Eten niet willen doorslikken maar in mond houden

Hallo,

Ik heb een vraagje en hoop dat iemand mij kan helpen. Ons dochtertje van 19 mnd wil haar warme eten niet doorslikken. Ze neemt een hap (met moeite) maar slikt het niet door met als gevolg dat het eten helemaal waterig wordt in haar mond en ze het vervolgens uitspuugt en niet meer wil eten.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Ik geef haar daarna wel nog een toetje en een soepstengel en als ze naar bed gaat ipv  een melkfles geef ik maar een papfles  (gaat er wel in). Ik heb op de creche gevraagd of ik dan eventueel helemaal niks meer moet geven maar dat werkt volgens de creche niet omdat ze te klein is om het te snappen.

Heeft iemand nog tips??

Groetjes, Patricia

Hallo Patricia,
Als ik je stukje lees, komen bij mij een aantal vragen op;
Hoe lang doet ze dit al? Is er de laatste tijd iets veranderd met het warme eten? Geef je haar warm eten wat ze zelf nog veel moet kauwen of is het juist erg geprakt? Gaat bijvoorbeeld stampot wel makkelijker? Zit er misschien een kies door te komen?
Misschien helpt het om te kijken naar de consistentie (gemalen, met stukjes e.d.) van het eten; wat gaat er nu het makkelijkste in. De pap en het toetje eet ze bijvoorbeeld wel. Natuurlijk is het ook een andere smaak dan de warme hap, maar misschien werkt het wel?
Het kan ook gewoon een fase zijn; een eigen willetje ontdekken.  
Ik zou elke keer wel de warme hap aanbieden en zoveel mogelijk samen eten. Straffen of dwingen zou ik persoonlijk niet doen.

Ik ben benieuwd of je hier iets mee kan. Mocht dit je te lang duren, dan zou ik het CB bellen om te vragen voor advies.
Veel succes!

Groetjes Marieke
mv  Stan en logopedist  

hallo

Ik kan je helaas niet helpen maar ik weet wat je bedoelt .Mijn dochter van bijna een doet precies hetzelfde maar dan met haar brood .Ze kan een klein stukje wel een half uur in haar mond houden en dan gooit ze het eruit en als ze haar warme prak niet wilt neemt ze een paar happen gaat vervolgens lopen kokken en gooit alles er zo weer uit om gek van te worden want je wilt toch dat ze iets eten.Ik hoop dat je er een oplossing voor vind
groetjes corien

Terug
Bovenaan