eten is een drama!

zo, toch maar weer ns ingelogd om ns te informeren hoe het met de eetgewoontes van jullie kleintjes zit.

Onze Rêve wil namelijk nauwelijks eten en het wordt steeds erger!! 's morgens wil ze haar broodje niet meer, stukje fruit om 10.00 uur dan weer wel.... meestal. 's Middags wil ze maar een paar hapjes brood, fruit om 15.00 uur dan weer wel en 's avonds.... pffff drama! dan wil ze dus niets hebben behalve toetje, wat we nu dus stelselmatig weigeren, ze moet eerst haar gewone eten opeten vinden we....

Vroeger was het zo'n lekkere eter en ze is wel een beetje ziekjes geweest enzo, maar zo wordt ze toch nooit groot?!!!

liefs

Esther, mama van Rêve en Leyla

Hoi,
Ik weet niet of dit dus gekomen is nadat ze ziek is geweest? Onze oudste zoon heeft een week of drie geleden een griepje gehad en na een paar dagen weinig eten, at hij daarna ook niet goed (terwijl hij wel weer beter was). Hij had door dat hij daar aandacht mee kreeg... en ik heb het vanaf dat  moment dus ook echt genegeerd! Maar dan ook geen koekje of snoepje.... en dat wilde hij wel natuurlijk.
Daarvoor at hij altijd ontzettend goed... dus diep van binnen wist ik dat hij wel wilde eten. En dat was ook zo, want toen de aandacht er vanaf was... at hij weer zoals daarvoor.
Als het bij jou ook vanaf het ziek zijn is, denk ik dat het misschien ook zoiets kan zijn. Veel kinderen die bijzonder slecht eten, aten altijd al wat slechter (en niet ineens vanaf dat ze 2,5 jaar zijn). Dat zie ik tenminste in mijn omgeving....
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

Misschien helpt het als je haar laat meehelpen het eten te bereiden. Zelf brood laten smeren (met zo'n kindermesje) en beleggen (hier en daar stiekem een beetje bij smeren en corrigeren, maar vooral zelf laten doen). Laten helpen de aardappels in de pan te doen of de sperziebonen te laten "wassen" en in de pan doen. En als alles op tafel staat natuurlijk zelf opscheppen! Kian vind dat mega interessant, en zo is ie in ieder geval geinteresseerd in het eten en begint de maaltijd gezellig.
Misschien helpt het...
Liefs Nelleke

Siebe eet ook al een paar weken erg slecht. Ik heb echter geleerd van het CB om niet te snel te wanhopen. Het is iets onnatuurlijks en het voelt helemaal niet goed als ze slecht eten, maar het kan geen kwaad. Onze kindjes hebben veel reserves en het CB concludeert dat wanneer een kindje behoefte krijgt aan iets, ze echt wel gaan eten. Ik geef Siebe wat vaker fruit of een cracker tussendoor en hij krijgt dagelijks 1 vitamine D tabletje en 1 multivitamine tabletje....

Wat je echter niet moet doen is het toetje weg gaan laten, want daardoor gaat ze echt haar warm eten niet beter eten. Het is vooral in deze tijd belangrijk dat ze haar zuivel goed binnen krijgt, dan heeft ze in ieder geval iets.

Maak geen drama van het eten. Niet eten, oke, dan niet eten. Laat het in ieder geval de sfeer aan tafel niet bepalen, want dan heb je kans dat ze er helemaal niet meer aan wil.....en zich er tegen af gaat zetten.

Succes en wanhoop niet te snel, het komt vanzelf weer goed.

Groetjes Fonske

onze lieve Isa is een eetdramaqueen. Hoe wij het hebben gedaan is natuurlijk ook wat bij Isa paste.

Negeren is een heel goede maar heb wel een lange adem. Wij hielden het niet vol vooral omdat Meike net geboren was en altijd aan de borst moest als wij aan tafel gingen (slimmerik die Meike).

Betrekken bij alles is wat het beste wat werkte, de boodschappen, de bereiding, het opscheppen, hoe het op het bord legt... tja je haalt heel wat uit de kast hè.

Maar onze wijze oude huisarts zei altijd; " maak je niet te druk, als ze honger hebben eten ze echt wel". Tis vaak de reacties van ouder/ kind op het gedrag, heeft vaan niets met eten te maken... hebben wij geleerd althans.

Veel succes en weet wel het een periode zo en blijft niet voor altijd een slechte eter. Isa eet nu alles en begrijpt heel goed waarom ze moet eten van ons.

Liefs Renske

Hoi mama Ilse,

Kan het zijn dat jij bij een ander forum vertelde dat je beide dochters nog borstvoeding krijgen?

Als dat zo is, dan ben ik benieuwd hoeveel Rêve nog drinkt. Voel je alsjeblieft niet aangevallen, maar zou het kunnen dat ze met de bv haar ergste honger stilt?    

groetjes, da77
Mama van Emma en Ilse (ja, dat lees je goed haha)

Volgens mij hebben alle kinderen wel een periode dat ze minder eten.
Hier hebben de oudste 2 het in ieder geval ook gehad. Marin tot nu toe nog niet, maar dat kan natuurlijk nog komen.

Bij de oudste maakte ik er in het begin een strijd van, met als gevolg dat geen maaltijd meer gezellig was. Uiteindelijk werkte dat helemaal niet. En heb ik dr maar dr gang laten gaan. En idd ging ze toen uit zichzelf wel weer meer eten. Vond het wel erg lastig hoor, je bent snel bang dat je kind te weinig binnen krijgt.
Maar wat de anderen ook al schrijven, als ze honger hebben gaan ze vanzelf wel eten en ze kunnen idd wel wat missen.

Fijn dat ze in ieder geval dr fruit wel wil eten!
Succes ermee!

Terug
Bovenaan