eten ,eten, eten

hallo allemaal,

ik heb een dochtertje van 21 maanden. Ze weegt 12,5 kg en is zo rond de 83 cm denk ik, dus een stevige tante. Vanaf de geboorte is ze erg op eten gefixeerd, altijd als de fles op was, werd ze heel erg kwaad en driftig. Nu ze kan praten zegt ze serieus tussen de 80 en 100 keer per dag het woordje eten (ik heb het geteld.....). Ze lust bijna alles en slaat nooit wat over. Nooit heeft ze geen honger. Op zich heel fijn dat ze zo goed eet, maar ik vind het niet gezond dat een kindje zo met eten bezig is. We geven gezond eten en proberen zo weinig mogelijk snoep, maar als andere kindjes dat krijgen dan mag zij dat ook. Het lieftst wil ze dat ik in een minuut het eten klaar hebt, want dan begint ze keihard te huilen, zo ongeduldig is ze om te eten. Ook als ze een bepaalde negatieve emotie heeft is het eerste woordje wat ze zegt: eten, eten, eten. Het lijkt dus ook een beetje psychisch. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van haar gedrag is en wat ik daaraan kan doen? Zou ik naar de dokter moeten voor advies?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Bedankt alvast!
Groetjes,
Petra
 
Hallo Petra,

Mijn zoontje lijkt wel op jouw dochter haha! Hij is 13 kilo en 87 centimeter en ook 21 maanden. Ik herken er wel veel in, behalve dan dat hij steeds 'eten' zegt, want hij  piept alleen maar met  "mama, kijk!!!" en wijst dan naar de voorraadkast! Maar niet alleen maar met eten hoor, hij zegt uberhaupt voortdurend "mama, kijk!", wát hij ook wil. Maar eten kan ie inderdaad als de beste hihi. Heeft hij net gegeten, dan komt ie later ook nog 'bedelen' als wij aan het eten zijn (soms geef ik hem namelijk  eerder te eten wanneer  manlief later thuis komt,  anders is het vaak te laat). Hij eet werkelijk alles mee. Chili con carne, erwtensoep, alle soorten groenten, fruit, je kan het zo gek niet bedenken. Hij proeft ook gewoon alles.

Dit is voor mij ook compleet nieuw, want mijn dochter weigerde juist álles te próeven. Er kwam geen hap binnen. Dit was zo extreem, dat ze elk stukje voedsel dat ze niet (meer) kende, rondom bekeek, om te keuren. Ik moest een hele trukendoos tevoorschijn halen voor een paar hapjes  eten. OOK met snóep was dat het geval, waardoor ze pas voor het eerst  een pannenkoek, ijsje of taart  had geprobeerd toen ze 3 jaar was! Erg toch!  Precies het tegenovergestelde dus.

Wat ik wel merk is dat  mijn alles etende zoontje  eerder om eten gaat vragen als ik denk dat ie zich verveelt (wanneer ik bijvoorbeeld met iets anders bezig ben). Dan leid ik hem dus even af met aandacht door met hem te knuffelen of te spelen. Wat dat aangaat heeft het eten dus wel een emotionele oorzaak denk ik (althans bij ons dus). Kortom, eten uit verveling. Hij is nogal een ondernemend en ongeduldig mannetje, en is al snel ergens mee uitgespeelt. Misschien is dat ook wel bij jouw dochter het geval? Probeer anders ook eens wat (extra) aandacht te geven als hij om eten vraagt? Ik denk dat je pas naar de dokter moet gaan als ze hierdoor overgewicht gaat krijgen, maar dat zal niet zo snel gebeuren denk ik, aangezien je gezond voedsel geeft.

Succes in elk geval!
 
ook mijn zoontje kan aardig goed eten
alleen hij woog met 6 maandjes al 12 kilo.
met 21 maandjes oud woog hij 16,8 kilo en was 1m02 lang.

Dus ook een stevig kereltje.
Maar het komt echt wel goed hoor,op een gegeven moment komen ze niet veel bij.

Nu is mijn zoontje 5,5 jaar en hij weegt 25,5 kilo en hij is 1m33 lang.

Dus meer lang en dun nu.

Dus geen problemen maken hoor.

Groetjes van Bianca

 
Terug
Bovenaan