes uit mogen leggen natuurlijk. Mijn gyn nam daar wel de tijd voor. Bij mij ging de eerste keer mis bij 9 weken (tweeling) tweede bij 7,5 week en de derde bij 6 weken. Daarna heb ik 2 goede zwangerschappen gehad en 2 zoontjes gekregen.

Het feit dat de gyn zo weinig verteld en helemaal niets aan me uitlegd maakt het inderdaad zo moeilijk. Tijd is hier kennelijk te kostbaar. Hij behandeld het als een routine geval. Nu is dat waarschijnlijk ook zo, alleen voor mijn gevoel niet.... Ben het vertrouwen in een geslaagde zwangerschap een beetje kwijt. Fijn om te lezen dat het bij jou na 3 keer wel goed is gegaan daarna. Heb je nog tips voor me, voor een evt volgende keer?

Helaas kun je weinig meer dan hopen dat het de volgende keer wel goed mag gaan. Heel vervelend dat je gyn er de tijd niet voor nam of had. Maak hem daar de volgende keer wel op attent. Gelijk als je binnenkomt. Neem aan dat je nog een controle krijgt. Heel veel sterkte in ieder geval. Neem de tijd om alles te laten bezinken.

Je kunt een bloedonderzoek aanvragen. Daarmee kun je laten uitzoeken of jou bloedgroep met die van je partner wel samen gaan. Dit heb ik direct na de eerste miskraam laten doen. Het zou namelijk kunnen dat je lichaam het afstoot door de bloedgroep van je partner. Hiervoor kun je dan voordat je zwanger wordt al een spuit tegen krijgen.

Terug
Bovenaan