ervaringen vruchtwaterpunctie

<p>Hallo dames,</p><p>Woensdag krijg ik een vruchtwaterpunctie. Ik heb 2x geen NIPT uitslag gekregen,   te weinig DNA in het bloed. Bij mijn eerste kindje had ik dit niet. Ben er onzeker en bang dat er een afwijking wordt gevonden.</p><p>Zijn er dames die ook  een punctie hebben ondergaan en ervaring willen delen? </p>

Hebben jullie een kans op een kindje met een afwijking? Of meer voor je zelf ter gerust stelling? Zijn er tot heden afwijking en gevonden op de echo?

We hebben geen uitgebreide echo gekregen. Ze bieden dit pas bij de 20 weken aan , een GUO. Daarbij is duidelijk gezegd dat op deze echo niet alles gezien kan worden.
De kans op een afwijking is door te weinig DNA in het bloed aanzienelijk groter , hebben ze in het ziekenhuis uitgelegd. Er is een kans dat de placenta kleiner is en dit kan uitwijzen op een kindje met afwijking.
Wij willen weten of er wel of geen chromosoonafwijking is om tijdig vervolgkeuze te kunnen maken...

Ik heb vorig jaar juli een vruchtwater punctie moeten doen nadat de 20 weken echo zorgelijk was met zeer sterk de verdenking dat onze man skeletdysplasie had. Ik vond het erg meevallen. Ze kijken goed met de echo naar hoe het met je kindje is en zorgen er ook echt voor dat ze je kleintje niet kunnen raken. De naald zelf was heel even vervelend. Heb de hele avond wel echt krampen gehad in mijn buik, was ook erg bang dat de zwangerschap uit zou lopen op een miskraam. Echter hou je gewoon rustig op de bank En neem even 2 paracetamol. De volgende ochtend voelde het alleen op de plek waar de naald naar binnen ging nog beurs als een blauwe plek maar heb gewoon de hele dag gewerkt etc. 
Super veel succes en als je vragen hebt: stel ze!
Oh ja: onze man had 1% kans dat er niets werd gevonden en hij was gewoon die ene procent!
Groetjes!

Dankjewel voor je reactie! Prettig om te lezen wat ik kan verwachten en goede tip van de paracetamol. Dat gebruik ik eigenlijk nooit, dus daar zou ik zelf niet zo aan denken dan.  Wat fijn dat jouw kleine man bij de 1% hoorde!! Wat zullen jullie toen in spanning hebben gezeten... 
Ik vind dit ook echt slopend, sinds het gesprek van donderdag slaap ik heel slecht en denk er elke seconde aan...dit zal na de punctie nog wel even heftiger worden. 
Gelukkig heb ik nu vakantie en de punctiedag en dag erna opvang voor mijn kleintje geregeld . Dus ik hoef na de punctie twee dagen ook echt helemaal niets. Ook wel fijn om te lezen dat je de dag erna weer kon werken!

Ja de spanning was vreselijk. Vooral omdst ze zo negatief waren over de uitslag. Ik ben ook nooit van de paracetamol maar het haalt de scherpe kantjes er mooi vanaf. Zelf zou ik het gerust weer doen als het nodig zou zijn. . Wanneer hoor je de uitslag? Goed hoor dat je je andere kleintje even ook de dag erna bij iemand anders kan houden zodat je even je rust pakt. 
Snap heel goed dat je net je gedachten steeds weer bij die punctie zit en de mogelijke gevolgen daar weer van mochten ze wat vinden. Ik kan je alleen adviseren; luister heel goed naar jouw eigen gevoel en probeer er goed met je man / vriend over te praten. Als ik namelijk naar enkel de doktoren had geluisterd had ik mijn zwangerschap afgebroken bij 23 weken en 4 dagen ofzo. Puur omdat ze alleen maar van echo beelden uitgingen. En als ik dan nu in de wieg kijk dan zie ik een heel lief mannetje dat zeer tevreden is, alleen ja nog steeds veel te klein en met een achterstand want te vroeg geboren. Maar niets overgehouden en dat telt!!
Dikke knuffel voor jou!

Vorig jaar ook een punctie gehad na een slechte uitslag combinatie test. De punctie zelf valt heel erg mee. Bloed prikken doe meer pijn. Wel een paar dagen een beurs gevoel gehad op de plek van punctie. Kreeg ook een brief mee dat ik 2 dagen niet mocht werken. Het wachten op de uitslag vond ik erger. Dan komen ze er ook nog mee dat er een chromosoom afwijking was gevonden. Dus ons bloed moest ook onderzocht worden
 Weer dagen wachten. Gelukkig geen problemen met de afwijking. En mijn zoontje is nu 7 maanden. En er is niks mis mee.

Ik heb te makkelijk gedacht over een punctie.
Ze letten erg goed op. Bij mij was er iemand die mij in de gaten hield. Iemand die de punctie uitvoerde. Iemand die de spullen aangaf en iemand die de baby in de gaten hield. Was een beetje van de hoeveelheid mensen geschrokken! 
Daarna inderdaad goed rust houden. voelde even beurs daarna.
Uitslag was goed gelukkig! nu 36+4.. 
Veel succes en zal voor je duimen!! 

Terug
Bovenaan