eten? Een echte knoeiboel !

Hallo mama's,

Mijn zoontje Thomas is nu bijna 1 jaar en wil niet meer eten... maar wel enkel en alleen  wanneer hij het zelf mag doen!
Dit betekent: één lepeltje waarmee mama eten geeft, één lepeltje voor zijn mondje en handjes, een lepeltje patatjes voor op de grond, en mama maar lepeltjes oprapen en  afspoelen, een lepeltje patatjes voor mama en op mama, leuk met de handjes in de patatjes, eens wrijven in de oogjes, beetje moe, prutsen aan de oortjes en eens krabben in het haar... kortom, een grote knoeiboel !
Met fruitpap is dit ook zo, alleen dat dit nog veel meer kleeft en dat het bordje ook af en toe eens op zijn hoofdje belandt.
Ik heb hem al eens een apart klein bordje gegeven waarin hij mag scheppen, maar dan wordt hij boos, want hij wil dan ook in het grote bord scheppen,

Ik heb nu wel al gehoord dat het eten in het begin een grote knoeiboel is, maar ik wou van jullie toch wel eens weten ofdat dit bij jullie ook gebeurt en ook in die erge mate?
Laat ik teveel toe?
Is hij aan het 'profiteren' in plaats van het 'al spelend' te leren?
En wanneer denk je moeten ze al beginnen properder te eten?
Alle tips zijn welkom ! Alvast bedankt !
Groeten,
 
hoi hoi,

mijn zoontje sean is bijna 15 maanden en het gaat ook nog steeds met de grote kliederboel  maar ik denk op mijn beurt laat maar zo heeft hij er wel lol in en ondertussen krijgt hij genoeg binnen.
tja alleen dat eeuwige schoonmaken he.

mijn mening is zolang ik hem blijf corrigeren op hoe het wel moet en hem daarbij wel zelf laat eten (ik een lepeltje hij een lepeltje) komt dat netjes eten gauw genoeg.

en ergens is het toch ook heel leuk om te zien hoe ze dat lepeltje recht in mond moeten krijgen terwijl ze tegelijkertijd jeuk hebben op hun hoofd (goh ik kan ook krabben met dat lepeltje met eten erop)

groetjes sadre
 
hi,

ja leuk he die rotzooi, mijn zoontje wil ook alleen zelf eten, nu met dit mooie weer eten we buiten, en anders binnen met een krant onder zijn stoel, na het eten rol ik die op, en is alles weer schoon.

Groetjes,
Lia
 
Ja goeie tip, dat ga ik ook proberen. Mijn zoontje van 21 maanden eet nu ook zelf, soms met weinig rotzooi en soms is het een kledderzooi. Brood eten met een vorkje gaat al erg goed en redelijk "schoon". Maar warm eten is een kliederboel en yoghurt met je handen eten geeft ook een rotzooi. Maar ik laat hem maar, hij moet toch ook eten ontdekken en kijken wat voor substantie dat dan is. Bovendien wil ik graag dat eten leuk is en niet dat het een moment van heel veel niet mogen en veel moeten is. Na het eten een natte washand over toet, handen en soms ook zijn haar of 's avonds na het eten onder de douche. Onze kat zit met eten alvast klaar onder de kinderstoel voor het geval er iets lekkers op de grond valt. Dat is wel een handige stofzuiger.
 
Ellen wil ook "zelluf" eten, maar ze weet dat ze dat met vloeibare dingen niet mag.



Ook een handige tip: Geen katoenen slab omdoen, maar een plastic schilderschortje.



Die van Ellen (bij v&D gekocht) bedekt ook de schouders en is
onderaan omgevouwen zodat er een soort opvangbakje ontstaat. Klaar met
eten? Ding gaat als laatste door het afwas water, ophangen, klaar voor
gebruik.

 
Terug
Bovenaan