Ervaringen zwangerschapsdiabetes en normale dagcurves

Hallo allemaal,

Ik vraag mij af of er vrouwen zijn met ervaringen zoals de mijne. Ik kan er op internet verder helemaal niets over vinden namelijk...

Ik ben nu 32 weken zwanger, en merkte een aantal weken geleden dat ik overdag meer dorst kreeg dan normaal, dus de verloskundige stelde voor om voor de zekerheid een ogtt te doen. Hieruit bleek 1,5 week geleden dat ik zwangerschapsdiabetes zou hebben (nuchter 5,1, 2 uur na suikerdrankje 8,5). Vervolgens naar de diëtiste, internist en verloskundige in het ziekenhuis geweest.

De groeiecho die ik heb gekregen bij de verloskundige was helemaal prima, alles gemiddeld. Geen grote baby (baby loopt zelfs een week achter qua groei, de hele zwangerschap al dus dat is normaal in dit geval), geen extra vruchtwater, geen grote buik etc. De diëtiste had niet echt iets aan te merken op mijn eetpatroon, behalve dat koekjes en chips etc. niet goed zijn als snack, maar dat geldt natuurlijk voor iedereen. Ze heeft me wel tips gegeven over hoe in de glucosewaardes stabiel kan houden, mocht dat met mijn eetpatroon niet lukken. Bij de internist had ik al aangegeven sceptisch te zijn, ik heb namelijk 0 risicofactoren voor het krijgen van zwangerschapsdiabetes, en daarnaast was ik heel erg verkouden tijdens het doen van de ogtt, en ik heb achteraf ergens gelezen dat dat invloed op de test kan hebben. Hier had zij echter niet echt een duidelijk antwoord op.

Ik moest vanaf dat moment dagelijks dagcurves gaan bijhouden (nuchter prikken en een uur na elke maaltijd). Nu blijkt dat al mijn waardes steeds goed zijn, ongeacht wat ik eet. Ik heb helemaal niets aangepast aan mijn eetpatroon (en die is echt niet altijd gezond, ik eet soms ook gewoon patat, chips en 'witte' producten ipv volkoren), en heb om de waardes te vergelijken bijvoorbeeld broodjes met dikke lagen pasta en ongezonde snacks etc. naar binnen gewerkt. Dit heeft allemaal geen invloed op mijn bloedwaardes, terwijl dat volgens iedereen die ik heb gesproken wel zo zou moeten zijn. Ik mag een uur na de maaltijd maximaal 7,8 hebben, en tot nu toe scoor ik steeds tussen de 5,0 en 6,4. Het maakt hierbij ook niet uit wat ik eet, de 6,4 was bijvoorbeeld na een koolhydraatarme maaltijd, en de 5 na een broodje met dikke laag pasta, en andersom kan dit ook zo zijn. Hier merk ik geen verschil in.

Het duurt nog een paar dagen voordat ik overleg heb met de internist, maar ik ben wel erg benieuwd naar of er meerdere vrouwen zijn met deze ervaring. Ik kan namelijk alleen maar verhalen vinden over vrouwen die hun waardes onder controle kregen na aanpassing van dieet, of met medicatie. Ik geloof nu gewoon niet dat die ogtt goed is gegaan, misschien doordat ik zo ziek was, maar iedereen lijkt daar nogal veel waarde aan te hechten, en de meningen of ziek zijn invloed heeft op die test lopen uiteen.

Niet dat ik er wat vanaf weet, maar als je er volstrekt geen last van hebt, hoef jeje er vast niet teveel zorgen over te maken. Dokters kunnen het ook mis hebben soms.

