ervaringen/tips gevraagd

hallo allemaal,

Mijn zoontje Chris is nu 11 weken. Ik vindt dat hij sinds kort te weinig slaapt. Overdag slaapt hij misschien 4x 20/30 minuten en wordt uit zichzelf wakker. vroeger sliep hij 3 uurtjes overdag. In de avondgaat hij naar bed rond 21.00 uur en wordt wakker om 6 uur of 7 uur. Wel komt hij dan in de nacht om de 3 of 4 uur voor het eten (flesvoeding). Hij slaapt in een reiswiegje bij ons in bed.

Hoe vaak slapen jullie baby's? Wanneer sliepen ze de hele nacht door? Hoe doen jullie dat? Hebben jullie tips voor mij?

Groetjes van een nieuwe mamma

Hoi Laura,

Vera en ik hielden de nachtvoeding in stand doordat ze op onze kamer sliep. Ik heb haar met pijn in mijn hart naar haar eigen kamer in het ledikant gelegd en wonder boven wonder sliep ze vanaf die nacht door. Laatste voeding half 10 (heb het nooit later gemaakt) en eerste voeding half 8. Die van 3 uur sloeg ze meteen over!

Hoi nieuwe mama,
Wij hebben onze Janine (10 weken) alleen de eerste week bij ons op de slaapkamer gehad. Janine gaf zelf aan dat ze het op haar eigen kamertje rustiger vond. Helaas voor het zelfgemaakte wiegje maar toch in het ledikantje. Nu slaapt ze sinds een week door, van ongeveer half 11 tot half 8. Soms komt ze op andere tijden uit met haar flesjes maar geven wij de laatste toch om half 11. Ze drinkt hem niet altijd leeg maar dat maakt niets uit voor het slapen.
liefs, Nathalie  

Dag nieuwe mama,

Wat een leuke naam heeft jouw zoon (mijn zoon heet ook zo, hihi).
Ik ben bang dat het toch aan de naam ligt, dat slechte slapen. Mijn zoon heeft van 6 weken tot 3 maanden bijna niet geslapen overdag (terwijl dat de eerste 6 weken prima ging) en 's nachts kwam hij om 1 uur en om 4 uur voor een voeding. Maar sinds 3 á 4 weken slaapt hij nu 's nachts door en het slapen overdag gaat steeds beter. Hij is nu 4 maanden oud. Ik ben niets anders gaan doen, het ritme heeft hij gewoon zelf gevonden.

De enige tip die ik je kan geven is, leg je er maar bij neer dat hij weinig slaapt en weet dat sommige kindjes gewoon minder slapen. Ik begrijp dat dit niet is waar je op hoopte, maar ik heb er veel aan gehad. (niet dat het van de 1 op de andere dag goed voelde ofzo, maar het komt echt)

Ik hoop dat je hier toch iets aan hebt,

Groetjes van angela, mv chris

Ons mannetje ging op eens heel weinig slapen over dag, toen zijn we begonnen met ons toch meer aan de adviezen te houden die bij het rust en regelmaat horen. Slapen, verschonen, flesje, even op de arm en dan in de box. Bij het eerste teken van vermoeidheid gaat hij meteen zijn bedje in. Als hij wakker wordt voor dat het tijd voor zijn voeding is dan stop ik nog een paar keer het speentje er in, dat vindt hij best. Als hij echt gaat gillen en het is nog lang geen tijd voor zijn flesje dan doen we het ritueel gewoon op nieuw maar met een kleiner flesje als extra tussendoortje. Ik heb nu bijna het idee dat hij de hele dag aan het slapen is, maar het doet hem wel goed. Weinig tot geen gehuil hier in huis.

Groetjes
Chris

Hallo.
Mijn dochtertje Lena slaapt overdag ook heel weinig.
Als ze slaapt zijn het hele korte slaapjes dus overdag slapen zat er voor mij niet in.
Gelukkig slaapt ze snachts wel door dit deed ze al vrij snel.
Ze lag ook al na 1 week op haar eigen kamer daar sliep ze ook in een keer door dit deed ze op onze kamer niet. (waarschijnlijk door het gesnurk van papa)
Ik geef haar op advies van het cb s ´avonds wat meer (140 ipv 120) drinken want ze kwam elke keer iets te vroeg om eten.
En sinds ze wat meer te eten krijgt is ze overdag nog wel veel wakker maar is ze heel tevreden en huilt ze niet.
succes groetjes.
Jolene mama van Lena

Misschien reageer je te snel op huiltjes snachts?
Ik kreeg de tip om niet meteen op te staan om een fles klaar te maken zodra Kyara zich liet horen, want het bleek dat ze helemaal niet door ging huilen maar gewoon weer in slaap viel en dat tot gemiddeld 6.15/6.45uur Nu slaapt ze de laatste dagen overdag ook niet echt super meer sinds ze over gegaan is op 5 flessen. Maar ik ben nog aan het denken dat het ook aan het sprongetje kan liggen... Ik heb tevens als ze bleef huilen haar een aantal nachten "getut" (knuffelen, speentje, e.d.) om zo de tijd te rekken zodat ze overdag wat meer ging drinken en de gewenning van de nachtfles niet in stand hield (dronk overdag toen genoeg dus nacht niet echt " nodig" )

Het kan inderdaad voor sommige baby's werken het rrr, maar als je kleintje " gewoon" wakker is zonder dat hij een overdreven moe gedrag vertoont (huilen, jengelen e.d.) dan kan het ook gewoon zijn dat je kindje minder slaap nodig heeft? Als je merkt dat ie wel moe blijft is het natuurlijk een ander verhaal...

Succes,
Nymue.

Christian heeft vanaf 7-8 weken een vast schema met eten, wakker zijn en slapen. Overdag houdt dat in dat hij 2 slaapjes heeft van 2,5-3 uur en 2 slaapjes van 20-30 minuten. Dat zijn vaste momenten op een dag, dus ik denk dat wij in principe ook RRR bij hem toepassen. Dat gaat dus erg goed. Thuis.
Als hij op het KDV is of een dagje op visite etc, dan slaapt hij vele malen minder! Maximaal een uur achter elkaar, dan wil hij er al weer bij zijn. Wakker zijn is dan veel leuker, ha, ha! Omdat hij niet overdreven jengelig cq huilerig is, laten we dat zo. Dan maar een dagje minder slapen.

Ik heb niet echt goede tips, maar ik heb wel gemerkt dat hij het meeste slaapt in zijn eigen bedje. Tussendoor wordt hij wel eens wakker (ik hoor hem dan), maar hij valt dan vaak weer in slaap als ik niet bij hem op de kamer kom. Soms moet ik hem even een speentje geven, voordat hij weer door kan slapen. Hij moet dus zo min mogelijk afleiding hebben.

Oh ja, hij slaapt al heel lang door, maar in het begin werd hij regelmatig wakker rond 4:00 uur en maakte ik standaard een flesje voor hem. Tot ik eindelijk het briljante idee kreeg om het met een speentje uit te zingen. Had ik nog nooit geprobeerd. En viola, toen kon hij het rustig volhouden tot 6:00 uur! Na een paar nachten oefenen werd hij niet eens meer wakker en sliep hij dus officieel door. Dus wees kritisch om in de nacht voeding te geven, het is ook vaak een gewoonte geworden voor zo'n kleintje...

Veel succes,

Groetjes, Karin
Mama van Christian (12 weken)

Terug
Bovenaan