ervaringen met verloskundige

A

Anoniem

Guest
Hoi Hoi,

Meiden, ik moet effe iets kwijt. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, misschien stel ik me aan... ik weet het niet. Maar ik heb een hele slechte ervaring met de verloskundige die me bij ter zijde stond tijdens de bevalling. Want daar heb ik ook alles mee gezegd, ze stond me ter zijde.
Zoals de meeste wel weten woon ik in Noorwegen, en beval je hier altijd in het ziekenhuis. Daar zijn  24 uur per dag  verloskundigen aanwezig, en je weet dus nooit vooraf wie er dienst heeft, en wie de bevalling zal begeleiden. Nu is dit voor ons het 2e kindje, de eerste is hier ook, via  een keizersnede geboren.
Je blijf altijd standaart,  na een bevalling  een dag of 4, 5 in het ziekenhuis. Ook heb ik hier verschillende onderzoeken/controles gehad,  dus ik heb al een beetje ervaring met de verloskundige en allemaal zijn ze net zo vriendelijk, maar bovenal heel kundig en  vakbekwaam.
Maar,... geloof het of niet,... die verloskundige die mij moest begeleiden tijdens m'n bevalling was, op z'n zachtst gezegd: een tutje... een jong 'meisje', met een heel zacht stemmentje die zwijgend aan mijn voeteneind stond te kijken alsof ze het allemaal voor het eerst meemaakte.

Toen de persweeen begonnen, wist ik niet wat er gebeurde en raakte volledig in paniek. Ze stond daar maar een beetje en zei af en toe dat het goed ging...
Na  zo'n 1 1/2 uur persweeen te hebben gehad, voor mijn gevoel volledig  alleen te moeten hebben doorstaan, kwam de gynaecoloog met de vacuumpomp, want er stond gewoon niets te gebeuren.  
Hij gaf me eindelijk op juiste bevelen(!!!);... "nú  puffen !!!!",... "nú persen!!!!" etc. Toen was er eindelijk iemand die me zei wat ik moest  doen. Iemand die de touwtjes in  handen nam., die de begeleiding nam....  

Nou, eigenlijk mijn hele  bevallingsverhaal in een héle korte versie, er is nog veel meer mis gegaan maar ik hoop dat jullie mijn  frustratie begrijpen.  Ik heb 18 januari een gesprek met die vk en het afdelingshoofd, (op eigen verzoek)  want er zijn toch wel een aantal zaken die ik nog eens graag met haar wil bespreken. Maar toch ben ik heel erg benieuwd naar  jullie ervaring van de vk tijdens het laatste en (ik denk) het heftigste deel van de  bevalling.  
Was het misschien paniek van mijn kant, en  is het  heel normaal dat je die gevoelens van het alleen te moeten doen hebt, of kan een vk die wegnemen en je door de bevalling heen 'praten', schreeuwen van mijn part....  

Ik ben heel beniewd naar jullie ervaringen.
Liefs, Annette

Hoi,

Ik weet voor mezelf dat ik ook een "begeleider" nodig heb tijdens de bevalling. Ik raakte deze keer helemaal in paniek, omdat alles ook zo ontzettend snel ging alweer.... Ik vind dat dat ook een taak is van de vk, zusters en gyn in het ziekenhuis of thuis. Je hebt dat toch nodig, en zij zijn de deskundigen toch??

Bij mij was de gyn met 2 bevallingen bezig, en was er bij mij en bij de andere vrouw een zuster aanwezig, de gyn liep steeds heen en weer tussen onze kamers. Mijn zuster was erg rustig, maar wel heel duidelijk in wat ik wel en niet moest doen. Toen Silas zijn hoofdje geboren werd, was de gyn net bij de andere vrouw, die baby werd namelijk op precies dezelfde tijd geboren als Silas, ze moest dus alles alleen doen, maar bleef heel rustig en duidelijk, zelfs toen de rest van Silas zijn lichaampje even op zich liet wachten, en alleen zijn hoofdje naar buiten was........erg raar moment!!!

