Eten die van jullie al zelf?

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Ik vroeg me af of de kids van jullie al veel zelf eten?
Jasmijn eet eigenlijk nog niks zelf. Op haar koekje na dan. Ik voer haar alles nog. Ik denk dat ze op een gegeven moment zelf wel zelf leert eten. Mijn oppaskindjes heb ik het ook nooit echt geleerd en die eten nu ook alles zelf. Of vinden jullie dat je het toch moet leren door het nu al zelf te laten doen? Mijn nichtje (10-09-2007.....dus bijna anderhalf) eet al een poosje helemaal zelf haar bord leeg. Haar moeder (mijn schoonzus) heeft haar dit al vroeg geleerd door haar steeds zelf de lepel te geven en haar het dus zelf te laten doen. Ik vind dit zelf nog al vroeg. Het ging naar mijn idee ook een beetje gepusht. Terwijl het toch helemaal niet zo belangrijk is dat ze zelf eten, toch? Dat komt vanzelf wel.  
Vandaag had ik een bordje met stukjes banaan voor Jasmijn haar neus gezet in de hoop dat ze dat gewoon ging opeten, maar ze gaat er alleen mee kliederen. Moet ik dat maar toe laten in de hoop dat ze het opeens wel goed in haar mond gaat doen of moet ik het haar dan toch maar weer stukje voor stukje geven en later kijken hoe ze het dan doet. Of........  (tja er zijn zoveel manieren) moet  ik het bordje voor haar neer zetten en steeds 'nee' zeggen als ze er iets anders mee doet als in haar mond stoppen.....

Nou een onwijs verhaal is het geworden, maar ik ben  erg benieuwd hoe dit bij jullie gaat.

Liefs Trudi (mama van Jasmijn 12-02-2008)    

heyhey

nathalia krijgt vanaf 4 maanden al fruithapje, 5 maanden groente.

vanaf 4 maanden zijn we ook al gelijk begonnen met een lepel in haar handen te geven.

niet dat ze het op die leeftijd al zelf kan natuurlijk, maar t was meer als afleiding.

nu krijgt ze nog steeds een leeltje in haar handen, en mag ze t zelf proberen.

vaak gaat dit nog niet goed. ze snapt er nog niet veel van en vaak beland de achterkant van de lepel in haar mond, ipv de voorkant met eten erop hahaha.

ondertussen geef ik haar eten, zodat ze toh wat binnen krijg.maar ik blijf het wel stimuleren, van zo moet hij in je mondje, en als ze het goed doet zeg ik goed zo!

wat betreft die banaan.

ik persoonlijk zou het haar zelf laten proberen.

met of zonder lepel/vork.

heb bij nathalia op een gegeven moment ook gedaan en dat ging behoorlijk goed.

maar... wel met de handjes en niet met een vork/lepel. dat gaat nog niet bij haar haha

nu krijgt nathalia gewoon een hele banaan in haar handen en eet ze hem zo uit het vuisjte op.

boterham snij ik door 4en en leg dat op een bord. ze pakt dan zelf een stuk en eet het op en dan het volgende stukje.

doe dus geen kleine stukjes meer geven aan nathalia.

koekje eet ze gewoon zo uit het vuisjte. dat is echt hap slik weg bij haar hahahaha

je moet doen wat jij denkt dat goed is. het ene kindje is het andere kindje natuurlijk niet.

als jasmijn t nog niet snapt om zelf te eten, komt dat vanzelf wel.

dat denk ik ook bij nathalia hoor. ze leert t vanzelf wel.

succes ermee :D

liefs, do

He Trudi,

Dat is een hele goede vraag wat jij stelt. Ik weet niet of je het je kindje in zoverre kunt aanleren om zelf te eten. Het moet ook een beetje uit het kind zelf komen denk ik.
Onze dochter eet ook alles zelf, niet met een lepel maar lekker met haar handen. De lepel ligt er wel steeds bij, maar die gebruikt ze niet. Leggen we wat op de lepel dan pakt ze het er met haar handjes vanaf.
Wij zijn er mee begonnen omdat ze gewoon niet meer gevoerd wilde worden. Met het avondeten ging het bijv. heel slecht. Ik kreeg toen van het cb de tip om het haar zelf te laten doen. En ja hoor mevrouw ging weer gewoon eten. Eigenlijk eet ze nu alles zelf, zover als dat kan natuurlijk. Boterhammen, koekjes, rozijntjes en het avondeten eet ze allemaal zelf. Soep en pudding dat mogen we wel nog voeren. Het fruithapje krijgt ze ook meestal met   de lepel. Ze eet ook wel vaker een stukje banaan en dat doet ze dan weer zelf.
Na afloop ligt vaak de hele vloer bezaait met kruimels enzo, maarja daar is de stofzuiger goed voor.

Ik denk dat je kindje zelf wel aangeeft wanneer het toe is om zelf te eten. Maar oefenen kan natuurlijk geen kwaad.

