eten, eten, eten

hallo allemaal,

ik heb een dochtertje van 21 maanden. Ze weegt 12,5 kg en is zo rond de 83 cm denk ik, dus een stevige tante. Vanaf de geboorte is ze erg op eten gefixeerd, altijd als de fles op was, werd ze heel erg kwaad en driftig. Nu ze kan praten zegt ze serieus tussen de 80 en 100 keer per dag het woordje eten (ik heb het geteld.....). Ze lust bijna alles en slaat nooit wat over. Nooit heeft ze geen honger. Op zich heel fijn dat ze zo goed eet, maar ik vind het niet gezond dat een kindje zo met eten bezig is. We geven gezond eten en proberen zo weinig mogelijk snoep, maar als andere kindjes dat krijgen dan mag zij dat ook. Het lieftst wil ze dat ik in een minuut het eten klaar hebt, want dan begint ze keihard te huilen, zo ongeduldig is ze om te eten. Ook als ze een bepaalde negatieve emotie heeft is het eerste woordje wat ze zegt: eten, eten, eten. Het lijkt dus ook een beetje psychisch. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van haar gedrag is en wat ik daaraan kan doen? Zou ik naar de dokter moeten voor advies?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Bedankt alvast!
Groetjes,
Petra
 
Poehee, ik zou het niet weten, sorry, ik zou zeker toch, al is het alleen om jezelf gerust te stellen het aankaarten bij het cb of arts, misschien dat dit vaker voorkomt. Ik hoop niet dat ze nu al een kleine emo-eter is! Maar misschien is er niets aan de hand joh en gaat het vanzelf over... Succes ermee!
 
Hallo,

Onzo zoon nu bijna 11mnd is/was ook zo we heeben echt heel veel geduld met hem moeten hebben om hem van 8 flessen van 200cc af te krijgen toen hij kleiner was.
En nu nog steeds als ik aan het eten koken ben sávonds kan hij bijna niet wachten.
Wij proberen heel streng voor hem te zijn. en echt alleen op gezette tijden te laten eten en hij krijgt ook niet meer dan dat en dat  lijkt nu te werken.
Ik voel me soms wel eens een vresselijke moeder maar ik denk maar dat hij er later profijt van heeft.Waar ik persoonlijk denk dat het van komt bij onze zoon is hij had aan het eind van de zwangerschap was mijn voeding voor hem op.   hij is waarschijnlijk geboren met een hongergevoel.
Aan de andere kant is het lekker als je kind zo goed eet. alles wat we voor hem maken eet hij op.

 
Hoi,
Onze zoon van ook 21 maanden is ook gefixeerd op eten/drinken. Alles wat ik eet/drink, dat wil hij ook graag. Hij stopt het liefst zijn mond helemaal vol met brood/fruit of wat dan ook. We proberen hem hierin af te remmen en zijn druk bezig aan teleren dat hij  eerst zijn mondje leeg moet hebben voordat de andere hap erin mag.
Ik geef wel duidelijk grenzen aan en geef hem niet te pas en te onpas iets te eten/drinken. Vaak is het ook grenzen opzoeken en kijken tot hoever hij kan gaan. Meestal eten we samen een cracotte, hij wil dan graag die van mij hebben en schreeuwt/brult hierom. Ik eet gewoon rustig mijn cracotte op, probeer alle rust van de wereld uit te stralen en vertel hem dat dit mijn cracotte is en dat hij die van hemzelf in de hand heeft. Maar hij blijft "zeuren". Totdat ik mijn cracotte op heb, dan gaat hij ook eten. In mijn ogen is hij nu dingen aan het uitproberen en te kijken of de krokodillentranen écht helpen om zijn doel te bereiken.
Het klinkt nu allemaal misschien een beetje "te", maar ik probeer heel consequent te zijn. Wellicht werpt dit in de toekomst zijn vruchten af. Het heeft bij ons grotendeels ook met de leeftijd te maken.

groetjes Marieke
 
hoi Petra
Onze jongste dochter (19 maanden) is ook een grote eter, en eet ook alles op wat je haar voorschotelt, al merk ik de laatste weken dat ze wat kieskeuriger wordt, maar dat zal de leeftijd zijn. Als ze iets ziet (bijv op tv of in een boekje) wat eetbaar is, dan roept ze : hap hap hap.
Ik schenk er niet te veel aandacht aan, ben al lang blij dat ze zo goed eet, want onze oudste van 3 jaar moet ik bijna dwingen om te eten.
Ik let er wel op dat wat ze eet gezond is, ze krijgt 1x per dag een snoepje of koekje en op brood krijgt ze appelstroop, smeerworst en af en toe jam of vruchtenhagel. Verder een banaan/appel en 's avonds warme hap met yoghurt of vla toe.
Als we de tafel gaan dekken, gaat ze bij haar kinderstoel staan krijsen tot we haar erin zetten en zodra wij gaan zitten is het krijsen tot we haar bord volgeschept hebben, maar daarna is het lekker smullen.
De laatste keer op heb CB (18 mnd) was ze 80cm en woog ze 10,5 kg, volgens de CB-arts gemiddeld. Ik maak me dus geen zorgen, en laat haar lekker eten.
groetjes Melanie
 
Terug
Bovenaan