Ervaringen/tips operatie 18 maanden

Goedenavond,

Volgende week wordt ons kleine meisje van 18 maanden geopereerd aan haar handje (geboren met een handafwijking). Fijn natuurlijk dat het geopereerd kan worden maar ik zie er qua operatie echt wel tegenop. Heeft er iemand ervaring met een operatie van zo'n kleintje en/of nog tips voor ons als ouders?
We hebben het idee om de 'taken' te verdelen. Papa mee naar de OK en ik naar de uitslaapkamer.

Liefs Simone
 
Blijf zelf rustig en maak je kind op de uitslaapkamer alsjeblieft niet wakker. Hoe rustiger jij bent, hoe rustiger je kind gaat slapen (en weer wakker wordt). Ik heb op de OK gewerkt en dus veel ouders gezien ?
 
Inderdaad zelf rustig blijven, super belangrijk. Ons zoontje is met 13 maanden geopereerd. Wij zijn tijdens de operatie (duurde minimaal 5 uur), niet in het ziekenhuis gebleven, maar (toen kon het nog) naar de stad gegaan, wat gewandeld, gelunched ed. Heeft ons beide erg goed gedaan, op die manier ging de tijd een stuk sneller?. Dus mijn tip voor tijdens de operatie, probeer afleiding te zoeken! Succes!
 
Onze dochter is met 2,5 jaar geopereerd. Ze is gebeten door een hond. Met ambulance naar het ziekenhuis, daar geopereerd en een week herstel in het ziekenhuis waarbij ze haar onder narcose haar verband om haar hoofd/oor verwisseld hebben.

Wat bij ons erg hielp, zelf heel rustig blijven.
Kind veel op schoot nemen. Ik ben op het ziekenhuisbed gaat zitten, dochter tussen mijn benen op schoot en samen filmpje gekeken op de telefoon. Zo zijn we samen op het bed rijdend naar de OK gebracht. Haar daar afgeleid met een filmpje en haar bij mij op schoot latrn zitten. Ze hebben haar via een infuus (had ze al in) in slaap gebracht. Ik heb haar toen samen met de verpleging overgetild naar het OK bed.

En in de uitslaapkamer ook rustig blijven. Hoe relaxter je zelf bent hoe minder eng je kind het vind. Ik werk zelf in de zorg en ben overal bij haar gebleven, mijn man kon het niet en was erg gestresst.
 
Dank je wel voor jullie tips!
We zijn gelukkig best rustige ouders en maken in ons werk veel mee waardoor we niet snel in de stress schieten. De arts wil ons niet vertellen hoe lang de operatie duurt, het duurt zolang het duurt zegt ze. Logisch natuurlijk, maar hierdoor geen idee of we het ziekenhuis uit kunnen voor een wandeling. Koffie to go met een wandeling om het ziekenhuis is denk ik al een fijne afleiding!
Filmpje kijken is ook een goede tip!!
 
Onze dochter nu 2 keer geopereerd.. relatief kleine ingrepen (wordt veel uitgevoerd)
1e keer buisjes 2e keer buisjes en keelamandelen..
Wat bij haar hielp, op niveau uitleggen en zelf rustig blijven.. en "alles" goed vinden..
begrip als ze het spannend vind en ze meer wil knuffelen of juist boos is.. niet erg als ze niet nu een slokje wil drinken maar zo.. gewoon haar speen als ze daar behoefte aan heeft..
ik zei heel simpel het is wel even lastig maar de dokter gaat je helpen om je oortjes beter te maken.. 
Houd er rekening mee dat ze niet alleen tijdens/vlak na de operatie anders kan reageren (wel reactie zoals je eigen kind reageert maar waarschijnlijk sneller moe, misschien wat meer moe of huilerig etc.)  Maar ook een aantal dagen erna.. dit kan misschien lastig zijn.. probeer als je dit lastig vind de zorg in deze periode te delen/af wisselen..
Een beetje hoe het bij ons ging..
Melden in het ziekenhuis, naar de (gedeelde) kamer naar het bed wat we voor haar toegewezen kregen, was een kast voor wat spullen.. ze kwamen langs om gegevens te controleren, dan meten ze de temperatuur en kreeg ze paracetamol (mocht ik haar zelf geven) mocht ik haar omkleden voor de ok.. dan wachten tot je opgehaald wordt, wordt je opgehaald naar de ok gebracht, daar kreeg ik kleding voor op de ok, controleren ze nogmaals je gegevens (naam, geboortedatum, wat gaan ze doen, dit vragen ze om te controleren dat ze de goede operatie gaan uitvoeren).. dan ga je met je kind naar de ok.. daar narcose (moet je kind vasthouden maar dat leggen ze uit) en dan leg je je kind op het ok bed, wordt jij meegenomen naar de uitslaapkamer.. de ingreep bij onze dochter was een kwartier dus daar gewacht.. toen kwam ze naar de uitslaapkamer, kwam de chirurg nog even zeggen hoe het ging.. werd ze wakker, blijf je nog heel even tot je opgehaald wordt en ga je weer naar de afdeling, daar blijf je tot je weg mag (die instructies krijg je daar ter plekke) 
Bij de 1e operatie samen mee, man op de afdeling gebleven (hij wilde graag mee om te rijden, ons ondersteunen enzo maar vond het niet fijn om daadwerkelijk mee naar de ok te gaan) tweede keer was ik alleen..
Tips: 
Trek zelf makkelijke kleding aan, bij de ok kan het wel warm zijn, je krijgt ook zo'n ok pak aan wat over je kleding aan moet, hou hier rekening mee (mocht die ok kleding bij de uitslaapkamer uit).. weet niet hoe het bij de operatie van je dochter gaat maar met buisjes kon er nog wat rotzooi/bloed uit het oortje komen.. is misschien handig om rekening te houden dat je evt. Wat bloed in je kleding kan krijgen.. (zo snel mogelijk uitspoelen met koud water en dan wassen, meestal krijg je het er dan wel uit maar voor het geval dat..)
Ze willen dat je kindje een luier en pyjama/makkelijke kleding aan heeft.. slim om extra setje mee te nemen... let hierbij op dat het geen metalen bevat.. dus geen drukknopen, van die metalen uiteinde aan striktouwtjes ed...
Je kan wel de ene mee de ok in de ander uitslaapkamer maar houdt er rekening mee dat ze wat verward kan zijn (bij mijn eigen operatie weet ik nog de ok en het kapje van de narcose, zwart gat, wakker worden) ze zal dus misschien weten dat jij er was voor ze ging "slapen".. en dan ben je er niet als ze wakker wordt.. in principe kan het best maar misschien als papa iets zegt van papa is bij jou en we gaan straks weer naar mama, dan weet ze dat jij ook nog ergens in de buurt bent en ze je zo weer zal zien..
Zorg dat je wat paracetamol in huis hebt zodat je dat kan geven als ze dat zeggen/mocht het nodig zijn.. je kan ook even kijken of je paracetamol kan kopen van halve mg bijv. Onze dochter mag nu 240 mg, had dus ook 120 mg in huis, als je dan een halve wil geven hoef je ze niet te breken/door te snijden.. een hele zetpil is makkelijker te geven.. 
Ik weet niet of je kindje zelf loopt maar misschien is ze moe/zwak na de ok.. rolstoel huur is (volgens mij) 1 euro (zoals bij een winkelwagentje), handig om dat dus mee te hebben (of buggy maar moet je even navragen of je die ergens kan laten tijdens de ingreep)..
Hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes!
 
Terug
Bovenaan