Eten met bestek ( lepel)

Hoi, vraagje: wanneer zijn jullie gestart met je dreumes /peuter met bestek te laten eten ( lepel). Onze kleine lekkerbek vind het reuze interessant om met een lepel in zijn bordje te graven maar het ligt daarna dan ook in een 3 meter rond hem heen. Hij doet echt zijn best om de lepel met inhoud naar zijn mond te brengen maar zijn motoriek laat het nu nog afweten ( logisch toch?) Maar hij is het er niet mee eens en raakt behoorlijk gefrustreerd ? Wanneer is de juiste leeftijd om gericht bezig te gaan. Ik zelf heb ooit peperduur ergonomisch bestek gekocht voor mijn toenmalige speciale kleuters ( juf). Is er ook iets betaalbaars voor dreumes/peuter.
 
Wij zijn gestart met 12-13 maanden. Eerst was de lepel echt voor de sier in zijn ene hand en at hij met zijn andere hand. Wij geven nu een vorkje (kindervork dus geen metaal) en het zelf eten gaat nu super goed. Toch een stuk makkelijker met vork eten dan met een lepel. Hij zit nog wel onder hoor maar 95% eindigt wel in zijn mond ?. Griekse yoghurt inmiddels wel met een lepel en dat gaat nu ook goed. Hij is bijna 16 maanden. Hier was eten voeren trouwens na 12 maanden echt over, dat laat hij niet toe. Enige lastige is rijst eten, dat is blijft moeilijk.
 
Mijn dochter van 11 maanden krijgt haar eigen bakje met een klein beetje eten en een lepel, heel fanatiek probeert ze dan te eten.ondertussen kan ik uit een ander bakje met een andere lepel haar voeren.
 
Ik vind een lepel ook een drama hoor, mijn zoontje is nu bijna 18 maanden. 
Hij eet dingen die goed te prikken zijn wel met een vorkje, dus fruit en bijvoorbeeld broccoli, aardappelen en groenten. Daarbij begonnen we met zachter fruit, zoals peer,  nu lukt alles wel.
Alleen die schepbeweging lukt hem ook niet, in ieder geval niet met beleid, hij krast dan driftig hard heen en weer over zijn bord, waardoor alles eraf vliegt. Dan ben ik er alweer klaar mee, ik blijf opruimen en schoonmaken. 
Mijn mantra is "als hij 18 is..."
Dus in dit geval: als hij 18 is, zal hij vast wel met een lepel kunnen eten.
Ik heb dus ook de gouden tip niet, respect voor de ouders die zonder zenuwtrekjes toe kunnen kijken hoe hun huis onder de yoghurt wordt gezwiept
 
Hier een meisje van 15 maanden die heel knap de lepel in de verkeerde richting schept, zodat er niks op ligt en dan gaat hij heel goed in de mond. Ze krijgt dan alleen niks binnen ? Gelukkig werkt het prima om haar dan af en toe een hapje tussendoor te geven. Ze is heel erg trots op zichzelf, haha. 
Na iedere maaltijd ben ik 1 a 2 vierkante meter aan het dweilen maar ik heb er inderdaad niet zoveel moeite mee ? 
Ik zou gewoon een lepel geven om mee te oefenen (lees: spelen), komt vanzelf wel goed. Onze dochter heeft al een lepel (of twee) vast zolang als ze dat kan.
Dat hoeven geen speciale ergonomische lepels te zijn hoor. Ik heb verschillende soorten kunststof lepeltjes.
 
Mn zoontje is 22 maanden, kan best heel goed met een lepel eten maar vind zijn handjes nog steeds makkelijker... 
Best prima... Ooit eet hij met bestek...
Howelhij prima t verschil kent tussen een vork en lepel gaat hij vaak toch prikken met de lepel zoals je met een vork moet doen en andersom...
 
Goh.. ik weet het niet meer. Maar die van ons eet in ieder geval sinds 14 maanden met bestek voor volwassenen. Hij werd helemaal gefrustreerd van dat plastic botte kinderbestek. En eigenlijk gaat het heel goed. Zowel met een vork, als zelfs soep met een lepel. En messen, tja. Hij smeert zijn eigen boterhammen met een boterhammen mes. Dat werkt natuurlijk voor geen meter. Maar hij doet graag met ons mee, en dat vinden wij prima.
Maar volgens mij is die van ons heel vroeg, wij en anderen hebben ons enorm verbaast over hoe snel en makkelijk het eten met bestek hem af ging. Wij verwachten onze tweede en ik denk dat het gewoon enorm verschilt per kind.
Als het kind er veilig mee om gaat en jij blijft erbij, volg dan het kind. Dat is mijn idee.
Doe wat goed voelt.
 
Terug
Bovenaan