Groetjes Anne

Hoi,

Nou yordi kan met een vorkje wel sommige dingen zelfstandig eten.
Zoals bijv het fruit, maar dan moet ik het zelf wel aan de vork prikken, want dat snapt hij nog niet. Ook het broodje eten doet hij de ene keer met een vork en de andere keer laat ik hem zelf wat van z'n bord pakken. Ik haal het bord wel weer weg, omdat ik weet( na een aantal keer proberen) dat hij het hele bord pakt en op de kop gooit en onze hond dan erg blij is natuurlijk
Warm eten is nog geen succes dat hij dat zelf doet. Van de week gaf ik hem eten en op een gegeven moment wou hij niet meer. Toen heb ik z'n bord met eten en lepel voor hem neer gezet. Hij snapt wel dat de lepel in het bord moet, legt hem daar ook in en snapt ook dat de lepel in de mond moet,maar het lukt hem niet om dan zelf te eten. Hij graaide toen ook met z'n handen erin, maar at het niet op. Schudde het gewoon weer van z'n handen af.

Ik zou gewoon af en toe eens gaan oefenen. Je merkt dan vanzelf wel, of ze het op een gegeven moment zelf wil doen of niet. Als ze het nog niet zelf wil doen, dan geef je het haar toch gewoon nog?? En wil ze het wel zelf doen, dan is het ook prima toch?? Komt vanzelf denk ik altijd maar.

Liefs marielle

Hoi Trudi,

Isabelle wil tegenwoordig ook niet meer gevoerd worden, ze eet haar boterhammen met haar handjes stukje voor stukje van haar bord af (ik leg er wel steeds maar  de heflt van de boterham op, want anders ligt in 1x keer de gehele boterham op de grond).
Soms probeert ze haar bord om te draaien om te kijken wat eronder opgeschreven is (tekst van blue band of soms niets), maar met smeerworst en smeerkaas heb ik het uitgevonden: ondersteboven op haar bord leggen, dan valt het er ook niet af!
Maar ja, ze moet natuurlijk leren dat ze haar bord niet om mag draaien.....

Ook liga en andere koekjes verdwijnen zo uit het knuistje rechtstreeks haar mond in.

Avondeten is een ander verhaal, soms wil ze zelf eten en soms houdt ze haar mondje dicht tot ik haar "voer".
Gisteren had ik broccoli en tonijnkoekjes gemaakt en op haar bordje gelegd en toen ging ze de broccoli pletten met haar handjes, de broccoli zat in alle 3 onze haren!
Heerlijk vindt ik dat wanneer ze alles aan het ontdekken gaat en soms gaat er een hapje in haar mondje en soms niet.

Pap, toetje en fruithap mag ik haar nog wel vanaf de lepel geven, maar zelf eten met een lepel dat lukt haar niet, want ze doet steeds de achterkant van de lepel in haar mond (ze krijgt hem overigens wel om mee te "oefenen").

Nou, dit was het weer voor nu.

Liefs Monica

Hoi Trudi,

Ik heb mijn kinderen altijd zelf laten eten wanneer ze dat netjes (meer in dan langs de mond) konden doen.
Zeker met een lepel of vork heeft het pas zin om daar mee te beginnen als ze de goede draai met hun handje/pols kunnen maken.
De jongste is nu 13mnd en eet sommige dingen zelf zoals krentjes/koekje/boterham met vast beleg, ik vind het niks als ze bijv aardappels of groente met de hand eten, dus daar wacht ik mee tot ze redelijk van een lepel kunnen eten tot die tijd geef ik het ze!
Ik geef wel een lepel om mee te spelen zodat hij kan oefenen, soms leg ik daar dan een krentje of stuk brood op!

Gr MJ

Ik denk dat je vanzelf merkt als je kindje eraan toe is. Die van mij kan het echt nog niet. Ze krijgt wel eens de lepel of de vork, maar zeker mat het avondeten kan ze het nog niet en eigenlijk heb ik weinig zin in   zoveel geknoei. Soms lukt het haar om een stukje brood aan de vork zelf te eten en sinds kort kan ze zelf stukjes fruit of rozijntjes eten. Weet je, het heeft ook te maken met de fijne motoriek. Het is best lastig om iets je vingers te pakken en dan ook nog IN je mond te stoppen, dus als je kindje hier nog niet zo goed in is, is dat echt niet erg. Misschien kan ie andere dingen beter???

Groetjes Charlotte, mama van Lisa 29-02-08

Hoi,

Lars is nu bijna 11 maanden en ik heb hem eigenlijk nog nooit zelf laten eten. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat hij dat al zelf kan.
Een koekje/rijstwafel en een stuk brood gaat goed, maar warm eten lijkt me geen succes. Hij houdt zelfs de laatste fles niet zelf vast .

groetjes Sanneke

Terug
Bovenaan