Jammer dat je niety zo'n leuke ervaring had met jouw vk. Het is toch een hele bijzondere gebeurtenis, die je maar met weinig mensen deelt. Hoop dat het gesprek goed gaat, en dat zij er misschien wat van mag leren om zich in het vervolg anders op te stellen. Succes!!

Liefs Hilma.

hoi

bij mij 1e had ik een hele lieve vk van in de 40 of zo,en die was zo rustgevend heel fijn ,bij joey begon ik met een jong meisje toch anders hoor,maar uit eindelijk heeft joey gewoon gewacht totdat de vk van 1e keer dienst had savonds ,en dus heb ik bij allebei dezelfde gehad heel speciaal en zij vond dat ook heel leuk.vk bedankt vk gr wendy

Wat vervelend dat je zo'n slechte ervaring hebt gehad! En dat tijdens wat het mooiste in je leven moet zijn..

Ik heb hier wel goeie ervaring gelukkig.. Bij mij ging alles onwijs snel.. Ik begon om half elf 's avonds met weeen en vijf uur later was mijn kleintje er! Dit is mijn 1e kindje dus ik had zeker begeleiding nodig!

Ik had een verpleegkundige van de afdeling die mij heel goed vertelde hoe ik de weeen moest weg pufen en ademen.
Ze heeft ook bijna een half uur mee gepuft dat hielp me heel goed!
De kleine werd gehaald door een arts, ze was echt mega rustig en relax dat werkte best wel door op mezelf!

Gelukkig hier dus een goeie ervaring..

Hoi hoi

Ook ik heb alleen maar goede ervaringen. Bij de eerste had een vk die de ruste zelfe was, maar precies zei wat ik het beste kon doen. En merkte dat ik geen zin in kletsen had, en dus gewoon naast me zat en af en toe een wrijf over mijn benen.

Bij de meisjes was de gyn bij beide geboortes in de kamer ernaast. Maar iedereen was erg lief en rustig. Gewoon lekker aan het kletsen met elkaar.

Om die reden zou ik een bevalling nog wel aankunnen.

Groetjes en succes met het gesprek!
Bertine

hoi meiden

hoor hier wel niet thuis ben van het november forum. ik ben toen opgenomen omdat ik lang gebroken vliezen had. werd ik zondag ingelijd maar zaterdag begonnen zelf de weeen al. ik had een gyn nog in opleiding volgnds mij. werd me niks vertelt wat ze ging doen daar beneden was al beurs voor ik ging beginnen. met persen. ook met het door prikken van men vrucht water churt helemaal nat maar mocht geen andere aantrekken en heb er 7 uur in gelegen. met het persen kwam er een andere gyn bij die meer ervaring had. en die vertelde ook wat er ging gebeuren. vacuum werd gebruikt omdat het niet opschoot. en met de hegtingen heeft hij ook geholpen en het ook afgemaakt.

heb dit wel tegen men vk gezegt.

nou doei doei lucy mama van sverre 21 10 2007

Hallo Annette

Ik zou er zeker over praten met haar. Daar kan ze alleen maar van leren.
Ik neem aan dat jij niet de enigste ben die bij haar bevallen is. En als
niemand er iets over zegt wordt er ook niks aan gedaan.

Mijn VK zijn ook alle twee nog best jonge meiden, maar ze hebben
me uitstekend begeleid. De bevalling van Elise ging een stuk beter
en heel wat sneller dan Sabine. Ook kreeg ik duidelijke Comandoos
,maar dat had ik aangegeven dat dat moest. Bij de eerste bevaling is
alles langs me heen gegaan, en ik was toen best wel erg doof. Dus
hoorde ik de aanwijzingen niet of nauwlijks. En ja zo wordt het er niet
makkelijker op. Bij mijn eerste had ik achteraf ook nauwlijks persweeen
en die waren nu duidelijk wel aanwezig.

Veel succes met je gesprek en liefs Cindy

Terug
Bovenaan