ervaringen vlokkentest/vruchtwaterpunctie?

hallo!

Ik ben er sinds een aantal dagen achter dat ik zwanger van een derde kindje!
omdat ik deze maand 36 jaar wordt kom ik voor prenatale diagnostiek in aanmerking.
Wij hebben van beide testen de voor- en nadelen op een rij gezet en zijn er in ieder geval voor 100  % zeker van dat we of een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie laten doen.
Graag zou ik jullie ervaringen (dus  ECHT alleen ervaringen van moeders die deze testen ook hebben ondergaan). Ik zeg er toch even met nadruk bij dat  dit het enige is wat ik wil weten, dus alleen of het is mee- of tegengevallen/pijnlijk was.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

groeten,
meike

Hallo,

Ik heb 2 keer een vruchtwaterpunctie gehad. Ik ben zelf nu 35 en was voor het eerst zwanger toen ik 33 was.

tijdens de 20 weken echo bleek iets niet in orde te zijn met het kindje. Maar ze wisten alsnog niet wat. Toen heb ik een punctie gehad. Direct bij de 20 weken echo. Het bleek dat het kindje trisomie 9 had (een extra deling van chromosoom 9) en niet buiten de baarmoeder levensvatbaar.

Ik was vrij snel weer zwanger. in verband met het verleden kwam ik in aanmerking voor een punctie die hebben we ook laten uitvoeren. Gelukkig was met ons tweede kindje alles in orde.

Het is me enorm meegevallen. De prik in je buik voel je heel even natuurlijk maar daar is ook alles mee gezegd. Er wordt een echo gedaan natuurlijk om te kijken hoe je kindje ligt. Al met al duurde het nog geen 5 minuten. Ze vertelden precies wat ze deden.

Er werd verteld dat je 24 uur rustig aan moest doen en dat je baarmoeder wat kon trekken (heb ik zelf niet gehad, beiden keren niet) na 24 uur was het grootste gevaar geweken.

omdat ik een trisomie had doorgemaakt (we hebben ons laten testen en onze chromosomen waren in orde) had ik een verhoogde kans van 1% (van een willekeurige trisomie) de kans dat het bij een punctie misgaat is 0,5% dus dat was altijd minder en voor ons de afweging om het wel te doen.

Onze dochter is nu 6 maanden, en na de punctie was ik in de gelegenheid om van de zwangerschap te kunnen genieten (was natuurlijk toch bang na de eerste keer). Ik was enorm blij met deze beslissing. Een nekplooimeting had me niet gerust gesteld daar die bij eerste kindje een goede uitkomst had en ook maar een kansberekening is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes
talke
mama van Madée en Muis*

Ik heb beiden ondergaan.

Bij de eerste heb ik gekozen voor een vruchtwaterpunctie, de prik was vervelend maar voor de rest geen klachten, viel me echt mee.

Bij de tweede heb ik een vlokkentest gehad (vaginaal) en dit was echt pijnlijk, mocht ik ooit weer zwanger raken kies ik wel weer voor een vlokkentest ondanks dat deze veel pijnlijker was.
Ik kan als ik een goede uitslag heb dan eerder genieten van het zwanger zijn.Ook duurt de uitslag ong een week en bij de vruchtwaterpunctie wat langer.
Ook moet je gewoon bevallen met een vp als er iets mis blijkt.

Hoi Meike,

Ik heb een vlokkentest laten doen toen ik 12 weken zwanger was (was toen 36 nu 37 en inmiddels in maart bevallen van een gezonde zoon).

Het is  mij reuze-meegevallen. Ik moet wel zeggen dat ik hem niet vaginaal maar via de buikwand heb gehad. En mijn placenta lag ook nog tegen de achterwand, dus de gynaecoloog moet vrij diep prikken.

Ik heb maar gewoon naar het scherm gekeken en niet naar de naald. Ik was wel heel zenuwachtig en ik was bang dat ik zou schrikken van de naald en zou gaan bewegen, maar het viel heel erg mee. Alleen het op en neer bewegen van de naald is wat vervelend.

Ik vond het wachten op de uitslag (8 dagen) erger dan de test.

Wij wilden geen vruchtwaterpunctie omdat dat zo laat in de zwangerschap plaatsvindt. En het enige waar ze daar meer op  kunnen zoeken is een op ruggetje en dat kunnen ze op een 20-weken echo ook zien.

Ik zou de vlokkentest zo weer doen maar dan idd wel via de buikwand.
Ik ben in Nijmegen in het Radboudziekenhuis geweest, daar doen ze de vlokkentest alleen maar via de buikwand.

Veel succes en geniet van je zwangerschap!

Groetjes,
LasVegas

Hai,

Ik heb een vlokkentest gehad via de buikwand en die was erg goed te doen. Stelt niet zo gek voor. Ik vond het alleen even eng toen de naald zo dicht bij mijn kindje kwam. Ik vond het prettig dat de vlokkentest zo vroeg al kon omdat ik het niet zag zitten het kindje te voelen bewegen en dan nog de uitslag van de vruchtwaterpunctie te krijgen en eventueel afscheid te moeten nemen. Bij ons kwam er een eenduidige uitslag uit de test (syndroom van turner) dus was een vruchtwaterpunctie niet nodig. Dit zijn dus mijn ervaringen.
Succes!

gr.Ing

Hoi!
Bedankt voor jullie reacties! Mijn lichte voorkeur (vlokkentest via buikwand) is door jullie bevestigd! Fijn om te lezen dat het goed te doen is! Ik geloof dat het wel individueel is, want ik heb ook ervaringen gelezen op internet van vrouwen die het als 'heel naar' hebben ervaren. Maar ja, gelukkig duurt het maar even!

groeten,Meike

Terug
Bovenaan