Ervaringen uitwisselen over abdominale cerclage tijdens zwangerschap en herstel

<p>hi,<br />Ik ben inmiddels bijna 18 weken zwanger van ons 2e kindje. Onze eerste zoon is overleden na een plotselinge bevalling met ruim 25 weken; een enorm heftig verlies! Om er alles aan te kunnen doen om mogelijke vroeggeboorte tijdens deze zwangerschap tegen te gaan, heb ik met 14 weken zwangerschap in het Radboud een buikcerclage (de hoogst mogelijke optie) gekregen.  Daarnaast gebruik ik nu ook preventieve wezenremmers: Progesteron Luminus en doe mee aan de April studie. Na 4 dagen in het ziekenhuis mocht ik naar huis en ze gaan in totaal uit van 6 weken herstel. Daarna zou ik weer kunnen autorijden, naar het werk etc. Ik zit nu in week 3 waarbij ik al kleine stukjes naar buiten kan om te lopen en daar houd het dan ook wel op. Kortom van niks kunnen naar dit in 3 weken is al behoorlijk wat maar mij gaat het wel erg langzaam. Aangezien deze abdominale cerclage tijdens de zwangerschap alleen in het Radboud geplaatst wordt zijn er weinig lotgenoten die hetzelfde hebben meegemaakt. Graag zou ik ervaringen uitwisselen over het herstel, wat mag je wel en niet meer tijdens de rest van je zwangerschap, hoe ga je om met de angst etc. Voel jij je aangesproken of ken jij diegene dan hoor ik het graag. Helaas is er verder via internet namelijk weinig over te vinden.</p><p>Liefs, <br />Roos</p>

Hey Roos,

Ik heb de afgelopen week ook een abdominale cerclage gehad in het Radboud. Ben nu nog in de eerste week vsn mijn jerstel
 Ik vind het erg lastig, ook omdat ik al een kindje rond heb lopen dst ik nu nirt kan verzorgen.

Mijn vorige zeangerschap had ik e3n vaginsl4 cervlage. Toen waren xe met 24 weken bang dat het mis zou gaan, maar heb uiteindelijk tot 37 weken vol gehouden. Helaas was de  eeclage toen wel kapot waardoor ik nu een nieuwe nodig had. Ik ben door de vorige zeangerschap noet heel bang voor vroeggeboorte maar zal pas echt gerust zijn als ik 26 weken zwanger ben denk ik. Gelukkig begrijpt mijn omgeving dat wel.
Wat me tegenvalt is dat ik zelf uitging van een herstel van 2 weken terwijl het inderdaad 6 weken is

Hi, wat fijn om een bericht te krijgen van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, tot nu toe heb ik niet eerder iemand kunnen spreken die een abdominale cerclage heeft gekregen. Hoeveel weken ben je nu zwanger? Ik ben inmiddels in mijn 5e week van herstel en had eerder de hoop om na 6 weken weer 'gewoon' fulltime aan het werk te gaan. Dat zit er voorlopig echter nog niet in, ik werk nu wel al wat vanuit huis.. Ik kom nu nog niet verder dan een klein rondje wandelen en gisteren voor het eerst op de fiets naar de supermarkt. Het is een lange weg waarbij ik iid ook blij ben als ik iig al de 26 weken voorbij ben. Morgen 20 weken zwanger. Jij hebt thuis nog een broertje/zusje rondlopen begrijp ik? Welke afspraken heb jij gemaakt met je werk en neem jij nu extra rust/maatregelen tot aan bevalling? Heb jij daarnaast ook progesteron gekregen?  Fijn om elkaar dan iig te kunnen blijven volgen, mogelijk prive contacten? Succes met je herstel! grz

Dag,
ik heb volgende week een intake bij het radboud en over drie weken wordt de buikcerclage waarschijnlijk geplaatst. Ik ben vier jaar geleden bij prof. Lotgering geweest en hij adviseerde bij zwangerschap een transabdominale cerclage. Mijn baarmoederhals is nagenoeg verdwenen (Max 9 mm) na verschillende operaties ivm baarmoederhalskanker. Ik vind het ontzettend spannend, maar weet ook dat dit mijn enige kans is. Ik ben nu 40 jaar en had niet meer verwacht ooit zwanger te raken.
groetjes 

