ervaringen

Hoi,
Ben op zoek naar ervaringen van anderen...
Iemand ervaring met "infant potty training" of baby zindelijkheids communicatie (zoals dat volgens mij officieel in het nederlands heet)? We zijn er hier al een tijdje mee bezig en het gaat erg goed, maar het is echt draaaamaaa als hij per ongeluk in zijn luier poept.
Of iemand tips voor een kind dat voornamelijk zelf wil eten? Luke wil het liefst zelf eten: in zijn mond stoppen van stukken eten (Rapley achtig) of de lepel zelf in zijn mond stoppen. Ik heb zelf niet altijd zin in de troep en de tijd die het extra kost. Ervaring of tips iemand?
groetjes, noor

Mijn dochter heb ik pas met 1,5 jaar in dr blootje laten lopen. Toen was ze vrij snel redelijk zindelijk. Met robin wacht ik ook gewoon tot hij kan lopen en het zomer is.
Amber wilde ook alleen maar zelf eten. En alles wat gepureerd was liet ze staan.... Dus ik moest wel gewoon eten voor haar neerzetten anders kreeg ze niets binnen. Ik vond het doodeng, want ik was bang dat ze erin stikte. Maar ze leerde erg snel.
Als ik geen zin had in troep, gaf ik haar gewoon een broodje met komkommer, paprika of tomaat ofzo. Over een week gezien kreeg ze toch wel genoeg binnen. pasta was ze gek op!

Kind een lepeltje in de hand en jij met lepeltje voeren. Dat werkt hier het snelst en levert het minste frustratie op.

Een in de lengte gesneden stuk komkommer bij het eten is goed voor een heel rustig kindje aan tafel. Hanna kluift/raspt dan in een kwartiertje met haar twee tandjes rustig het hele komkommertje op.Gekookte wortel of courgette staafjes, is ook handig eten. Maar toch geef ik liever alles gepureerd.

Zindelijkheid is iets wat een kind zelf aan geeft. Eigenlijk is 1,5 jaar normaal. Mijn zoon (2,5) is nu pas zindelijk. Uiteindelijk kon ik wel een heleboel willen, maar hij moest het doen toen bleek het aantal kleren en onderbroekjes toch gelimiteerd.

Hey Noor! Ik heb net eindelijk pas de tijd genomen om over "Infant Potty Training" te lezen. Ik dacht al dat ik wist wat het was, maar wilde er eerst meer over weten. Grappig, want wat ik las komt precies overeen met wat mijn moeder met mijn zusje deed. Goed naar signalen kijken en tijdens de grote boodschap "Ssssss" geluidjes maken. Mijn zusje heeft vanaf 8 maanden nooit meer in haar luier gepoept!

Natuurlijk is dit bij iedere baby anders en als ouder moet je er ook maar de tijd en geduld voor (kunnen) nemen.. maar het kan dus wel! :)

Wat goed dat jullie er mee bezig zijn! Succes x

Hoi Ly (en anderen),
Ja, we zijn er al een tijdje mee bezig. Op 8 april zijn we begonnen om hem direct na de voedingen op zijn potje te zetten. Het plassen ging gelijk goed en het poepen een paar dagen later. Sindsdien heeft hij eigenlijk alleen poepluiers gehad als hij ziek was, tandjes kreeg of als we "geen tijd" had. Soms houden we hem als we op pad zijn boven een wc en zelfs dat gaat vrij goed. Het "probleem" is nu dat hij het zo ongelooflijk erg lijkt te vinden als hij een keer een poepluier heeft dat hij enorm hard gaat huilen. Hij kijkt er heel zielig bij. Ik weet niet zo goed wat ik daar tegen kan doen (behalve hem een schone luier te geven en te zeggen dat het echt niet erg is). We doen het niet zo strikt als wordt geadviseerd (hij ligt niet hele dagen in zn blote kont), maar na elke voeding gaat tot nu toe erg goed. We vangen nog niet alle plasjes op met het potje, maar toch wel veel.

Het eten... ja.. een eigen lepel hebben we inderdaad. En ook stukjes groente en fruit werkt heel goed. Maar.... laat ik gisteren als voorbeeld nemen. Ik heb zijn avondeten in een bakje (rijst, tomaat, wortel en ham uit een potje). Na het eten krijgen we bezoek en hij heeft een nieuw shirt aan. Ik heb er dus niet zoveel zin in om alles onder te hebben en hem zelf aan de gang te laten gaan met een lepel, een vol bakje en zijn handen die er in roeren. Ik geef hem dus een lepel met een beetje prut erop en probeer de rest met een andere lepel in zijn mond te geven. Draamaaa! Echt niet dat hij wil dat IK iets in zijn mond stop. Zelf doen. Voordat het op was was hij zo hard aan het huilen, zijn beide handen in de lucht, zichzelf achterover om de leuning van de kinderstoel gooiend (= zijn protestactie). Nou, ik krijg het dan niet meer voor elkaar om hem te laten eten. Als ik hem zijn gang laat gaan met het bakje weet ik zeker dat hij stil is en gaat "eten" (en dat alles een grote rotzooi is). Het scenario was hetzelfde voor zijn fruithap eerder die dag (of de dagen daarvoor)

Dus ja... dat vind ik wel lastig... :-S
(hij krijgt niet meer genoeg flesvoeding om er van te "leven": 2x180+pap, 1x90, de rest laat hij resoluut staan)

Tja, choose you battles, het opvoeden begint. Hij kan niet altijd zijn zin krijgen, als jij vindt dat hij het niet zelf mag doen dan heeft hij pech, doorzetten dan.

mm ingewikkeld... dat pottytraining methode ken ik niet en hebben wij ook niet geprobeerd... Wij kunnen wel duidelijk aan B zien wanneer hij moet poepen... maar geloof dat ik toch voor de ouderwetse methode kies (komende zomer als hij 1.5 is in blootje laten lopen...) Overigens is het in veel landen normaal om kleine babies geen luier om te doen, gat in de broek, en doek mee. Plas van een baby over je heen krijgen schijnt ook vruchtbaarheid te bevorderen bij vrouwen... (China)

Eten geven doen wij, maar geven hem als "pauze" tussendoor zijn lepel even. Dat gaat eigenlijk heel goed. (anders pakt hij de lepel af en wordt het een knoeiboel) En wij laten hem vaak nog een half uurtje slapen voor het eten, scheelt ook gedoe aan tafel. Verder eet hij gelijk met ons. Werkt volgens mij ook goed voor de eetlust.
Rapley wel even geprobeerd, maar daarvoor is de onze te gulzig (met als gevolg verslikken en spugen) en niet volledig borstgevoed. geprakt eten vind hij lekkerder. Inmiddels geeft hij ook goed aan wanneer hij genoeg heeft gehad dat scheelt ook.

Terug
Bovenaan