Eten koken voor baby

Hoi!

Ik wil zelf macaroni maken voor ons kindje van dik 6 maanden.

Maar.. Mogen ze tomatenpuree? Ik zie dat daar namelijk zout in zit.

En ik lees overal dat je tomaten moet onvellen en ontpitten, waarom is dat?
 
Ik doe er tomaten in. Met vel en pitten? nooit gelezen gehoord dat het niet mag. Haal alleen het kroontje eruit want dat pureert niet lekker. Dan heb je zo rode pasta.
 
Ik heb de eerste 2 jaar geen zout gebruikt en maakte dan een aparte portie. Tomaten blokjes uit blik van veel merken zijn wel zoutloos. En anders beetje verse tomaat bakken en erdoor om het smeuïg te maken. Dat van dat ontpitten en ontvellen ken ik niet, heb ik nooit gedaan in elk geval. Ik vind de site van het Voedingscentrum altijd fijn om te volgen.
 
Mooi zo! Gooi ik de tomaten er ook zo bij. Het leek mij al zo'n gedoe om te ontvellen en ontpitten. ? Maar het stond bij de meeste recepten die ik opzocht zo beschreven.
 
Ik ontviel de tomaten wel altijd maar ontpit ze niet. Als je een tomaat 1 minuut mee kookt in het water van de pasta kan je het velletje er zo vanaf trekken ?
 
Oh ik ontvelde ze ook altijd, ontpitten volgens mij niet. Is idd ca 5 min werk voor 6 dikke tomaten. Daar kun je wel 4 porties van maken. Bakte er altijd nog gehakt, wortel en courgette met mee voor de extra smaak en vitamientjes.
In het begin alles gepureerd maar vanaf 8 maanden ipv pasta lettervermicelli gebruikt, dat is zo klein dat er wel structuur is maar ze niet echt hoeven te kauwen. 
Volkorenpasta viel hier tot een jaar niet goed, denk te zwaar op de maag. Moest ons kindje van spugen.
 
Thanks voor de reactie! Maar waarom tomaten überhaupt ontvellen? Of is het dan beter te pureren o.i.d.? Ik zie het dus heel vaak voorbij komen in recepten, maar begrijp niet helemaal waarom je ze moet ontvellen..? :)
 
Terug
Bovenaan