Eten... pfft...

Pffft, het eten hier is een strijd geworden, lijkt het wel.
Het zal wel de beruchte 13-maanden sprong zijn (op 2 dagen na is ze 13 maanden), tenminste dat hoop ik.
Naomi at altijd vrij goed. Brood ging er eigenlijk altijd prima in; ze had het zo op. Bij de warme hap hadden we de 2e helft altijd al wel wat afleiding van speelgoed nodig om het naar binnen te krijgen, maar toch, het lukte.
Maar nu.... Volgens mij probeert ze me gewoon uit. Brood: de eerste 4 happen gaat nog, maar dan begint ze te weigeren. Met pijn en moeite krijg ik er vervolgens nog wat in. Als de maaltijd afgelopen is, en ik haar dan de rest zo tussen de bezigheden door voer, eet madam wel... Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Natuurlijk, ik ben blij dat ze toch eet, maar ze moet toch leren dat we aan tafel met elkaar eten. Tenminste dat vind ik.
Herkennen jullie dit?
Wat zouden jullie doen, toch gewoon na de tijd nog geven of gewoon: de maaltijd is afgelopen en dan is het klaar.
Hopelijk is het inderdaad de sprong en eet ze over 14 dagen weer in rap tempo die boterham op. (zelf laten doen helpt ook niet, want dan gooit ze de boel gewoon op de grond...)

Over een uurtje is het weer tijd voor de warme hap...grom. Nou ja, ik begin er ook wel wat makkelijker in te worden; ze slaapt evengoed wel al heeft ze alleen maar een bakje yoghurt op, heb   ik gemerkt...

Groeten,
Wilmi

Hoi Wilmi,

Ik begrijp uit jouw verhaal dat het eten een strijd lijkt te worden. Ik denk dat daar de sleutel ligt van het probleem en de oplossing. Probeer te voorkomen er een strijd van te maken. Ik zou het opgeven haar te laten eten  zoveel als  jij wil en haar de regie geven over de hoeveelheid. Eet ze maar twee stukjes, ontspan daarin en prijs haar om de twee stukjes. Verhongeren zal ze niet en misschien eet ze bij de volgende maaltijd wat beter. Als Naomi het gevoel heeft dat er niks meer te "winnen" valt dan zal ze uiteindelijk waarschijnlijk uit zichzelf de juiste hoeveelheid eten. Dat zal zowieso minder zijn dan je van haar gewend was maar dat komt omdat kindjes vanaf 1 jaar nu eenmaal minder eten omdat ze minder hard hoeven te groeien.

Heel veel sterkte ermee Wilmi

Ida

Hoi,

Ida heeft echt volkomen gelijk. Probeer er zoveel mogelijk geen strijd van te maken.
Heather eet al maanden geen tot weinig avond eten. Ik heb geen flauw idee waarom niet en van alles geprobeerd. Inmiddels laat ik haar maar. Ik heb een beetje het eten en aan tafel zitten gescheiden. Ze speelt met veel enthousiasme met haar pasta, is totaal gefascineerd door de  broccoli en het is eigenlijk wel super gezellig aan tafel.  
Ik heb wel  haar tussendoortjes uit het handje wat opgeschroeft, fruit vind ze gelukkig heerlijk (drie stuks is geen uitzondering) en als ze echt, echt, echt niet wil eten 's avonds krijgt ze gewoon een papflesje.

Succes!

KT

Terug
Bovenaan