Eten en slapen

Hallo allemaal,

Onze zoon is nu ruim 4 weken. Vanaf het   begin kreeg hij de laatste fles om 22.00 uur. Daarna kwam hij weer om 03.00 en om 07.00 uur.
De laatste tijd gaat er steeds minder tijd tussen de flessen 's nachts zitten. De laatste fles is nu 22.30 uur en dan is hij er om 02.00 uur al weer. Voor de laatste fles moeten we hem wel wakker maken.
Hij krijgt voeding voor hongerige baby's en daar door  heen (op advies van het cb) 2 schepjes jbpm om de voeding iets dikker te maken zodat hij er langer over doet. Hij heeft trouwens geen reflux. Hij krijgt flessen van 120 cc water en 4 schepjes. We hebben geprobeerd de flessen te verhogen maar dan komt de helft er weer uit.
Overdag kan ik de flessen om de 4 uur geven (soms met wat rekken).
Heeft iemand tips om de nachten wat beter door te komen?

Bedankt.
 
Hallo meid,

wat ik heel belangrijk vond is dat ze overdag niet teveel slapen, want   de lange einden moeten ze 's nachts gaan maken. ik voedde overdag altijd om de 3 of 3,5 uur. hield ze dan een tijdje op en dan weer slapen. Ook gaf ik altijd ruim voeding. je mag van het cb 150 cc x lichaamsgewicht voeden, maar mijn wijkverpleegkundige zei dat hongerige baby's tijdelijk soms meer nodig hebben en daaraan dan gewoon echt niet genoeg krijgen. Je mag tot 180 cc x lichaamsgewicht voeden!! dat is het maximum en niet meer dan een liter melk op een dag.  Extra water hoef je hierbij niet mee te tellen.  Zo zijn ze goed verzadigd voor ze de nacht ingaan. Je kindje is nu pas 4 weken en krijgt nog 6 flessen toch? Of 7? Mijn tip is: geen 4 uur ertussen laten, probeer altijd rond half 11 de laatste voeding voor de nacht te geven, ook al moet je je kindje wakker maken. Zo wennen ze eraan dat er na die tijd een langere tijd geen voeding meer komt.
En je kindje heeft het misschien tijdelijk nog heel erg nodig. Accepteer het dan gewoon, wanneer ze ouder worden gaan ze vanzelf langer slapen. het is heel normaal dat ze de eerste 8 weken 6 of 7 voedingen op een dag krijgen hoor. Ik ben pas om de 4 uur gaan voeden, toen Loïs door ging slapen.

Trouwens, er is een ander topic waar iemand ook over schema's en voeden heeft geschreven. hier kun je ook eens kijken voor tips.
 
Wij maken nooit wakker voor de laatste fles, maar geven deze slapend, misschien handiger? Ik ben met 12 weken gestopt met voeding in de nacht, kostte met 2 nachten nachtrust, maar het werkte wel, nu alleen wakker voor speentje. Je moet het nu gewoon nog accepteren, maakt het behachelijker voor jezelf.
 
quote: Lentemama schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-05-2009 09:35:17'));

Hallo allemaal,

Onze zoon is nu ruim 4 weken. Vanaf het   begin kreeg hij de laatste fles om 22.00 uur. Daarna kwam hij weer om 03.00 en om 07.00 uur.
De laatste tijd gaat er steeds minder tijd tussen de flessen 's nachts zitten. De laatste fles is nu 22.30 uur en dan is hij er om 02.00 uur al weer. Voor de laatste fles moeten we hem wel wakker maken.
Hij krijgt voeding voor hongerige baby's en daar door  heen (op advies van het cb) 2 schepjes jbpm om de voeding iets dikker te maken zodat hij er langer over doet. Hij heeft trouwens geen reflux. Hij krijgt flessen van 120 cc water en 4 schepjes. We hebben geprobeerd de flessen te verhogen maar dan komt de helft er weer uit.
Overdag kan ik de flessen om de 4 uur geven (soms met wat rekken).
Heeft iemand tips om de nachten wat beter door te komen?

Bedankt.



Ik zou vooral overdag niet gaan rekken, maar juist meteen geven als hij er om vraagt. Grote kans dat hij dan voor de nacht wat voller zit. Al is hij natuurlijk nog erg jong en dus is een nachtvoeding nog iets wat vrij vaak kan voorkomen.
 
Onze dochter had hier ook veel last van. Zat soms 4 dagen tussen en dan was het alleen maar huilen. Extra water aan de fles toevoegen, was helaas niet voldoende.
Toch maar naar de huisarts gegaan. Ze kreeg toen lactulose 5 mg per dag door de fles. Nu gaat het super goed en poept ze bijna iedere dag. Zijn sinds vorige week met fruit begonnen en kunnen nu de lactulose langzaam gaan afbouwen.
Ik hoop dat het snel beter zal gaan, en dat je kindje vaker kan poepen.
 
Het advies van de  kraamverzorgster was aan mij:
- overdag maximaal 4 uur tussen de voedingen, anders wakker maken.
- na de laatste voeding zien wanneer de kleine wakker wordt. (was bij ons na 6 uur).

Je kunt je kindje makkelijker overdag wat vaker voeden, zodat je kindje meer wakker is en meer voeding krijgt overdag en dus meer slaapt en met minder voeding kan in de nacht.

Wij hebben Jelte de eerste week vaak na 4 uur wakker moeten maken voor een voeding, maar nu geeft hij het zelf wat vaker aan, meestal om de 3 1/2 uur. Dan geef ik hem ook direct, zo weinig mogelijk tijd rekken. Zo ontstaat er (naar mijn idee) een goed ritme. En 's nachts zien we wel wanneer hij wakker wordt, vaak krijgt hij tussen 10 en 11 de laatste voeding en dan is hij er de volgende morgen weer om half 7 (is nu 6 weken oud, maar hij deed dat ook al met 4 weken). Een enkele keer komt hij nog tussen 3-4 uur, waarna hij ook weer om half 7 krijgt.

Succes!!
 
Terug
Bovenaan