Bij ons ook rond de 32 weken zwangerschapssuiker ontdekt, ook nog net geen insuline hoeven te spuiten. 
mij heb van mezelf altijd erg lage bloeddruk en die was wel gestegen maar binnen de waardes. 
verder veel licht in het hoofd en heeeeeeeel veel vocht vast houden. 
En dorst  inderdaad. 

nadat ik begonnen was met meten (zelfde schema als jou) waren mijn waarden ook altijd erg laag. In de ochtend zat ik soms ook bijna op het randje van te laag. 

ik ontbeet met Griekse yoghurt en muesli of rood fruit. 
Bij de koffie een lekker koekje. Tussen de middag 2 boterhammen met vleeswaren, kaas of chocopasta en melk en in de middag fruit en bij de thee vaak nog weer een koekje. Savonds gewoon aardappels, groenten vlees en vla na of lekker pasta oid. 
1x een uitschieter gehad toen ik heerlijk uitgebreid  gegeten had bij de pizzeria. 

onze dochter was wel zwaar, 3805gr bij 38wk maar niet extreem 

volgende zwangerschap standaard de OGTT gehad en die was om en nabij 5,3 nuchter en 4,8 na 2 uur wachten. Soms snap je er niks van. 
onse zoon was bij 40 week iets meer dan 4100 gram 

Hoi,
ik heb ook zwangerschapssuiker, maar ook ik heb geen vertrouwen in die test. Mijn lichaam reageerde heel heftig op het drankje, wou gelijk overgeven maar ik had geen zin om de test 2x te doen. Ook bleken mijn waardes normaal en heb ik geen medicatie nodig gehad. Wel werd ik heel angstig en teruggetrokken omdat ik veel angst had voor de baby, door alle informatie uit het ziekenhuis. Ook kreeg ik buikgriep waardoor mijn waardes alle kanten op gingen, dit lag aan mijn dieet zei de diëtiste. Terwijl ik een artikel las dat dit dus komt door de buikgriep, dus ik had niet veel vertrouwen meer in mijn diagnose. Ik loop inmiddels weer bij de verloskundige en prik om de dag voor de zekerheid. Ben nu 36 weken, dus de extra controle is bijna klaar. Blijf keuzes maken die voor jou goed voelen en blijf vragen stellen bij twijfel. 

Bedankt voor jullie antwoorden!
Mijn waardes zijn nogsteeds goed, en de groeiecho's waren ook gewoon gemiddeld. Ik moet wel om de dag blijven prikken. Mijn lichaam reageerde inderdaad ook erg op het suikerdrankje, ik werd behoorlijk duizelig en misselijk ervan.
Ik vind het gewoon zo raar dat alle artsen die ik heb gesproken geen duidelijk antwoord hebben op mijn vragen. Niemand kan mij een antwoord geven op de vraag of ziekte invloed kan hebben op de suikertest, en er is ook niemand die mij uit kan leggen waarom mijn waardes nu steeds normaal zijn, ongeacht wat ik eet. De dietiste en internist spreken elkaar soms zelfs tegen.
Ik vind het behoorlijk naar dat ik nu, naar mijn idee voor niets, ben opgezadeld met heel wat stress. 

Bijna net alsof ik mijn eigen verhaal lees! Mijn zoontje is nu bijna 16 maanden maar in mijn zwangerschap dacht een invalverloskundige dat ik te veel vruchtwater had. Ik moest toen met 36 weken nog een suikertest doen. Waarde na het drinken was te hoog (al werd ik 1,5 u na het drinken geprikt ipv na 2 uur). Moest ook dagcurves bijhouden tot aan het einde van mijn zwangerschap maar geen één keer te hoog geprikt. In het ziekenhuis was alles ook gewoon normaal, vruchtwater was prima en zoontje is met 40+2 geboren en was 3645 gr. Ik heb zelfs na het eten van taart geprikt om te kijken of hij dan te hoog werd maar ook niet. Ik heb aangegeven in het ziekenhuis en bij de verloskundige dat ik het eigenlijk maar vreemd vind dat ik het etiket "zwangerschapsdiabetes" opgeplakt krijg en dat ik het daar eigenlijk niet mee eens was. Maar toch zien ze het zo want de waarde na het drinken van t drankje was te hoog en dat is de betrouwbaarste manier.... Ik vond het ook echt niet fijn dat ik zo ver in mijn zwangerschap elke keer nog 30 minuten naar het ziekenhuis moest gaan rijden. En inderdaad de extra stress erbij. Ik moet nu elk jaar nuchter een keer prikken en bij eventuele volgende zwangerschappen ook al eerder in de zwangerschap

Terug
Bovenaan