eten en slapen

Hallo moeders,
Hier een vraag van de moeder van Huub (morgen 8 wk). Huub krijgt 6 voedingen per dag, incl. 1 nachtvoeding om ong. 04.30.  (8.00-  165ml, 11.30- 120 ml, 15.00 - 165 ml, 18.30 - 120 ml, 22.00 - 165ml en om 04.30- 120ml.) Totaal dus rond de 850 - 900 ml per dag. Hij weegt nu rond de 4500 gram. Krijgt hij nu teveel?  
Verder slaapt  Huub erg weinig overdag. Alleen een  "grote middagslaap" van ong. 2 uur. Na de andere voedingen slaapt  hij nauwelijks. Na  22.00 slaapt  hij goed  tot 04.30.  en na een flesje slaapt hij dan door  tot 0ng. 8.00. Hoe krijgen andere moeders  hun kindje wel te slapen na een voeding. Ik zie van die prachtige schema's van voeden, in de box en slapen.   Eigenlijk ben ik gewoon onzeker. Doe ik het allemaal wel goed?  
 
Hoi,

Mijn zoontje had in het begin ook helemaal geen vast schema. Hij sliep wel vrij veel. ( hij was max.1,5 a 2 uur achter elkaar wakker. Hij is nu 7 maanden en heb nu wel een beetje een schema maar nog is het niet elke dag hetzelfde. Op het Kinderdagverblijf of bij de oppas slaapt hij weer hele andere tijden alhoewel ze wel proberen zich aan mijn schema te houden. Je kindje max in principe max. 1 liter melk per dag. Niet meer omdat dit niet goed is voor de niertjes.
Kai slaapt ook pas sinds een maand door. Ik heb nu het probleem dat hij zijn flessen juist niet meer wil en weer bang ben dat hij te weinig krijgt.

Succes.

Gr. Kim
 
Hoi,

Je kindje geeft zelf wel heel goed aan wat hij nodig heeft. Tijn sliep in het begin heel veel. Was eigenlijk nauwelijks wakker, de eerste 2-3 maanden had 1 van zijn opa's en oma's hem nog nooit echt wakker gezien.  Iedereen zei steeds, wat  slaapt hij veel. Toevallig heeft mijn zus een dochtertje van 1 maand ouder en die deed dat niet, dus iedereen zei er wel wat van...ik ook helemaal onzeker, maar Tijn had het gewoon nodig.  Hij slaapt nu (7 maanden) ook 1 grote middag slaap van 13.00 uur- 15.00/16.00 uur. En 's ochtends valt hij vaak een klein halfuurtje in de box in slaap. Hij gaat 's avonds om een uur of 19.30/20.00 naar bed (krijgt om 19.00/19.30 uur nog een fles) en dan slaapt hij de nacht door, om een uur of 5 is hij meestal heel even wakker, geef ik 'm zijn speentje en slaapt hij door tot een uur of 7.00/8.00.(dat  is iets nieuws doet hij sinds een maand)  Heel grappig want zijn nichtje (die van een mnd ouder) die slaapt nu het grootste deel van de dag, en nu krijg ik te horen of het wel normaal is dat hij zo weinig slaapt.  Zo zie je maar weer alles gaat van zelf.

Maar als je toch graag een soort van vast ritme wil, dan kan je dat best zelf wel sturen. Bij ons gaat elke dag inprincipe hetzelfde, vast ritme dus. Dat werkt het beste voor Tijn en voor mij ook. Nu op 't moment veranderd het wel eens, omdat hij nu steeds meer vast voedsel krijgt, dus moet ik het schema weer wat aanpassen.  
Ik heb en had toen gewoon een vast dagritme en zo ging het ook. De tijden dat hij naar bed ging lag hij ook gewoon op bed. Zoals nu ligt hij op bed tussen 13.00-15.30/1600 uur. Ik laat 'm ook in zijn bedje liggen als hij wakker is. Hij rust dan toch uit, anders merk ik echt dat hij niet voldoende rust krijgt op een dag. Maar op andere momenten slaapt hij echt niet meer. Er komen nu weer tandjes aan volgens mij en dus slaapt hij weer veel meer. Maar vorige week was hij toch wel steeds om 15.00 uur wakker dan haal ik 'm tussen 15.30-16.00 uur uit bed. Tijn gaat liggen kletsen, spelen of valt nog weer even in slaap. Hij is dit ook zo gewend, ik had altijd van die vaste tijden. 's ochtends wandelen, zodat hij kon slapen en 's middags sliep hij vaak bij mij op de arm. En op een gegeven moment merkte ik dat hij 's ochtends steeds vroeger wakker werd, ben ik het slaapschema overdag gaan ombuigen, zodat hij weer wat langer sliep 's ochtends.

Heel veel succes met Huub. Je merkt snel genoeg aan 'm of hij het ermee eens is of niet. Je hebt er altijd wel weken tussen zitten dat je weer even moet zoeken naar een goed ritme voor dat moment. Maar dat hoort ook heel erg bij het eerste levensjaar, want er veranderd natuurlijk enorm veel.

Groetjes Kirsten en een "regelmatige Tijn"
 
Terug
Bovenaan