Beste Roos en andere dames,
ik heb een abdominale cerclage sinds juni 2017 (ZOL in Genk). Deze is preventief gezet vóór de zwangerschap. Ben op dit moment 31 weken zwanger mét die cerclage :) heb dus geen ervaring met plaatsen tijdens de zwangerschap maar ik sta zeker open om ervaringen uit te wisselen want ik heb helaas ook ondervonden dat er zo weinig over te vinden is en dat vond ik toen wel heel moeilijk! Zelf ben ik na lang zoeken nog lid van een internationale facebookgroep (opgericht in de VS waar de abdominale cerclage veel gebruikelijker is) met leden van over de hele wereld, Abbyloopers heet het. Daar heb ik zelf heel veel aan gehad dus kan jullie misschien ook helpen; ze hebben ook een website met veel informatie over de transabdominale cerclage. Maar natuurlijk is het in Amerika toch weer anders dus ook fijn om met mensen dichterbij erover te kunnen praten! Bij mij is de cerclage gezet o.w.v. 2 eerdere conisaties. Succes allemaal met jullie zwangerschappen en aan de dame boven mij met het plaatsen van de cerclage!

Bedankt voor je reactie,
Ik zal de site opzoeken. Inmiddels is de cerclage bijna drie weken geleden bij mij geplaatst en moet ik as. vrijdag voor controle naar het Radboud. Het is erg spannend allemaal. Dit is mijn eerste zwangerschap en ik vind het zo lastig om te voelen welke klachten van de operatie/wond komen en welke ongemakken bij het zwanger zijn horen. ?
Jij ook veel succes met je zwangerschap. 
Groetjes, Nelleke

Dank je Nelleke,
dat is inderdaad spannend! Wat goed dat het achter de rug is, nu zit je kleintje veilig 'vast' :)

Ik herken het, ook eerste zwangerschap hier en ook al is de cerclage een jaar voor de zwangerschap geplaatst, ik vind het soms nog moeilijk om uit te maken wat 'normale' zwangerschapspijnen zijn en wat aan de cerclage ligt. Mijn gynaecoloog vertelde dat zeker als de baarmoeder groeit dat irritatie kan geven van de cerclage omdat dat bandje niet meegeef als alles trekt. Naarmate de zwangerschap vordert en de baby zwaarder en groter wordt 'duwt' het gewicht van de baby ook nog eens op de cerclage dus ook dat kan pijn of irritatie geven. Ik ben nu 32 weken en sinds 29 weken moeten stoppen met werken en zo veel mogelijk platte rust daardoor. Mij hebben ze ook sinds week 12 utrogestan (zoals de progesteron bij de andere dames hierboven) voorgeschreven om de baarmoeder rustig te houden want die irritatie leidde bij mij vooral tot krampen en dan was ik ook elke keer in paniek dat er iets mis zou gaan. Ook fysieke activiteit leidde (ook voor de zwangerschap al) wel vaker tot irritatie (vooral wandelen/flink doorstappen in mijn geval). Kan me voorstellen dat dat zo vlak na de operatie inderdaad eens zo erg is aangezien er nog pijn van de operatie is. Mijn advies: van wat de klachten ook komen, luister vooral goed naar je lichaam en neem voldoende rust. Bij mij hadden ze eerst ook gezegd een week of 1-2 herstel maar ik heb toch zeker nog een week of 6-8 in totaal moeten herstellen (toen kon ik wel al werken maar bvb heel rustig aan doen). Zeker goed aan de artsen terugkoppelen als je ergens pijn voelt en je zorgen maakt want ik heb de indruk dat ze daar zelf nog niet zo veel over weten vanuit ervaringen van patiëntes aangezien de operatie relatief weinig voorkomt, en mijn arts deed het altijd af als 'mijn darmen' of zo terwijl ik heel duidelijk de plek voelde die ik kende van het herstel van de operatie!

Een heel voorspoedig herstel gewenst (en succes met de afspraak vandaag!) en vooral ondanks dit alles toch ook een leuke zwangerschap! :) 
Tessa

Terug
Bovenaan