Eten met kerst

<p>Lieve lezers,</p><p> </p><p>Wij zijn erg van het gezond eten voor onze dochter. Geen limonade, dikzak, koekjes en snoepjes, pannenkoekjes en patat. Wanneer wij patat of pannenkoeken eten eet onze dochter gewoon groente.</p><p>In bed krijgt ze 8:00 borstvoeding, (half) uurtje later babypap. Daarna zit ze vol tot 12:00 en krijgt dan een boterham met smeerkaas, appelstroop of pindakaas. In de middag fruit en s avonds prak/warm eten. Rond 20:00 borstvoeding en dan naar bed.</p><p>Nu gaan we met de kerst allemaal lekkere dingen eten. Hoe doen jullie dat met de kleintjes? Onze dochter is bijna 1 jaar. Toch wat lekkers laten mee eten? Ik ben bang dat ik dan losser ga worden na de feestdagen en er veel minder op ga letten. Maar het is ook gezellig als ze met ons mee eet. Of zit ik veel te ingewikkeld te denken?</p>
 
Onze kinderen eten ook best gezond, maar tijdens feestdagen laat ik dat echt los. Ik geef ze nog wel steeds groente en fruit (krijgen ze elke dag dus ook tijdens bijzondere dagen). Alleen daarnaast laat ik het meer los. Dus patatjes, chips, hapje oliebol gaan er waarschijnlijk allemaal in. 
 
Wij zijn ook zo, hij krijgt alleen af en toe wel pannenkoeken tussen de middag. Maar hij weet niet wat snoep, koek of gezoete drankjes zijn. Ons zoontje is bijna 1,5.
Onze kerst is sober dit jaar, aangezien mijn schoonmoeder corona heeft en mijn vriend ook deels moet werken. Wij gaan dus alleen morgen naar mijn ouders. 
Iedereen om ons heen weet hoe wij er in staan, en houdt daar dus ook wel rekening mee. Onze kleine man is gelukkig dol op gezond eten, en eet zelfs graag dingen die de meeste kindjes niet lekker vinden (heeft net nog heerlijk spruiten zitten eten, dat kreeg nog voorrang op zijn kip ook ?‍♀️)
Nu weet ik bijvoorbeeld dat mijn moeder meestal voor een toetje zorgt, zoals zelfgemaakt ijs. Ik zie de meerwaarde er niet van in om hem dat te geven, dus ik zorg gewoon dat ik zelf een lekker toetje voor hem meeneem: vers geblenderd fruit, door volle yoghurt, gelukkiger kan ik hem niet maken! 
Hierdoor heeft hij ook absoluut niet het gevoel dat hij iets tekort komt. Zo staat er bijvoorbeeld, als we visite hebben ofzo en we hebben hapjes op tafel, altijd een schaaltje verse stukjes paprika op tafel. Aangezien hij niet weet wat nootjes/chips is, maar die heerlijke rode paprika wel, pakt hij die en kan hij ook lekker mee snacken.
Dus mijn tip: verwen haar met haar favorietjes, en zij weet toch niet dat het een ander soort dag is dan normaal. En anders gewoon lekkere dingen geven die gezonder zijn  
 
Hier net als TJF. Sowieso krijgen ze (3 jaar en 16 maanden) altijd 1x per dag een koekje, ik ben er juist niet van om alles te 'verbieden'. Ik werk op een kinderdagverblijf en alle kindjes die géén hagelslag en suikers mogen, graaien na de lunch als eerste over de grond om de overgebleven nageltjes op te snoepen.. En met een feestje proppen ze de babykoek of rozijntjes in hun mond. Ze zijn vaak extreem gefocust op eten. Ik wil dat juist voorkomen, dus geef gematigd suiker. 1x per dag een klein koekje en mn dochter van 3 jaar krijgt 1x per dag een yoghurtgum of tumtum.

Tijdens de feestdagen ben ik ook wat losser. Ze eten sowieso hun fruit en groenten, dat vind ik belangrijk. Maar een paar nibbit-chipjes, een blokje kaas of worst en een stukje stokbrood ofzo erbij kan prima. Je hoeft ze ook niet gelijk chocoladetaart te voeren hè ;) Kijk gewoon wat er op tafel staat en wat 'oké' is, zoals een blokje kaas of een stukje stokbrood!
 
Wij zijn niet zo moeilijk. We laten haar lekker eten wat wij ook eten. Voor tussendoor nemen we zelf wat mee en bij mijn ouders hebben we vlees, groenten en aardappeltjes dus dat kan onze dochter prima eten. Ze is overigens ruim 10 maanden
 
Wij letten op de voeding van onze kinderen, al mogen ze best een koekje. Met kerst eet onze 1 jarige rauwkost wat ze erg lekker vindt, masr ze mag ook wat patatjes of een pannenkoekje. Voor een keer is dat echt niet erg hoor!
 
Onze 13 maander gaat gewoon mee gourmetten, hamburgertje worstje, althans een paar stukjes, heb een gekookt aardappeltjes dat gebakken kan worden En uiteraard makkelijke groentes, courgette , aubergine, paprika, champions en ui.

Lekker aan medderen maar , mag best voor een keer.
 
Terug
Bovenaan