ervaringen met poliklinisch bevallen

Hoi Allemaal,

Zoals de titel al zegt zou ik graag willen weten hoe jullie ervaring is geweest met poliklinisch bevallen.
Ik las gisteren in de krant dat het ziekenhuis in mijn regio de kraamafdeling sluit en dat er in een groot aantal dorpen de vrouwen niet meer thuis mogen bevallen tot 2013. Dat is tot het nieuwe ziekenhuis klaar is.
kortom we hebben niet eens meer een keuze. Ik snap dat hun er niks aan kunnen doen en dat het ook voor de veiligheid is. Maar ik voel me daar niet happy bij. Het is voor mij de eerste en ik weet zoiezo niet wat ik moet verwachten. Dus ik had me al helemaal ingesteld om lekker thuis te zijn en te bevallen in mijn eigen omgeving zonder al te veel poespas. Gewoon lekker mijn ding kunnen doen als ik daar behoefte aan zou hebben. Nu heb ik dus geen keus. Het staat me erg tegen om tijdens de weeen in de auto te moeten om dan in een totaal vreemde omgeving te komen en en wellicht nog met een paar totaal vreemde op een kamer te komen. Misschien heb ik dit allemaal verkeerd maar dit beeld vorm ik me nu en het zit me gewoon niet lekker. Ik ben afgelopen dinsdag op controle geweest en toen is er niet over gesproken. Nu hoef ik dus pas over 4 weken terug om dan mijn informatie te ontvangen. Daar komt bij dat ik niet kan kiezen naar welk ziekenhuis ik wil. Als ik dan toch in een ziekenhuis moet bevallen dan zou ik het liefste naar nijmegen gaan. Maar mijn verloskundige heeft daar geen contracten mee dus dat is niet mogelijk, mits ik overstap naar een andere verloskundige die het wel heeft. Ze zeggen dat de afstand en rijtijd te lang is, maar de afstand naar nijmegen is minimaal 5 km dichterbij dan naar Veghel en daar komt bij dat als ik naar Veghel zou moeten dat ik al bijna 15 a 20 minuten kwijt ben om uberhaubt bij de snelweg te zijn van thuis uit. Dat is een weg vol met stoplichten en daar zijn ze ook nog met de weg bezig om die te verbinden met de snelweg. Kortom een hoop extra onderhoud. zoals ik al zei. Ik ben er niet blij mee en blijf er mee rondlopen. Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. ik heb geen idee wat ik mee voor moet stellen van een ziekenhuis bevalling dus zou ik graag jullie ervaring horen. En wellicht een beetje een uitleg wat ik kan verwachten. Hoe het werkt. Lig je met meerdere op een kamer enz enz.
Sorry voor mijn super lang verhaal .

Groeten Debs
.
 
Wat een gedoe zeg! Volgens mij kunnen ze je trouwens nergens toe verplichten, jij moet je er goed bij voelen. Ik las laatst van een vrouw die graag zonder hulp wou bevallen, dus ook zonder VK. Ze kunnen je niet verplichten om het anders te doen, ook al raden ze je het af. Als jij je er helemaal happy bij voelt om thuis te bevallen, ondanks de reistijd naar het ziekenhuis, dan mag dat denk ik wel! En als jij graag in Nijmegen wilt bevallen, maar je VK heeft daar geen contract mee, dan moet je idd misschien een andere VK zoeken!
Ikzelf heb ook geen ervaring met ziekenhuisbevallingen, (of bevallen op zich...) maar ik wil ook heel graag thuis bevallen. Vooral omdat ik nog nooit in ziekenhuis gelegen heb en ik het erg spannend zou vinden om daar heen te moeten. Als het niet anders kan, ok, maar liever thuis!
Veel succes met het maken van je keuze!
 
