eten uit mond halen

Hallo, mijn zoontje wordt 25 januari 1 jaar. Eigenlijk eet hij altijd goed en lust hij bijna alles. Sinds een paar weken heeft hij ene nieuwe 'hobby': alles wat zn mond in gaat moet ie er vervolgens uithalen met zijn handen.....uitvoerig bestuderen.....even fijnknijpen....uitsmeren en vervolgens weer in zn mond stoppen om op te eten. Dus uiteindelijk stopt ie alles wel weer terug in zn mond en eet ie het op, maar het wordt zo'n vreselijke smeerboel.

Vooral bij brood doet ie het, terwijl het niet uitmaakt wat je erop doet voor beleg, alles eet ie op. Ik heb het al op verschillende manieren aangeboden: voeren met de hand, voeren met een vorkje, zelf het vorkje met een stukje brood in zn mond laten doen (gaat op zich goed...totdat ie het er uithaalt), zelf met zn handen laten eten. Maar het maakt niet uit: alles gaat heel enthousiast zn   mond in om het er vervolgens weer uit te halen. Met stukjes fruit doet ie het ook vaak en met zn warme eten ook af en toe.

Nou weet ik ook wel dat het waarschijnlijk bij de leeftijd hoort en ze alles moeten ontdekken, voelen, zelluf doen enz enz , maar ik dacht er zijn vast meer moeders die er ervaring mee hebben en misshcien tips voor me hebben. Moet ik boos worden, negeren ?? Wat is het beste ? En hoe lang durt deze periode gemiddeld?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Agnita (mv Jesper 25-01-2005)
 
Hai!



Mijn dochter doet hetzelfde hoor, is dus vrij normaal...



Als ze het eruit haalt en dan op de grond gooit zet ik het eten weg...
Als ze dan druk wordt omdat ze nieuw wil komt het weer tevoorschijn en
dan eet ze vaak rustig door... Maar inderdaad, het bestuderen dat zit
er in.



Niet zo gek natuurlijk, ze krijgen wat in hun mond en denken: Wat is
dit ook alweer? Halen het eruit, kijken, voelen, okee het is goed, en
dan kunnen ze het alsnog opeten.



Ik zie het als een teken van ontdekken, en ik word er dan ook niet boos om...



Wel zo van: He, moet dat nou? Maar altijd op een lieve manier.



Lynn

 
Hallo Agnita,
Mijn dochter is inmiddels alweer 14 mnd. maar zij heeft die
periode ook gehad, gelukkig is het echt een fase en voor je
het weet eten ze weer zonder dat gesmeer. Groetjes miranda
 
Hoi,
Mijn zoontje is nu 16 maand en hij doet het nog steeds. Niet altijd maar regelmatig.
Zolang hij het eten niet op de grond gooit laat ik hem zijn gang gaan. Anders gaat het
bordje even aan de kant en proberen we het na een paar min nog eens.
Als hij brood ofzo uit de mond haalt, zeg ik dat hij het lekker op moet eten en het in de
mond moet doen. Dat werkt prima. Het is een ontdekkingsreis en ook het eten moet
worden ontdekt. Maar gelukkig gaat het over want ik heb nog nooit iemand van 18 jaar
gezien die het nog doet... Dat denk ik altijd maar.
Groetjes Melanie mmv Quinten
 
Terug
Bovenaan