Eten - bijna 1 jaar - flessen afbouwen etc.

Hoihoi, vraagje! Mijn dochter wordt eind van deze maand 1 en haar schema ziet er op dit moment zo uit:

07.00 1 boterham & 90cc melk
08.30 1 stuk fruit met water of thee
11.30 2 boterhammen & 90cc melk
14.00 tussendoortje met water of thee
17.00 avondeten, met de pot mee of potje en toetje en water of thee

En dan zou ze in principe om 19.00 de fles mogen laten vallen, maar deze drinkt ze echt tot de laatste druppel op. 180cc...

Ik krijg het ook echt niet voor elkaar om dit af te bouwen, dit doet ze echt niet. Dan heeft ze echt nog honger en is ze super verdrietig. Hoe hebben jullie dit gedaan, de flessen afbouwen?

Of hebben jullie andere tips? ..

Eerlijk? Mijn dochter heeft tot ruim na haar 2e verjaardag 's avonds nog een fles gehad. Natuurlijk helemaal niet nodig, maar het hoorde gewoon bij het avondritueel en ze sliep er goed op. We gaven haar wel gewone melk. En van de een op andere dag vroeg ze er niet meer om en was het klaar ?‍♀️ 

Hoi onze schema is vanaf 1 jaar zo.

08:00 150 ml melk + boterham
10:00 fruit
11:30-12:00 boterham + fruitknijp+ sapje
12:30 dutje
15:00 snacks + 150 ml melk
18:00 avondeten + toetje
19:00 bed

Wij mochten toen het avondfles verplaatsen naar 15:00 dit ging ook meteen goed, maar als het nog moeilijk is om af te bouwen dan kan je gewoon met het ritme gaan van je kind. ?

De ochtendfles en middagfles kon ik hier met 12/13 maanden al snel laten vallen en vervangen door gewone melk. Dat accepteerden m'n beide dochters prima.
De avondfles, daar vroegen ze allebei ook echt om. Wel ben ik die vanaf 12/13 maanden gaan afbouwen naar 120cc. Maar echt helemaal stoppen lukte pas met 15 maanden ongeveer.

Ach,ik vond het wel prima. Dat ene flesje per dag, ik maakte me er niet zo druk om. M'n streven was wel om de flessen weg te hebben voordat ze 18 maanden waren, en dat is gelukt. Maar exact met 12 maanden alles stoppen, dat hoeft helemaal niet.
Ja, bij sommige kindjes kan dat. Anderen hebben de avondfles of juist de ochtendfles gewoon nog wat langer nodig!

Ik ben er met 13 maanden rigoreus mee gestopt, gewoon geprobeerd ondanks dat ze idd ook alle flessen leeg dronk. Wonder boven wonder ging dat gelijk goed. Ze kreeg wat yoghurt na het eten en daarna slapen, was geen probleem. Je zou het na de eerste verjaardag dus is kunnen proberen!

Onze dochter is 1,5 en krijgt nog steeds een flesje melk voor het naar bed gaan in de avond. Inmiddels krijgt ze gewone, opgewarmde melk (half volle) en ongeveer 120 ml tijdens het voorlezen. Daarna tanden poetsen en in bed. 

Terug
Bovenaan