Ervaringen?

<p>2 weken geleden heb ik een HSG gehad. Hieruit is gebleken dat mijn linker eileider helemaal open en "normaal" is. Rechts is afgesloten. In 2019 heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad in de hoek van mijn baarmoeder (overkant eileider naar baarmoeder). Ik denk dat het hierdoor is geblokkeerd.</p><p>Nu heb ik dus links een goede eileider, maar voel ik altijd rechts een eisprong. Ik maak me nu wat zorgen of het wel goed komt zo. Gaat het vrijgekomen eitje dan niet steeds de rechter eileider in? Omdat de blokkade pas bij de baarmoeder zit?</p><p>De gynaecoloog kon me hier niet zo goed antwoord op geven. Maar toch zeggen ze in het ziekenhuis dat het zou moeten lukken zo. </p><p>Iemand die met zoiets als dit ervaring heeft? Ben wel toe aan wat positieve verhalen!</p><p>Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal ♡</p><p> </p>

Lieve Mandarijntje,

Ik kan je niet helpen met ervaringen, maar wil wel even reageren op je berichtje.
Dit is uiteindelijk natuurlijk niet wat je wilde horen, ook al is een zwangerschap nog niet uitgesloten natuurlijk. Ik hoop dat het traject hier niet stopt, en je opzoek kunt gaan naar de beste manier om een kindje te krijgen.

Een dikke knuffel van mij aan jou, en ik hoop dat het alsnog allemaal goed komt voor je ❤

Bedankt Covo, wat lief dat je hier reageert ♡. Er is gelukkig nog genoeg wat ze kunnen gaan doen. Ik moet het nu eerst een paar maanden proberen en daarna door met letrozol. Dat kan ervoor zorgen dat ik ook links een eisprong krijg. Ik zou daar het liefst meteen mee beginnen. In het ziekenhuis willen ze eerst dat ik het zo doe. 
Bedankt voor je lieve reactie en een dikke knuffel terug!! 

Hoi hoi, wat vervelend zeg 1 afgesloten eileider.. maar er is wel hoop hoor.

Ik heb twee baarmoeders, volledig gescheiden van elkaar. Met aan iedere baarmoeder een eileider. Ik heb 3 jaar in het ziekenhuis gelopen om zwanger te worden, maar mij is meerdere malen door diverse gynecealogen verteld dat een eitje niet altijd via de eileider hoeft te reizen naar de baarmoeder, maar dat het eitje ook door het omliggende weefsel kan verplaatsen. (Dit schijnt een mede oorzaak van buitenbaarmoedelijke zwangerschappen te zijn).

In mijn geval kan een eitje uit de rechter eierstok toch in mijn linkerbaarmoeder innestelen. En dus ook andersom.

Jouw geval is anders als de mijne, maar hopelijk vind je een goede gyn. die je goed op weg kan helpen of je dingen goed uit kan leggen.

(Ik liep bij een normaal ziekenhuis en later bij het Erasmus MC in Rotterdam)

Inmiddels 1 gezonde dochter en de 2e baby is sinds een paar weken onderweg.

Bij mij is m’n linker eileider afgesloten. Mijn gynaecoloog vertelde dat mijn rechter eileider voor een groot deel ook de eitjes van de linker eierstok op kan pakken en dat de kans op zwangerschap niet veel kleiner is dan bij twee goed functionerende eileiders.Dat bleek bij mij inderdaad het geval. De tweede cyclus na het HSG was ik spontaan zwanger (zonder extra medicatie dus), en nu zit ik op 36 weken en mogen we dus binnenkort ons eerste kindje verwelkomen.
Ik ben overigens 38, dus in mijn geval ook nog de ‘nadelen’ van een hoge leeftijd op de zwangerschap.
Heb vertrouwen in je eigen lijf. Het komt bij jou vast ook goed!

Bedankt voor jullie reacties. @mexi wat een bijzonder verhaal, wat kan het lichaam toch wonderlijke dingen doen. Enorm gefeliciteerd met de 2e zwangerschap. 
@gebruiker10281438 wat fijn om te horen, dat geeft mij weer veel hoop. Mooi dat het uiteindelijk allemaal is gelukt zonder medische hulp. Het is mooi dat er zoveel mogelijk, maar liever maak je er geen gebruik van. Ik ben zelf 34 en al bezig sinds mijn 32e, ik had gehoopt dat ik nu al wel moeder zou zijn. Helaas zijn dit soort dingen niet te plannen. Gefeliciteerd met je zwangerschap en succes nog met de laatste weken. Bijna je mooie kindje vasthouden!! :)

Ik heb iets soortgelijks gehad, maar bij mij zat de verstopping juist aan het andere uiteinde van de eileider en was er op echobeelden ook een vochtophoping in de eileider te zien. Mij vertelden ze dat daarmee mijn kans op een goede zwangerschap erg klein was omdat het klimaat in de baarmoeder daardoor verstoord zou zijn, terwijl de kans op een nieuwe bbz wel erg groot was, en ik ben pas zwanger geworden (op een zeer vroege miskraam na waar het echt al rond de innesteling mis moet zijn gegaan) nadat mijn defecte eileider verwijderd was (in 2019). Daarvoor hadden we toch al een tijdje geprobeerd en voelde ik ook vanaf de eisprong telkens vanalles aan de kans van de defecte eileider (bij mij ook rechts), al bleek dat niet per se van de eisprong te zijn, kennelijk kunnen ze op sommige echo's een soort krater zien van waar je meest recente eisprong was ofzo. 
Inmiddels heb ik een zoontje en daarna nog een miskraam gehad (wel op de goede plek en pas tegen het einde van het eerste trimester ipv rond NOD al). 

Terug
Bovenaan