Ervaringen met slaaptraining?

Ons kind is 10 maanden en kan niet (meer) zelf in slaap vallen. Een aantal maanden geleden hebben we haar geleerd zelf in slaap te vallen in haar bedje terwijl wij er naast zaten. Maar na een keer flink ziek zijn is ze dat totaal verleerd. Vanaf toen hebben we haar steeds in onze armen gehouden tot ze bijna sliep, zodat ze nog nèt wakker in haar bed werd gelegd en daar in slaap viel. <br />Nu proberen we de methode uit het boek “Slaap! Hoe je baby van 0-12asmden doorslaapt. Van schrijfster Susanne Willekes.<br />Je blijft 3 dagen aan het bedje zitten of liggen en wacht tot je kind zelf in slaap valt. Door de spijltjes heen mag je aaien, tikken op het matras om haar uit te nodigen om te gaan liggen, ssht geluiden en geruststellende woorden mag. Maar niet oppakken (alleen als kind echt overstuur is).<br />Elke drie dagen neem je letterlijk iets meer afstand van het bedje. Met als doel dat je kind dus straks zonder jou in slaap kan vallen. En dit hele traject zou zorgen voor geen onnodige tranen, wat ons betreft belangrijk.<br /><br />Zucht.. ? <br />We zijn nu op dag 3. We proberen het voor de dutjes overdag en voor het slapen gaan savonds. Maar ze gaat gewoon keihard feesten in bed. En wordt ook nauwelijks rustiger. Dus daar lig je dan 45 min.. 60 min…naast haar bed.<br />Als ik weg ga raakt ze na 5 min ontzettend<br /> overstuur. Als we haar tóch oppakken slaapt ze na een halve minuut in onze armen, dus moe is ze wel.<br />Ze snapt volgens mij gewoon écht niet wat de bedoeling is van in dat bed liggen..?<br />In het boek staat dat volhouden the key is. Maar hoe lang dan? Want na een uur keten denk ik “deze tijd had ze moeten slapen”<br /><br />Iemand ervaring met deze manier van slaapcoachen? Tips?<br />
 
Oei wat een lastige. Ik heb wel ervaring met slaaptraining maar dan met de minder zachte manier. Wij zijn voor de gecontroleerde huilmethode gegaan omdat ik een super alert kindje heb dat alleen maar drukker werd van mijn aanwezigheid. Feesten noemden wij het ook inderdaad haha.
We hebben met 6 maanden en 11 maanden slaaptraining geprobeerd en het heeft ons goede nachten opgeleverd maar overdag bleef een drama. Hij slaapt snachts klokje rond, overdag vanaf 8 maanden max 2 x 30 minuten. Verschrikkelijk.
Deze week zijn we weer begonnen met slaaptraining omdat hij aangeeft naar 1 dutje te willen (15,5 maand), en we willen dat die langer dan 30 minuten duurt. Ik moet zeggen dat het nu direct betere dutjes geeft. Naast dat er dus verschillende manieren van slaaptrainen zijn, kan het ook zijn dat kinderen er nog niet aan toe zijn. Waar hij het voorheen ontzettend lang volhield te huilen, is t nu na 1 troostmoment klaar of hoeven we helemaal niet terug.
Als laten huilen tegen je gevoel in gaat moet je het niet doen! Maar ik ben na 15 maanden op een punt dat ik meer dan 30 minuten voor mezelf nodig heb op een dag. En hij lijkt er meer baat bij te hebben als ik hem eventjes laat huilen, dan wanneer ik naast hem blijf zitten.
 
Hé dankjewel voor je reactie, fijn te lezen! Ja ons kindje is ook behoorlijk alert, haha! Die korte slaapjes deed ze ook super lange tijd. Snap dat je er op een gegeven moment genoeg van hebt! Wij willen haar niet laten huilen nee (misschien nóg niet ;))

Lees ik uit je naam dat je net zwanger bent?
Ik namelijk ook :)
 
Hooi, 
Bij ons werkt erbij blijven  ook niet. Die van ons denkt dan dat ze indd een feest mag bouwen. Wij laten haar ook altijd even huilen.
Ze leren op die manier ook dat je altijd weer terug komt. Maar je moet vooral doen wat goed voelt maar ook kijken wat voor je kindje het beste werkt want dat resultaat heb je nodig. Als erbij blijven na een aantal weken nog altijd geen slaap oplevert, zal je misschien toch maar gecontroleerd huilen moeten gaan. Maar dat is een keuze voor jullie.
Succes in ieder geval ? 
 
Hoi,

Dankjewel voor je reactie!
Ja misschien dat dat wel de oplossing wordt, soms ben ik op dat punt en loop ik vol ergernis de kamer maar uit. Maar ja als je dat ineens doet terwijl ze dat niet gewend is werkt het natuurlijk averechts, haha! Voor nu zijn wij daar nog niet echt klaar voor. Maar straks misschien wel.

Hoe zijn jullie hiermee gestart dan, want dat bouw je misschien op?


 
Wij waren dus met 6 maanden begonnen, maar tegelijkertijd namen we zijn speen weg omdat we het voorlopig niet zagen gebeuren dat hij die zelf kon bedienen.
We begonnen toen in de avond met 3 - 5 - 7 - 9 minuten interval. We kwamen maar 1 minuut binnen als de timer afgelopen was. We pakten hem dan even op om te troosten maar dit werkte vaak averechts bij het terugleggen. De eerste avond duurde het 40 minuten, de 2e avond 8 en vanaf dag drie ging hij savonds na kort protest slapen. Maar, overdag is altijd een ramp gebleven. En ook altijd een vroege vogel (vanaf 05.00u krijsend wakker). 
Met 11 maanden startten we weer met slaaptrainen overdag, savonds ging nog altijd goed, overdag nog altijd slecht. Het gaf 0 effect. Hij bleef huilend in slaap vallen en huilend wakker worden na 30 minuten. Hield het daarna zo 1,5 uur vol te blijven huilen (en ik dus elke zoveel minuten naar hem toe). 
We accepteerde de 30 minuten slaap tot vorige week, nu hij naar 1 dut wil. We zijn weer begonnen met slaaptrainen volgens het 5 - 7 - 9 etc. schema en nu lijkt het ineens te lukken *klop klop klop*. Hij sliep vandaag ruim 5 kwartier zonder protest. Wel huilend wakker, dat blijft. 
Maar zo is ons slaaptrain avontuur dus gegaan. 
 
Terug
Bovenaan