Ervaringen? Rauwe producten en alcohol tijdens proberen zwanger worden

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn sinds mei bezig voor ons eerste kindje. Ik ben 26 en mijn vriend is 29. Ik heb een vrij regelmatige cyclus van 27/28 dagen en meestal een eisprong op dag 14/15 van mijn cyclus. Ik gebruik ovulatietesten een weet dus wanneer de eisprong ongeveer komt en wat ongeveer mijn vruchtbare dagen zijn.

Ik ben van mezelf best wel een feestbeest en hou dus ook wel van een drankje. Nu lees ik overal zoveel verschillende verhalen. De een drinkt nog wel gewoon alcohol de hele cyclus door, de ander drinkt niet meer na de eisprong, anderen drinken helemaal niet meer. Ik lees op internet wel artikelen dat het goed zou zijn om dus te stoppen met alcohol drinken als je zwanger wilt worden, maar ik kan me niet voorstellen dat mijn ouders dit vroeger ook hebben gedaan.. Het is tegenwoordig allemaal een stuk strenger lijkt het.

Ook hou ik onwijs van rauwe producten zoals rauwe zalm, gerookte zalm, carpaccio en filet american en dergelijke. Ik weet dat je deze producten niet mag eten als je zwanger bent, maar als je zwanger wil worden?

Ik hoop dat jullie ervaringen met mij willen delen. In hoeverre hielden jullie rekening met alcohol en het eten van rauwe producten tijdens het proces van zwanger worden?

Groetjes!
 
Alcohol heb ik gedronken tot ik een positieve test in handen had. Nou dronk ik sowieso niet iedere week en altijd maximaal 2 glazen. Pas vanaf een week of 6 heb je bij een zwangerschap een werkende placenta en komt de alcohol ook daadwerkelijk bij je kind. Dus dat was mijn overweging. Rauwe producten heb ik niet genomen, omdat ik niet wist, mocht ik toch toxoplasmose of listeria krijgen (kleine kans maar toch), hoe lang dat in mijn lichaam zou blijven en misschien toch nog schadelijk zou kunnen zijn. Maar je hebt gelijk, tegenwoordig mag je bijna niks meer eten. Dus het is denk ik vooral een afweging die je voor jezelf moet maken. Het is ook lastig om elke maand jezelf van alles te ontzeggen en vervolgens weer ongesteld te worden
 
Lastig hè! Het lijkt nu allemaal strenger maar we weten inmiddels ook een stuk meer. Ik heb wel gelet op de hoeveelheid alcohol maar ben niet gestopt. We hebben er bij ons eerste kindje ook 2.5 jaar over gedaan en wilde wel nog een beetje gezellig leven. Is voor iedereen anders natuurlijk maar voor mij bestond dat toen wel uit af en toe een lekker drankje. 
Eten van rauwe producten enzo heb ik gewoon gedaan tot ik de positieve test in handen had. Succes met het maken van  je keus. Er is zoveel informatie en zoveel meningen. Doen wat bij jullie past zou ik zeggen :)
 
@Gebruiker01388437 en @Bo-Belle Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! Het is inderdaad lastig om elke maand jezelf dingen te ontzeggen om vervolgens weer ongesteld te worden. Ik moet zeggen dat ik in de week dat ik ongesteld ben geworden altijd wel een of twee biertjes drink, maar daarna weer overstap op alcoholvrij of fris! Wat betreft de rauwe producten eet ik dit soms wel en soms durf ik het ook niet aan. Het ligt er een beetje aan in welke periode ik in m'n cyclus zit. Als ik net ongesteld ben geworden durf ik het nog wel te pakken, maar na mijn eisprong eigenlijk niet meer. Klinkt heel stom, want waarschijnlijk maakt het niet veel uit wanneer je het pakt. Als de bacterie in je lichaam zit, zit ie er toch. We zitten nu pas in de 4e ronde dus dat is natuurlijk nog helemaal niet lang! Maar ik kan me ook voorstellen dat het heel moeilijk word om mezelf dit allemaal te ontzeggen als het mogelijk langer dan een jaar duurt of net zoals bij Bo-Belle nog langer op zich laat wachten! Ik moet hier toch maar eens goed overna gaan denken.. 
 
Zelf ben ik er ook niet zo streng mee omgegaan. Ik heb t weekend voor m'n positieve test nog goed gedronken op een verjaardag. 
Het is een afweging die je zelf maakt indd. Ik houd helemaal niet van rauwe producten dus dat is voor mij ook geen issue maar ook nu deze zwangerschap (36w) niet "overdreven" omgegaan met risico's zoals geitjes aaien etc. Ik sta er gewoon niet bij stil en denk altijd dat angst ook een ziekmaker is. Bekijk wat haalbaar is voor jou en maak dan je keuze. 
Ik kan me voorstellen dat voor iemand die heel moeilijk zwanger wordt de keuzes anders zijn dan degene die ronde 2 al zwanger blijkt! 
 
Hi, wij hebben anderhalf jaar gedaan over het zwanger worden (medisch traject). Ik ging eigenlijk door de tijd heen vanzelf geleidelijk minder drinken. Ik dronk niet overdreven veel, maar heb dat langzaam afgebouwd naar alleen bij gelegenheden en Max 2 glaasjes per week. Ik wilde mezelf niet alles ontzeggen. Ik heb mijn algemene voeding aangepast, ben dus wel echt gezonder gaan eten. Los van sushi eet ik geen rauwe producten, maar eens in de paar weken aten wij gewoon sushi en dan genoot ik daar ook van! Nu aten wij het niet bij de eerste de beste tent, dus het was dan wel echt vers (dat was dan wel mijn ding waar ik op lette) Ik vond ‘gewoon’ blijven leven minstens zo belangrijk, omdat het zwanger worden toch al spannend genoeg was! De ronde waarin het hier raak was heb ik in die twee weken van alles gegeten en twee keer zoveel gedronken als normaal (ik dacht dat ik geen goede eisprong had? oeps!) Doe wat voor jou goed voelt en bij je past. En wat je zegt, de regels lijken wel echt flink aangescherpt!
 
Terug
Bovenaan