Het stoort mij het meeste dat je gewoon geen keuze hebt. Het wordt zomaar besloten en klaar je moet het er maar mee doen.Als er nu een medische indicatie is dan tot daar aan toe, nu moet je hoe dan ook daar bevallen. ik heb gekeken op de route planner. Het ziekenhuis waar ik heen wil in nijmegen is dan het CWZ dat is op 25 km afstand van mijn huis en de route bevat alleen in nijmegen 6 a 7 stoplichten. De rest is allemaal goed te rijden. Het is ook geen weg waar veel files staan. Als ik naar veghel of den bosch moet dan heb ik alleen van thuis uit tot aan de snelweg al 8 of 9 stoplichten en dan moet je nog eens de stoplichten tellen in veghel zelf of in den bosch. Daar komt bij dat als je een beetje in een ongunstige tijd zit 's morgens of 's avonds dat je een hoop extra verkeer hebt en je minimaal al 20 minuten nodig hebt om op de snelweg te komen. Ze zijn ook met de weg bezig dus nog eens extra vertraging en stoplichten. Het ziekenhuis in veghel ligt op 28 km van mijn huis en den bosch zelfs op 40 km. Er is 1 VK die contracten heeft met zowel veghel als nijmegen. Die ga ik maandag even bellen om te horen of ik daar wel de keuze heb. bij mijn verloskundige is het zo dat als veghel vol zit je dus ruim 40 km moet rijden naar den bosch. dan geef mij maar de voorkeur om te kiezen in de 1e instantie voor nijmegen en dan evt voor veghel. Ik las ook dat je in veghel kamers hebt voor 1, 2 of 4 personen. Daar zit ik dus ook echt niet op te wachten. Ik ben dan het liefste alleen en niet op een kamer met allemaal vreemde. Zeker omdat ik niet weet hoe ik me zal voelen. Ik ben absoluut geen zeikert als het gaar om pijn maar ik kan er heel slecht mee omgaan als ik op een kamer lig met allemaal van die piepers. En zeker niet als er mensen zijn die ziek zijn (overgeven). Tijdens een poliklinische kijkoperatie van mijn knie lag ik met 6 mensen op een kamer. waarvan eentje erg misselijk was en over moest geven. Ik ben vrij snel de gang op gegaan en heb in mijn operatie schortje in de wachtkamer gezeten tot het mijn tijd was. Ik wordt er zelf ziek van als ik mensen hoor/zie overgeven. Dat is een stukje extra "angst" om in een ziekenhuis te moeten zijn.
Ik loop er al weer een hele dag over na te denken en krijg het niet uit mijn hoofd. Ik wordt er gewoon emotioneel van en chagerijnig.
 
Ik moet in het ziekenhuis bevallen vanwege een vorige keizersnede. Maar Ik ga wel naar het ziekenhuis in Zwolle, Dat is niet het ziekenhuis van mijn verloskundige dat is namenlijk Hardenberg. Maar ieder is vrij in keuze voor het ziekenhuis. Alleen zal ze je alleen ondersteunen in het ziekenhuis waar hun mee werken. Volgens mij kan ze je echt niets verplichten!
 
Het lijkt mij idd ook niks om met vreemde op een kamer te moeten, helemaal na zo'n bijzonder moment als een bevalling!
Ik hoop dat je er uit komt met je VK!
 
Ik heb er weer even goed over nagedacht en ik heb vanmorgen gebeld met de andere verloskundige. Zij zei dat ik bij hun wel mag kiezen tussen de ziekenhuizen en hun hebben wel contracten met Nijmegen. Ze belt me nog terug maar gaf wel aan dat ik van harte welkom ben als ik wil overstappen. Tevens heb ik een afspraak gemaakt voor een informatie avond in Nijmegen. Meteen ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om te vragen hoe het bij hun in zijn werk gaat. Hun hebben dus alleen maar kraamsuites. Daar kom je in zodra je het ziekenhuis in gaat en daar blijf je tijdens de bevalling en daarna. Ze hebben ook een eigen badkamer met douche. Dit klinkt al vele malen beter dan je kamer te moeten delen met andere vrouwen en om verplaatst te worden van kamer. Zodra de VK mij terug belt ga ik zeggen dat ik graag bij hun in de praktijk wil komen en dan wil bevallen in Nijmegen.
Nog niet helemaal op mijn gemak maar ik voel me er wel beter bij. In ieder geval het feit dat ik een keuze heb tussen de 2 ziekenhuizen die dicht bij zijn. En dat ik ook naar het ziekenhuis kan wat ik wil.
 
Terug
Bovenaan